Antiracism in the Theatrical Environment

an Analysis of the Play Le traitement de la nuit (2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.49421

Keywords:

Structural racism, Theater, Antiracism

Abstract

This article analyzes the québécois play Le traitement de la nuit (2023) by Evelyne de la Chenelière, directed by Denis Marleau, from the perspective of racism, when transposed to the Brazilian context. Despite the absence of negative reviews, the transposition reveals significant issues of structural racism. Using concepts from theorists such as Silvio de Almeida, Cida Bento, Sueli Carneiro, and Charles Mills, the study demonstrates how scenes from the play can be associated with situations akin to enslavement, especially in the context of domestic workers in Brazil. The research highlights how the seemingly harmless theatrical staging in the Quebecois context takes on racial connotations when contextualized in Brazil, emphasizing the need for a critical and sensitive analysis of cultural representations in different contexts.

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Author Biography

  • Tiago de Brito Cruvinel, Instituto Federal de Minas Gerais - IFMG

    Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). É formado em Interpretação Teatral (2010) e licenciatura em Artes Cênicas (2015) pela Universidade de Brasília (UnB). Realizou intercâmbio durante a primeira graduação na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal. É mestre (2013) e doutor (2017) em Artes pela UnB, com Pós-Doutorado na Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2019), sob supervisão da professora Mariana Lima Muniz, e Pós-Doutorado em Artes Cênicas na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo - USP (2020), sob supervisão da professora Maria Lúcia Pupo. Ganhador do prêmio de melhor Tese na área de Linguística, Letras e Artes junto ao Prêmio UnB Tese do ano de 2017. Autor do livro Criança em cena: Análise da atuação e de processos criativos com crianças-atores (Editora CRV, 2015) e um dos organizadores dos livros Pedagogia das Artes Cênicas (Volume 1, 2, 3 e 4). Lecionou também na licenciatura em Teatro da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UnB). Foi vice-coordenador do grupo de trabalho Pedagogia das Artes Cênicas da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas - ABRACE (2017-2018). É pesquisador associado do Groupe de Recherche sua l'Enseignement du Théâtre - GRET da Université du Québec à Montréal - (UQAM). Atualmente é colaborador do Mestrado Profissional em Artes (ProfArtes) da UFMG.

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Published

2025-01-31

Issue

Section

Articles - Open section

How to Cite

Antiracism in the Theatrical Environment: an Analysis of the Play Le traitement de la nuit (2023). PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 582–609, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.49421. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/49421. Acesso em: 24 dec. 2025.