Art on the Internet Today
Critical Reflections From Extensionist Practice With Undergraduate Students
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53609Keywords:
curricularization of extension, digital art, internet art, telematics, verter platformAbstract
This article presents an experience in the university context that integrates teaching, research and extension. The impact of digital media in the field of visual arts is discussed in relation to the undergraduate course Laboratory of Art and Telematics in Visual Arts, which includes an extension workload. The aim is to think about art on the internet today, positioning the term telematics in the context of post-internet, a term that emerges with the inevitable presence of digital technologies and connection in our daily lives. The process of platformization of the network and its dominance by big tech has produced critical consequences. We propose to think about how it is possible to use the web to experimentation and circulation digital art, also circulating the production of knowledge inside and outside the university.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. Texto estabelecido, anotado e apresentado por Claude Coste. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BEIGUELMAN, G. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021. BOCHIO, Alessandra Lucia; POLIDORO, Marina Bortoluz. Processos híbridos e a influência das tecnologias digitais nas práticas artísticas. Porto Arte: Revista de Artes Visuais. Porto Alegre: PPAGV-UFRGS, jan-jun, 2019; V24; N. 40 e-88069 e-ISSN 2179-8001.
BOCHIO, Alessandra Lucia; POLIDORO, Marina Bortoluz. O pós-digital: a influência das tecnologias digitais nas práticas artísticas. In: BOCHIO, Alessandra Lucia; MELLO, Christine (orgs) Extremidades: experimentos críticos 3: redes audiovisuais cinema, performance e arte contemporânea. São Paulo: Invisíveis Produções, 2024. ISBN: 9786587484051.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 19 dez. 2018. Seção 1, p. 49. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-n-7-de-18-de-dezembro-de-2018-55877677. Acesso em: jul.2024.
BULHÕES, M. A. Coleções, museus e memórias de uma arte em fluxo permanente. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 27–53, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15478. Acesso em: jul. 2024.
CALZA, M. U.; POLIDORO, M. B. Considerações sobre a geração de alternativas no design. Revista D.: Design, Educação, Sociedade e Sustentabilidade, Porto Alegre, v. 7 n.1, 75-94, 2015.
CRARY, J. Terra arrasada: além da era digital, rumo a um mundo pós-capitalista. São Paulo: Ubu Editora, 2023.
FIGUEIREDO, R. C. de. A FORMAÇÃO EXTENSIONISTA DO PROFESSOR DE TEATRO - implicações e diálogo na educação infantil. Teatro: Criação e Construção de Conhecimento, [S. l.], v. 4, n. 5, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/teatro3c/article/view/2370. Acesso em: jul. 2024.
FIGUEIREDO, Ricardo Carvalho de. A dimensão coletiva na criação: o processo colaborativo no Galpão Cine Horto. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Relume Dumará, 2002.
MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
RABELO, F. L. F. Los Ingobernables: Arte, Hackers, Colaboratividade e Resiliêcia na era da Cultura Pós-Digital. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 246–265, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16125>. Último acesso em 19 de julho de 2014.
ZANATTA, C. V. A metodologia colaborativa em artes visuais como processo poético. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 198–210, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16122. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16122. Acesso em: jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alessandra Lucia Bochio, Marina Bortoluz Polidoro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.







