Art on the Internet Today

Critical Reflections From Extensionist Practice With Undergraduate Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046.2025.53609

Keywords:

curricularization of extension, digital art, internet art, telematics, verter platform

Abstract

This article presents an experience in the university context that integrates teaching, research and extension. The impact of digital media in the field of visual arts is discussed in relation to the undergraduate course Laboratory of Art and Telematics in Visual Arts, which includes an extension workload. The aim is to think about art on the internet today, positioning the term telematics in the context of post-internet, a term that emerges with the inevitable presence of digital technologies and connection in our daily lives. The process of platformization of the network and its dominance by big tech has produced critical consequences. We propose to think about how it is possible to use the web to experimentation and circulation digital art, also circulating the production of knowledge inside and outside the university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, Roland. Como viver junto: simulações romanescas de alguns espaços cotidianos. Texto estabelecido, anotado e apresentado por Claude Coste. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BEIGUELMAN, G. Políticas da imagem: vigilância e resistência na dadosfera. São Paulo: Ubu Editora, 2021. BOCHIO, Alessandra Lucia; POLIDORO, Marina Bortoluz. Processos híbridos e a influência das tecnologias digitais nas práticas artísticas. Porto Arte: Revista de Artes Visuais. Porto Alegre: PPAGV-UFRGS, jan-jun, 2019; V24; N. 40 e-88069 e-ISSN 2179-8001.

BOCHIO, Alessandra Lucia; POLIDORO, Marina Bortoluz. O pós-digital: a influência das tecnologias digitais nas práticas artísticas. In: BOCHIO, Alessandra Lucia; MELLO, Christine (orgs) Extremidades: experimentos críticos 3: redes audiovisuais cinema, performance e arte contemporânea. São Paulo: Invisíveis Produções, 2024. ISBN: 9786587484051.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 19 dez. 2018. Seção 1, p. 49. Disponível em: https://www.in.gov.br/web/dou/-/resolucao-n-7-de-18-de-dezembro-de-2018-55877677. Acesso em: jul.2024.

BULHÕES, M. A. Coleções, museus e memórias de uma arte em fluxo permanente. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 27–53, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15478. Acesso em: jul. 2024.

CALZA, M. U.; POLIDORO, M. B. Considerações sobre a geração de alternativas no design. Revista D.: Design, Educação, Sociedade e Sustentabilidade, Porto Alegre, v. 7 n.1, 75-94, 2015.

CRARY, J. Terra arrasada: além da era digital, rumo a um mundo pós-capitalista. São Paulo: Ubu Editora, 2023.

FIGUEIREDO, R. C. de. A FORMAÇÃO EXTENSIONISTA DO PROFESSOR DE TEATRO - implicações e diálogo na educação infantil. Teatro: Criação e Construção de Conhecimento, [S. l.], v. 4, n. 5, 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/teatro3c/article/view/2370. Acesso em: jul. 2024.

FIGUEIREDO, Ricardo Carvalho de. A dimensão coletiva na criação: o processo colaborativo no Galpão Cine Horto. 2007. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Relume Dumará, 2002.

MOROZOV, E. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

RABELO, F. L. F. Los Ingobernables: Arte, Hackers, Colaboratividade e Resiliêcia na era da Cultura Pós-Digital. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 246–265, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16125>. Último acesso em 19 de julho de 2014.

ZANATTA, C. V. A metodologia colaborativa em artes visuais como processo poético. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 198–210, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.16122. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/16122. Acesso em: jul. 2024.

Published

2025-01-31

How to Cite

Art on the Internet Today: Critical Reflections From Extensionist Practice With Undergraduate Students. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 15, n. 33, p. 230–249, 2025. DOI: 10.35699/2238-2046.2025.53609. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/53609. Acesso em: 14 dec. 2025.