Faced with the film

analysis as a translation of an audiovisual thought

Authors

  • Erika Savernini

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.37097

Keywords:

filmmakers theory, logopathic signs, film analysis, film theory, Formativity Aesthetics

Abstract

An analysis is a method that divides a whole into parts for its understanding. Likewise, film analysis separates elements and components of the film system to arrive at the meanings and effects produced. The analysis itself (interpretation and meaning of these data) varies according to the theoretical assumptions and the intention of the analysis. However, recurrently, the film is reduced to the illustration of theories. We seek to trace a possible path of interference in this state of affairs from authors who address the issues of film investigation not as an illustrative object of theory but as a form of audiovisual thought, and we propose the posture of the person who analyzes the film as a translator of the audiovisual experience for the verbal.

References

ABDO, Sandra. Sobre o problema da autonomia da arte e suas implicações hermenêuticas e ontológicas. Revista Kriterion, Belo Horizonte, v. 46, n. 112, dez. 2005. <https://doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200018>. Acesso em: 18 fev. 2022.

ANDREYEV, Leonid. First letter on theatre (extracts). In: TAYLOR, Richard; CHRISTIE, Ian (ed.). The filmfactory: Russian and Soviet cinema in documents – 1896-1939. Translated by Richard Taylor. London: Routledge, 1994. p. 27-31.

ANDREW, J. Dudley. As principais teorias do cinema: uma introdução. Tradução de Teresa Ottoni. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1989.

AUMONT, Jacques. As teorias dos cineastas. Tradução de Marina Appezeller. Campinas, SP: Papirus, 2004. (Coleção Campo Imagético).

AUMONT, Jacques. Pode um filme ser um ato de teoria? Educação & Realidade, v. 33, n. 1, p. 21-34,jan./jun. 2008. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/6684>. Acesso em: 3 jul. 2021.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Tradução de Roberta Gregoli. Campinas, SP: Editora UNICAMP; São Paulo, SP: Edusp, 2013.

CABRERA, Julio. Cine: 100 años de filosofía: una introducción a la filosofía a través del análisis de películas. Barcelona: Editorial Gedisa, 2015. E-book.

CABRERA, Julio. Cine: 100 años de filosofía: una introducción a la filosofía a través del análisis de películas. Barcelona: Gedisa, 2002.

CANUDO, Ricciotto. Manifiesto de las Siete Artes. In: RAMIÓ, Joaquim Romaguera i; THEVENET, Homero Alsina (Ed.). Textos y manifiestos del cine; estética. escuelas. movimientos. disciplinas. innovaciones. 3. ed. Madrid: Catedra, 1998. (Signo e Imagem). p. 15-18.

CARREIRO, Rodrigo. Apontamentos sobre a análise fílmica. In: _____. A linguagem do cinema: umaintrodução. Recife: Editora UFPE, 2021. E-book. p. 217-235.

CHATEAU, Dominique. Estética del cine. Buenos Aires: La Marca Editora, 2010.

ECO, Umberto. Lector in fabula. São Paulo: Perspectiva, 1979a.

ECO, Umberto. Obra aberta. São Paulo: Perspectiva, 1979b.

ECO, Umberto. Seis passeios pelos bosques da ficção. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

EDISON, Thomas Alva. Preface. In: DICKSON, W.K.L.; DICKSON, Antonia. History of the Kinetograph and kinetophonograph. New York: MOMA, 2000. p. 3. (Facsimile Edition).

GARDIES, René (org.). Compreender o cinema e as imagens. Tradução de Pedro Elói Duarte. Lisboa: Texto & Grafia, 2008. (Mi.Mé.Sis, Artes e Espetáculo, 2).

GATTI, F. L. O. A formação da obra de arte como pesquisa: formatividade e metodologia em processos criativos. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes, Belo Horizonte, v. 8, n. 15, p. 140-155, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15603> Acesso em: 12 ago. 2021.

GORKI, Maxim. The Lumière Cinematograph (extracts). In: TAYLOR, Richard; CHRISTIE, Ian (ed.). The film factory: Russian and Soviet cinema in documents – 1896-1939. Translated by Richard Taylor. London: Routledge, 1994. p. 25-26.

GRAÇA, André Rui; BAGGIO, Eduardo Tulio; PENAFRIA, Manuela. Teoria dos cineastas: uma abordagem para a teoria do cinema. Revista científica FAP, Curitiba, v. 12, p. 19-32, jan./jun. 2015. Disponível em: <http://periodicos.unespar.edu.br/index.php/revistacientifica/article/viewFile/1408/762> Acesso em: 12 ago. 2021.

MARIE, Michel. Prefácio. In: GARDIES, René (org.). Compreender o cinema e as imagens. Tradução de Pedro Elói Duarte. Lisboa: Texto & Grafia, 2008. (Mi.Mé.Sis, Artes e Espetáculo, 2).

MICHAUD, Philippe-Alain. Filme: por uma teoria expandida do cinema. Tradução de V. Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

MOTA, Marcus. Luigi Pareyson e a análise da experiência estética: do pensar o pensamento para o pensar o fazer. In: ENCONTRO NACIONAL da ANPAP, 13., Brasília, 2004. Disponível em: <https://www.academia.edu/15609374/Luigi_Pareyson_e_a_an%C3%A1lise_da_experi%C3%AAncia_est%C3%A9tica_do_pensar_o> Acesso em: 07 jul. 2021.

PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo Hereje. Lisboa: Assírio e Alvim; Edição 152, 1982.

RAMOS, Fernão Pessoa. Apresentação à edição brasileira. In: JULLIER, Laurent; MARIE, Michel. Lendo as imagens do cinema. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009. p. 9-13.

SAMAIN, Etienne. As imagens não são bolas de sinuca. Como pensam as imagens. In: _____. (org.). Como pensam as imagens. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2012. p. 21-36.

SAVERNINI, Erika. Cinema utópico: a construção de um novo homem e um novo mundo. 2011. 283f. Tese (Doutorado em Artes e Cinema) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

SAVERNINI, Erika. Índices de um cinema de poesia: Pier Paolo Pasolini, Luis Buñuel e Krzysztof Kieslowski. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Tradução de Fernando Mascarello. Campinas, SP: Papirus, 2003. (Coleção Campo Imagético).

XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal; Embrafilme, 1983. (Coleção Arte e Cultura, 5).

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 4. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2008.

Published

2022-04-28

How to Cite

SAVERNINI, E. Faced with the film: analysis as a translation of an audiovisual thought. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 24, p. 11–30, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.37097. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/37097. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section