O livro de artista e o paratexto

Authors

  • Daisy Turrer Escola de Belas Artes/UFMG

Keywords:

Artes - estudo e ensino, Livro de artista

Abstract

This study is about the artist book as a subversive element of the codified space of the book. The Carbon Book by Waltercio Caldas is compared with Borges’ The Book of Sand. Be it in a non-verbal or verbal level, both works are challenging the limits of the book.

Author Biography

Daisy Turrer, Escola de Belas Artes/UFMG

Artista plástica, professora de gravura da Escola de Belas Artes da UFMG; coordenadora do Núcleo de Estudos da Cultura do Impresso (NECI-EBA). Doutora em literatura comparada pela FALE-UFMG.

References

BABO, M.A. A escrita do livro. Lisboa: Vega, 1993.

BLANCHOT, M. O livro por vir. Trad. Leyla Perrone Moisés. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BORGES, J.L. O livro de areia. Trad. Davi Arregucci Jr. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

COMPAGNON, A. O trabalho da citação. Trad. Cleonice P. B. Mourão. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.

DERRIDA, J. A escritura e a diferença. Trad. Maria Beatriz Marques Nizza da Silva. 2ed. São Paulo: Perspectiva, 1995.

JABÈS, E. Le livre des questions, 1. Paris: Gallimard, 1963.

MUZZI, E. S. Paratexto: espaço do livro, margem do texto. Editoração: arte e técnica. Viva Voz; Cadernos do Departamento de Letras Vernáculas. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 1996. v.2, p.7-10.

MUZZI, E. S. Dom Quixote: edições e paratextos. (2008, inédito).

Saltzsein, S. Livros. Catálogo exposição Museu de Arte da Pampulha. Belo Horizonte, 2000.

Published

2023-10-25

How to Cite

TURRER, D. O livro de artista e o paratexto. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 73–81, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48525. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.