A FALTA DE COMPREENSÃO DOS OBJETIVOS E DOS PROPÓSITOS DA DISCIPLINA ARTE

Authors

  • Tiago de Brito Cruvinel Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-2046..15500

Keywords:

Art Teaching, Public Policy, implementation

Abstract

This article aims to discuss the educational policies in the Arts, based on the   analysis   of   the   negative   comments,   published   on   a   social   network, after the Federal Senate revealed, in April 2016, that the Plenary approved a law project – that had been discussed for 10 years  –    establishing the Visual Arts, the Theater and the Dance as mandatory languages of the Art component. The data presented here has a great mean about the Brazilian society ́s expectation, in a general sense, of the discipline and indicates some   guidelines   in   order   that   the   public   policies   in   this   area   are (re)thought.

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Author Biography

  • Tiago de Brito Cruvinel, Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG), Brasil

    Professor do Instituto Federal de Minas Gerais (IFMG). É formado em Interpretação Teatral (2010) e licenciatura em Artes Cênicas (2015) pela Universidade de Brasília (UnB). Realizou intercâmbio durante a primeira graduação na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal. É mestre (2013) e doutorando em Artes pela UnB. Autor do livro "Criança em cena: Análise da atuação e de processos criativos com crianças-atores" (Editora CRV, 2015) e um dos organizadores do livro "Pedagogia das Artes Cênicas: criança, jogo e formação" (Editora CRV, 2016) e do livro "Pedagogia das Artes Cênicas: criatividade e criação" (Editora CRV, 2017). Lecionou também na licenciatura em Teatro da Universidade Aberta do Brasil (UAB/UnB). Atualmente é vice-coordenador do grupo de trabalho Pedagogia das Artes Cênicas da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas - ABRACE (2017-2018).

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Published

2017-11-22

Issue

Section

Articles - Thematic section

How to Cite

A FALTA DE COMPREENSÃO DOS OBJETIVOS E DOS PROPÓSITOS DA DISCIPLINA ARTE. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, p. 109–128, 2017. DOI: 10.35699/2238-2046.15500. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15500. Acesso em: 25 dec. 2025.