“AutorIA” software
usability analysis with students of a Geography course
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.55336Keywords:
Academic summary, AutorIA software, UsabilityAbstract
This paper intends to present the results of usability tests conducted on the hypermedia software ”AutorIA” carried out with students enrolled in a Geography course at a public university in Minas Gerais. This tool was created with the aim of collaborating in the writing of academic texts and its initial focus is the production of academic summaries. For the usability assessment, we based ourselves on Nielsen (1994, 2012) and Conrad and Levi (2002). As a technical reference, we used the guidelines of NBR 9241-11 (Normas Técnicas, 2021). To create the software, we based ourselves on the concept of summary proposed by Machado, Lousada and Abreu-Tardelli (2004) and also on the principles of Swales’s (1990) Sociorhetoric, prioritizing the Create a Research Space model (CARS Model) and its possible adaptations to the genre in question. In methodological terms, we conducted research of applied nature, using a qualitative approach with an exploratory objective (Paiva, 2019). The results reveal that positive assessments of the tool outweighed the negative ones: while actions related to effectiveness were the best evaluated, participant satisfaction was the criterion that presented the most fragilities. Therefore, this data confirms that the software has the potential to adequately fulfill its intended purpose, but for this to occur, some adjustments are still necessary.
Downloads
References
BIASI-RODRIGUES, B. Estratégias de condução de informações em resumos de dissertações. 1998. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Letras/Linguística.
BIASI-RODRIGUES, B.; HEMAIS, B.; ARAÚJO, J. C. Análise de gêneros na abordagem de Swales: princípios teóricos e metodológicos. In: BIASI-RODRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. de (ed.). Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009. p. 17–32.
CAETANO OLIVEIRA, M. de C. A produção de resumos acadêmicos: um estudo preliminar sobre a usabilidade do software “AutorIA – MEU RESUMO”. Fólio - Revista De Letras, v. 12, n. 1, p. 725–747, 2020. DOI: https://doi.org/10.22481/folio.v12i1.6728. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/folio/article/view/6728. Acesso em: 18 dez. 2023.
CAETANO OLIVEIRA, M. de C.; TEIXEIRA, F. A. Resumos acadêmicos na área de Geografia: análise da estrutura retórica e percepções sobre o processo de produção. Revista da ABRALIN, v. 20, n. 3, p. 1400–1426, 2021. DOI: 10.25189/rabralin.v20i3.1920. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1920. Acesso em: 18 dez. 2023.
CONRAD, M.; LEVI, F. G. Usability Testing of World Wide Web Sites. 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/221517595_Usability_Testing_of_World_Wide_Web_Sites. Acesso em: 18 jan. 2024.
GAROFALO, D. Educação 4.0: o que devemos esperar. [S. l.: s. n.], mar. 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/9717/educacao-40-o-que-devemos-esperar. Acesso em: 23 jul. 2024.
JUCÁ, S. C. S. A relevância dos softwares educativos na educação profissional. Ciências e Cognição, v. 8, p. 22–28, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v8/v8a04.pdf. Acesso em: 17 ago. 2023.
LIKERT, R. A Technique for the Measurement of Attitudes. New York: Archives of Psychology, 1932.
MACHADO, A. R.; LOUSADA, E.; ABREU-TARDELLI, L. S. Resumo. São Paulo: Parábola, 2004.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola, 2010.
NIELSEN, J. Usability inspection methods. [S. l.: s. n.], 1994. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/259963.260531. Acesso em: 3 jul. 2023.
NIELSEN, J. Usability 101: Introduction to Usability. 2012. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/. Acesso em: 1 ago. 2023.
NORMAS TÉCNICAS, Associação Brasileira de. NBR ISO 9241-1. Ergonomia da interação humano-sistema. Parte 11: Usabilidade: Definições e conceitos. Rio de Janeiro, 2021.
PAIVA, V. L. M. de O. e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.
SANTOS, M. B. dos. Academic Abstracts: a genre analysis. 1995. f. 81. Diss. (Mestrado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês, Florianópolis.
SILVA, M. C.; BOTELHO, L. S.; CAETANO OLIVEIRA, M. de C. A produção de resumos acadêmicos na universidade: percepções de modelos de ensino-aprendizagem na perspectiva dos letramentos. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 60, n. 2, p. 580–594, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8660840. Acesso em: 5 ago. 2024.
SWALES, J. M. Research into structure of introductions to journal articles and its application to the teaching of academic writing. In: COMMON Ground: shared interests in ESP and communication studies. Usa: Pergamon Press, 1984. p. 77–86.
SWALES, J. M. Genre Analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cup, 1990.
SWALES, J. M.; NAJJAR, H. The writing of research article introductions. Written Communication, v. 4, p. 175–192, 1987.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Marília de Carvalho Caetano Oliveira, Fernando Augusto Teixeira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.








