Critical language education and digital production of infographics by high school technical students with themes against homophobia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24441

Keywords:

Critical language education, Teaching, Textual production, Infographics

Abstract

This paper presents results of a study that aimed at investigating digital textual production practices of the hypermedia discursive genre ‘infographic’, involving multiliteracies and critical linguistic education and citizen with technical high school students from a federal technical institute in northern Brazil. For theoretical foundation, we consider the discussions on linguistic education in a critical perspective, theorizations about the Pedagogy of (Multi)literacies and Learning by Design. The qualitative-interpretative research was configured as an action research. The analyzed corpus is composed of excerpts from the textual production of a copy of an interactive infographic that was prepared by students of a mining course. The results of the analysis show that the students, in addition to appropriating practices of digital multiliteracies for the technical production of the texts, also played the role of critical analysts in the face of the theme about fighting homophobia.

Author Biographies

  • Rosivaldo Gomes, Universidade Federal do Amapá

    Doutor em Linguística Aplicada - Universidade Estadual de Campinas/Instituto de Estudos da Linguagem (IEL/UNICAMP) na área de Linguagens e Educação Linguística. Realizou estágio de Pós-doutorado pelo Departamento de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Federal do Amapá, na área de Educação e formação de professores.Atualmente está realizando estágio de Pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Direito Ambiental e Políticas Públicas (PPGDAP/UNIFAP), com pesquisa voltada para materiais didáticos impressos de divulgação/popularização científica de educação ambiental para educação infantil. Graduado em Letras Português e Literatura pela Universidade Federal do Amapá. É professor Adjunto II de Língua Portuguesa e Didática das Línguas do Departamento de Letras e Artes da Universidade Federal do Amapá e do Programa de Mestrado em Letras (PPGLET/UNIFAP), pesquisando sobre educação bilíngue, praticas de letramentos no ensino de Português como LE/L2 e Língua Materna, formação de professores e agir professoral, letramento acadêmico e práticas de leitura e escrita no contexto escolar

  • Heloane Baia Nogueira, Universidade Federal do Amapá

    Graduada em Letras Português com Habilitação em Língua e Literatura Francesa. Mestra em Desenvolvimento Regional - área de concentração Sociedade e Cultura. Professora do Curso de Especialização Celael/UNIFAP.

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Published

2020-08-03

Issue

Section

Linguistics and Technology

How to Cite

Critical language education and digital production of infographics by high school technical students with themes against homophobia. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 13, n. 2, p. 32–55, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2020.24441. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24441. Acesso em: 19 dec. 2024.

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