Conceptions of literacy to the teaching of the portuguese language in times of use of digital artifacts

Authors

  • Márcia Aparecida Vergna Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24366

Keywords:

Literacy, Multiliteracies, New literacies, New literacy studies

Abstract

This article aims to present a theoretical study about the main literacy concepts that underlie the teaching of the Portuguese language in contemporary times. For this, we developed a bibliographic research. Currently, there are mostly three theoretical conceptions about literacy: New Literacy Studies, Pedagogy of Multiliteracies and New Literacies, whose main representatives are Brian Street, Magda Soares and Ângela Kleiman, for New Literacy Studies; Bill Cope, Mary Kalantzis and Roxane Rojo, for Multi-tools; and Colin Lankshear and Michele Knobel, for New Literacies. It appears from the study that every literacy view is linked to a conception of language and to a conception of society, and that the school is the main agency of this literacy, tending to develop its reading and writing practices from a certain ideological positioning, established by values, power relations and perspectives that reflect the literacy model chosen to guide the elaboration of the curriculum to be implemented and all the work in the classroom.

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Author Biography

Márcia Aparecida Vergna, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Cursa Doutorado em Educação na Universidade Estácio de Sá, linha de pesquisa Tecnologias de Informação e Comunicação nos Processos Educacionais, possui mestrado em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Regional, com graduação em Letras (Português e Inglês) e também em Pedagogia, e especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira. É professora efetiva das redes municipal e estadual de educação, atuando na EMEF Elza Roni Scarpati e na EEEM Emir de Macedo Gomes. Tem experiência na área de Letras, principalmente no desenvolvimento de projetos de leitura e escrita. Interessa-se por temáticas relacionadas ao desenvolvimento de projetos de leitura e escrita, leitura literária e políticas de avaliação externa.

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Published

2020-11-07

How to Cite

VERGNA, M. A. . Conceptions of literacy to the teaching of the portuguese language in times of use of digital artifacts. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e24366, 2020. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.24366. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24366. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Linguistics and Technology