Remote teaching and reframing of practices and roles in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.24941

Keywords:

Education, Technologies, Crisis, Teaching and learning, COVID-19

Abstract

The COVID-19 pandemic has led the entire world to an intense period of change and adaptation in all sectors. In Brazil, education has undergone important transitions, in which it was necessary, among others, to transpose classroom teaching into virtual environments. This, without the acquisition of resources, training or prior planning. This emergency situation led private and public schools, as well as government agencies, to face the need to rethink the work that was being done, so that students could continue their studies remotely. Thus, this article brings a discussion around the role of technologies in education in times of crisis, thinking about the need to redefine practices and roles in the teaching and learning process, in parallel with the reality experienced during the COVID-19 pandemic, which started in 2020, towards possible contributions to the future educational scenario. Qualitative research is carried out, with bibliographic research and discourse analysis based on elements of French Semiotics. It highlights the importance of reframing the roles of the school and the family in the teaching and learning process, as well as cooperation between all, aiming at the autonomy and protagonism of the learners in the information age.

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Author Biography

Joyce Vieira Fettermann, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, RJ, Brasil

Doutora e Mestra em Cognição e Linguagem (UENF). Especialista em Língua Inglesa e graduada em Letras - Português/Inglês (UniFSJ). Possui qualificação para professores de inglês da Cambridge University - TKT (Teaching Knowledge Test, módulo 1). Foi docente I de Língua Inglesa na rede pública estadual de ensino do Rio de Janeiro (SEEDUC) e Professora Substituta no Instituto Federal do Espírito Santo (IFES - Campus Cachoeiro de Itapemirim). Atuou também como professora de inglês e coordenadora pedagógica em cursos livres, onde auxiliou em treinamentos de professores, e no curso de Pós-graduação lato-sensu em Letras/Inglês do UniFSJ, com as disciplinas: Compreensão e Produção Oral da Língua Inglesa e Novas Tecnologias Aplicadas ao Ensino de Línguas Estrangeiras. Membro do Grupo Texto Livre, em que coordenou os Seminários Teóricos Interdisciplinares do Semiotec no primeiro semestre de 2018 e tem colaborado em diversas atividades de pesquisa. Atualmente, é consultora educacional em São Paulo, atuando, principalmente, em produção de materiais didáticos e no desenvolvimento de professores. Possui interesse pelos seguintes temas: Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICs) no ensino de línguas, Formação de professores, Recursos Educacionais Abertos para o ensino de línguas e Multiletramentos na Escola. 

References

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Published

2021-04-27

How to Cite

FETTERMANN, J. V.; TAMARIZ, A. D. R. . Remote teaching and reframing of practices and roles in education. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 14, n. 1, p. e24941, 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.24941. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/24941. Acesso em: 17 jul. 2024.

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