Intimacy or ostentation?

The bookshelves of booktubers and the meanings of reading and books on social media in contemporary times

Authors

  • Danilo Vizibeli Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Campus Passos, Centro de Educação a Distância, Passos, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4456-0216

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.49223

Keywords:

Discourse, Reading, Subject, Booktubers

Abstract

The objective of this article is to reflect on the discourses that circulate about books and reading and, specifically, to analyze, from the perspective of Discourse Analysis, based on the contributions of Foucault (2006, 2009, 2010, 2014) to this field , videos of booktubers with presentations of commentators’ shelves in a practice they call bookshelf tour. The meanings of: showing that you are a reader; of social capital for those who read; and socialization of reading practices, through the fluidity and dynamism of the web, in its possible correlations with the teaching of reading and writing in Brazil. With the regularity of such practices, new pluralities for the meanings of reading are questioned, open to audiovisual formats and varied ways of talking about books and reading. The corpus consists of three YouTube videos in which the assembly of shelves and organization of these spaces takes place. The fundamental concept of Discourse Analysis for this study is the concept of subject, from a Foucauldian perspective, in addition to the concepts of power and knowledge also mobilized by this author. The concept of reading adopted comes from the studies of Chartier (1998, 1999, 2019) and the cultural history of reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Christiano. A crítica literária na internet: literatura contemporânea brasileira e valores literários nas

críticas de booktubers. In: ANAIS do XV Congresso Internacional da ABRALIC – Associação Brasileira de

Literatura Comparada. Rio de Janeiro: [s. n.], 2017.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun. Tradução: Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, Editora da UNESP, 1998.

CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução: Mary del Priore. Brasília: Ed. da UnB, 1999.

CHARTIER, Roger. Ler sem livros. Linguasagem, São Carlos, v. 32, Número temático, p. 6–17, dez. 2019. COSTA, Andressa Souza; SAMPAIO, Inês Silvia Vitorino. Booktubers e construções narrativas no YouTube. In: XI Simpósio Nacional da ABCiber– Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura. Juiz de Fora: Universidade Federal de Juiz de Fora, 2018.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; NEVES, Vanusa Nascimento Sabino. Booktubers brasileiros: canais literários de incentivo à leitura. Texto Livre, Belo Horizonte, v. 16, e.39079, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/39079/31759. Acesso em: 5 out. 2023.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: FOUCAULT, Michel (ed.). O que é um autor? Tradução: António Fernando Cascais e Eduardo Cordeiro. 6. ed. Lisboa: Nova Vega, 2006.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução: Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inagural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio. 20. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade 3: o cuidado de si. Tradução: Maria Thereza da Costa Albuquerque. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

GALINARI, Melliandro Mendes. A autorialidade do discurso literário. In: MELLO, Renato de (ed.). Análise do discurso & Literatura. Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso, Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Faculdade de Letras da UFMG, 2005.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira: uma nova outra história. Curitiba: PUCPR, 2017.

MIRANDA, José A. Bragança de; CASCAIS, António Fernando. A lição de Foucault. In: O que é um autor? Tradução: António Fernando Cascais e Eduardo Cordeiro. 6. ed. Lisboa: Nova Vega, 2006.

REVEL, Judith. Foucault: conceitos essenciais. Tradução: Maria do Rosário Gregolin, Nilton Milanez e Carlos Piovezani. São Carlos: Claraluz, 2005.

SUBIRATS, Eduardo. A cultura como espetáculo. São Paulo: Nobel, 1989.

VIZIBELI, Danilo. Contrastes entre a crítica literária especializada e amadora: os booktubers e os discursos sobre o livro e a leitura. Texto Livre, v. 9, n. 2, p. 1–12, dez. 2016. ISSN 1983-3652. DOI: 10.17851/1983-3652.9.2.1-12. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/16723. Acesso em: 19 mar. 2024.

Published

2024-03-26

How to Cite

VIZIBELI, D. Intimacy or ostentation? The bookshelves of booktubers and the meanings of reading and books on social media in contemporary times. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e49223, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2024.49223. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/49223. Acesso em: 21 nov. 2024.