Education in times of smartphones and social networks
for a permanent criticism in addressing desubjectivation and monitoring
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.51341Keywords:
Technology and education, Digital culture, Dissemination of educational technology, CriticismAbstract
The present study aims to problematize the meanings arising rom the use of smartphones and other mobile devices in contemporary society, in general, and in the educational context, specifically. Methodologically, this study is based on a theoretical and conceptual perspective, falling within the genre of the essay in the treatment of information. As main results, we observed that such devices act as monitoring and control instruments, impacting a process of desubjectification and cognitive loss, in addition to raising ethical, social and privacy issues. Furthermore, we advance the debate about the use of mobile devices in the school context, as well as analyzing the relationships between education and digital technologies based on documents such as the National Common Curricular Base (BNCC), and the Global Education Monitoring Report (UNESCO). We conclude, in the direction of constructing answers to the dilemmas resulting from this relationship, the elaboration of a permanent critique capable of overcoming inattentive and naive attitudes in the face of the ideological, political and strategic content of the connectivity paradigm, whose effects have manifested a strong potential for desubjectification, cognitive loss, bullying, hate culture, as well as other health-related problems.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: AGAMBEN, Giorgio (ed.). O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2010.
ASSANGE, Julian; MÜLLER-MAGUHN, Andy; APPELBAUM, Jacob; ZIMMERMANN, Jérémie; YAMAGAMI, Cristina (ed.). Cypherpunks: liberdade e futuro da Internet. Tradução: Cristina Yamagami. São Paulo: Boitempo Editorial, 2013.
BANNELL, Ralph Ings. Uma faca de dois gumes. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá (ed.). Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 663.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CAMPANHA NACIONAL DO DIREITO À EDUCAÇÃO. Nota Técnica PEC 27/2023. UNESCO pede urgentemente o uso adequado da tecnologia na educação. 2023. Disponível em: https://campanha.org.br/noticias/2023/07/27/unesco-pede-urgentemente-o-uso-adequado-da-tecnologia-na-educacao/. Acesso em: 17 maio 2024.
CANTO, Josi Zanette. Dispositivos móveis: aprender e ensinar com a integração das tecnologias digitais. In: II Simpósio Ibero-Americano de Tecnologias Educacionais. Araranguá: Rexlab (UFSC), 2018. Disponível em: http://2018.sited.ufsc.br/others/oficina_dispositivos_moveis.pdf. Acesso em: 17 maio 2024.
DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais: os perigos das telas para nossas crianças. São Paulo: Vestígio, 2021.
FEENBERG, Andrew. Tecnologia, Modernidade e Democracia. Portugal: Inovatec, 2018.
FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá (ed.). Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017.
FREIRE, Paulo; PASSETTI, Eder. Conversação Libertária com Paulo Freire. São Paulo: Imaginário, 1994.
HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu Editora, set. 2020. ISBN 9786586497229.
MAAR, Wolfgang Leo. A educação na época da conectividade em rede ou: que fim levou a autonomia? Revista Inter-Ação, v. 39, n. 2, p. 329–353, ago. 2014. ISSN 1981-8416. DOI: 10.5216/ia.v39i2.31711. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31711. Acesso em: 17 maio 2024.
PEREIRA, Marcia Ferreira Torres; ZUIN, Antonio Alvaro Soares. Fãs e heróis em narrativas digitais: autoridade, identidade e formação. Revista Ponto de Vista, v. 12, n. 1, p. 01–21, maio 2023. ISSN 1983-2656. DOI: 10.47328/rpv.v12i1.15435. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/15435. Acesso em: 17 maio 2024.
QUIROGA, Fernando Lionel. O mal-estar na contemporaneidade e suas expressões na docência. 2013. Dissertação (Mestrado) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos.
TÜRCKE, Christoph. Hiperativos! Abaixo a cultura do déficit de atenção. São Paulo: Paz & Terra, 2016.
UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023: Tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por. Acesso em: 17 maio 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernando Lionel Quiroga, Rosângela de Bessa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.