Education in times of smartphones and social networks

for a permanent criticism in addressing desubjectivation and monitoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.51341

Keywords:

Technology and education, Digital culture, Dissemination of educational technology, Criticism

Abstract

The present study aims to problematize the meanings arising  rom the use of smartphones and other mobile devices in contemporary society, in general, and in the educational context, specifically. Methodologically, this study is based on a theoretical and conceptual perspective, falling within the genre of the essay in the treatment of information. As main results, we observed that such devices act as monitoring and control instruments, impacting a process of desubjectification and cognitive loss, in addition to raising ethical, social and privacy issues. Furthermore, we advance the debate about the use of mobile devices in the school context, as well as analyzing the relationships between education and digital technologies based on documents such as the National Common Curricular Base (BNCC), and the Global Education Monitoring Report (UNESCO). We conclude, in the direction of constructing answers to the dilemmas resulting from this relationship, the elaboration of a permanent critique capable of overcoming inattentive and naive attitudes in the face of the ideological, political and strategic content of the  connectivity paradigm, whose effects have manifested a strong potential for desubjectification, cognitive loss, bullying, hate culture, as well as other health-related problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Lionel Quiroga, Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede, Programa de Pós-Graduação em Educação, Linguagens e Tecnologias, Anápolis, GO, Brasil

Departamento de Fundamentos da Educação

Rosângela de Bessa, Universidade Estadual de Goiás, Anápolis, GO, Brasil

Graduada no curso de licenciatura em Pedagogia pela universidade Estadual de Goiás - UEG.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In: AGAMBEN, Giorgio (ed.). O que é o contemporâneo e outros ensaios. Chapecó, SC: Argos, 2010.

ASSANGE, Julian; MÜLLER-MAGUHN, Andy; APPELBAUM, Jacob; ZIMMERMANN, Jérémie; YAMAGAMI, Cristina (ed.). Cypherpunks: liberdade e futuro da Internet. Tradução: Cristina Yamagami. São Paulo: Boitempo Editorial, 2013.

BANNELL, Ralph Ings. Uma faca de dois gumes. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá (ed.). Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 663.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CAMPANHA NACIONAL DO DIREITO À EDUCAÇÃO. Nota Técnica PEC 27/2023. UNESCO pede urgentemente o uso adequado da tecnologia na educação. 2023. Disponível em: https://campanha.org.br/noticias/2023/07/27/unesco-pede-urgentemente-o-uso-adequado-da-tecnologia-na-educacao/. Acesso em: 17 maio 2024.

CANTO, Josi Zanette. Dispositivos móveis: aprender e ensinar com a integração das tecnologias digitais. In: II Simpósio Ibero-Americano de Tecnologias Educacionais. Araranguá: Rexlab (UFSC), 2018. Disponível em: http://2018.sited.ufsc.br/others/oficina_dispositivos_moveis.pdf. Acesso em: 17 maio 2024.

DESMURGET, Michel. A fábrica de cretinos digitais: os perigos das telas para nossas crianças. São Paulo: Vestígio, 2021.

FEENBERG, Andrew. Tecnologia, Modernidade e Democracia. Portugal: Inovatec, 2018.

FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá (ed.). Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017.

FREIRE, Paulo; PASSETTI, Eder. Conversação Libertária com Paulo Freire. São Paulo: Imaginário, 1994.

HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu Editora, set. 2020. ISBN 9786586497229.

MAAR, Wolfgang Leo. A educação na época da conectividade em rede ou: que fim levou a autonomia? Revista Inter-Ação, v. 39, n. 2, p. 329–353, ago. 2014. ISSN 1981-8416. DOI: 10.5216/ia.v39i2.31711. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/31711. Acesso em: 17 maio 2024.

PEREIRA, Marcia Ferreira Torres; ZUIN, Antonio Alvaro Soares. Fãs e heróis em narrativas digitais: autoridade, identidade e formação. Revista Ponto de Vista, v. 12, n. 1, p. 01–21, maio 2023. ISSN 1983-2656. DOI: 10.47328/rpv.v12i1.15435. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/15435. Acesso em: 17 maio 2024.

QUIROGA, Fernando Lionel. O mal-estar na contemporaneidade e suas expressões na docência. 2013. Dissertação (Mestrado) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos.

TÜRCKE, Christoph. Hiperativos! Abaixo a cultura do déficit de atenção. São Paulo: Paz & Terra, 2016.

UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023: Tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por. Acesso em: 17 maio 2024.

Published

2024-05-18

How to Cite

QUIROGA, F. L.; BESSA, R. de. Education in times of smartphones and social networks: for a permanent criticism in addressing desubjectivation and monitoring. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 17, p. e51341, 2024. DOI: 10.1590/1983-3652.2024.51341. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/51341. Acesso em: 21 nov. 2024.