Multimodality in literature for children and young people and its aesthetic and digital experimentation
DOI:
https://doi.org/10.1590/1983-3652.2024.51574Keywords:
Multimodality, Literature in the expanded field, Literature for Children and Young People, IntermedialityAbstract
This article discusses the plurality and expansion of contemporary literature, especially the one produced for children and young people, in which aesthetic experimentation is prominent, both through the potential of verbal language and the material possibilities of the book object. Exploring the concept of literature in the expanded field and its relationship with multimodality, the text analyses three works: A queda dos moais (The fall of the moai, in free translation), by Blandina Franco, Patricia Auerbach and José Carlos Lollo; Wild symphony, by Dan Brown; and the Mobeybou series. These works exemplify different approaches to the use of multimodality and intermediality, from those that do not use digital technologies to those that rely heavily on them. The analysis aims to understand how these aesthetic and technological strategies impact on the young reader’s experience. The text is structured in four sections, in addition to the introduction and final considerations, which discuss the relationship between multimodality, literature in the expanded field and technology in contemporary literary production.
Downloads
References
ANTUNES, João Roberto. Literatura Digital | Literatura eletrônica. Observatório da Literatura Digital Brasileira, 2024. Disponível em: https://www.observatorioldigital.ufscar.br/vocabulario/literatura-digital/. Acesso em: 28 jul. 2024.
BROWN, Dan. Sinfonia dos animais. Tradução: Rafaella Lemos. São Paulo: Arqueiro, 2020.
CLÜVER, Claus. Intermidialidade. PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 1, n. 2, p. 8–23, 2011. ISSN 2238-2046. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48493. Acesso em: 28 jul. 2024.
COSTA, Sergio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
ELLESTRÖM, Lars. The Modalities of Media II: An Expanded Model for Understanding Intermedial Relations. In: ELLESTRÖM, Lars (ed.). Beyond Media Borders: Intermedial Relations among Multimodal Media. Switzerland: Palgrave Macmillan, 2021. v. 1. p. 3–91.
FLORES, Leonardo. Literatura Eletrônica de Terceira Geração. DAT Journal, v. 6, n. 1, p. 355–371, 2021. ISSN 2526-1789. DOI: 10.29147/dat.v6i1.346.
FRANCO, Blandina; AUERBACH, Patricia; LOLLO, José Carlos. A queda dos moais. São Paulo: Escarlate, 2018.
GARRAMUÑO, Florencia. Frutos estranhos: sobre a inespecificidade na estética contemporânea. Rio de Janeiro: Rocco, 2014.
GIBBONS, Alison. “I Contain Multitudes”: Narrative Multimodality and the Book that Bleeds. In: PAGE, Ruth (ed.). New Perspectives on Narrative and Multimodality. New York: Routledge, 2010. p. 99–114.
HISSA, Cassio Eduardo Viana. A mobilidade das fronteiras: inserções da geografia na crise da modernidade. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução: Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
ISER, Wolfgang. O jogo do texto. In: LIMA, Luiz Costa (ed.). A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. p. 105–118.
JOLLES, Andre. Formas simples. Tradução: Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 1976.
KIFFER, Ana. A escrita e o fora de si. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia (ed.). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 47–68.
KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia. Apresentação. In: KIFFER, Ana; GARRAMUÑO, Florencia (ed.). Expansões contemporâneas: literatura e outras formas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 7–15.
KRAUSS, Rosalind. A escultura no campo ampliado. Arte & Ensaios, v. 17, n. 17, p. 128–137, 2008. ISSN 2448-3338. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/ae/article/view/52118.
LAJOLO, Marisa. Resenha do livro “A Queda dos Moais”. Patricia Auerbach, 2019. Disponível em: https://www.patriciaauerbach.com.br/mdias/marisa-lajolo-resenha-do-livro-a-queda-dos-moais. Acesso em: 28 jul. 2024.
LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. Tradução: Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.
LUDMER, Josefina. Literaturas pós-autônomas. Tradução de Flávia Cera. Sopro Panfleto Político Cultural, n. 20, p. 1–4, 2010. Disponível em: http://culturaebarbarie.org/sopro/outros/posautonomas.html.
LUND, Hans. A “história da cegonha”, de Karen Blixen, e a noção de ilustração. In: DINIZ, Thaı̈s Flores Nogueira; VIEIRA, André Soares (ed.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contempor ânea. Belo Horizonte: Rona Editora: FALE/UFMG, 2012. p. 171–188.
MOBEYBOU. Mobeybou em Cabo Verde. Google Play, 2023b. Android App.
MOBEYBOU. Mobeybou em Portugal. Google Play, 2023d. Android App.
MOBEYBOU. Mobeybou na Índia. Android App, 2023a.
MOBEYBOU. Mobeybou no Brazil. Google Play, 2023c. Android App.
PAGE, Ruth. New Perspectives on Narrative and Multimodality. New York: Routledge, 2010.
VIEIRA, Josenia. A multimodalidade nos eventos de letramento. In: VIEIRA, Josenia Antunes; SILVESTRE, Carminda (ed.). Introdução à Multimodalidade: Contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. Brasília, DF: J Antunes Vieira, 2015. p. 43–72.
YOUNGBLOOD, Gene. Expanded cinema. New York: P. Dutton & Co., Inc., 1970.
ZILBERMAN, Regina. Como e por que ler a literatura infantil brasileira. Rio de Janeiro: Objetiva, 2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Elisa Rodrigues Moreira, Bruna Fontes Ferraz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This is an open access article that allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium as long as the original article is properly cited.