Instagram, fast food and Historical-Critical Pedagogy

ingredients for the discourse in favor of healthy eating in the context of teaching English

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2023.45190

Mots-clés :

English language teaching, Historical-Critical Pedagogy, Dialogic discourse analysis, Public school, Professional education

Résumé

The purpose of this article is to analyze the discourse of high school students in favor of healthy eating in the context of English language teaching in a public professional education school. Based on Dialogic Discourse Analysis, a corpus composed of 2 posts on Instagram by high school students enrolled in the technical course of Nutrition and Dietetics who produced verbal-visual texts during an action research with English classes inspired by Historical-Critical Pedagogy is explored. The analysis of the posts reveals that the discourse in favor of healthy eating is interrelated with the technical discourse, the everyday discourse, and the discourse about the consequences of fast food consumption. The analysis also shows that the posts have a negative value emphasis in relation to the consumption of fast food, and, through the pamphlet and the informative poster, they denounce the dangers of unhealthy food choices, also seeking to raise awareness among their interlocutors and promote a change in the social practice of these subjects. It is concluded that English classes inspired by Historical-Critical Pedagogy provide students with opportunities to disseminate discourses in a far-reaching social network, expanding their interlocutors, committing themselves to collaborate for a society that is more aware of its eating habits.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur

Elaine Cristina Gomes Aires de Oliveira, Centro Estadual de Educação Profissional Professor Francisco de Assis Pedrosa, Mossoró, RN, Brasil

Mestre do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) pelo IFRN. Possuo especialização em Docência do ensino superior pela Universidade Potiguar (Unp) e Graduada em Letras (Língua Inglesa) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) e Língua Portuguesa pela Universidade Estácio. Atualmente trabalha como docente em uma escola de ensino integral e profissional (CEEP - Mossoró). No campo da pesquisa, procuro dialogar com autores da área da Análise Dialógica do Discurso, bem como, com aqueles que buscam fomentar seus estudos no ensino Integrado e Profissionalizante.

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN, Brasil

Atualmente, exerço o cargo de Presidente da Associação Brasileira de Professores de Língua Inglesa da Rede Federal de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (ABRALITEC) (2023-atual) e de Assessor de Extensão e Relações Internacionais (ASERI), em exercício na Reitoria do IFRN, Natal (2020-atual). Sou Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e realizei Estágio de Pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, na Universidade do Minho (Portugal, 2018). Sou professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, campus Mossoró (IFRN), onde atuo no Ensino Básico, Técnico e Tecnológico, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Doutorado em Ensino (RENOEN). Sou líder do Grupo de Pesquisa em Ensino-Aprendizagem de Línguas (CNPq/IFRN). Realizo e oriento investigações, a partir da Análise Dialógica do Discurso, sobre o ensino de línguas na escola pública e suas interfaces com as tecnologias digitais e a internacionalização.

Références

AGHAYI, Amir Allan; CHRISTISON, MaryAnn. Instagram as a tool for professional learning: English language teachers’ perceptions and beliefs. In: KELCH, Ken; BYUN, Peter; SAFAVI, Setareh (Eds.). CALL Theory Applications for Online TESOL Education. Hershey, PA: IGI Global, 2021. p. 82–98.

AHANGARI, Saeideh; SEPEHRAN, Hayedeh. The effect of intertextuality on Iranian EFL learners’ critical writing. Iranian Journal of Language Teaching Research, Urmia University, v. 2, n. 1, p. 85–98, 2014.

ANDUJAR, Alberto; ÇAKMAK, Fidel. Foreign language learning through instagram: a flipped learning approach. In: RESEARCH Anthology on Applying Social Networking Strategies to Classrooms and Libraries. Hershey, PA: IGI Global, 2023. p. 278–299.

BAKHTIN, Mikahil. Speech Genres and Other Late Essays. Texas, USA: University Of Texas Press, 1986.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra; notas da edição russa de Serguei Botcharov. São Paulo, SP: Editora 34, 2016.

BOBKINA, Jelena; STEFANOVA, Svetlana. Literature and critical literacy pedagogy in the EFL classroom: Towards a model of teaching critical thinking skills. Studies in Second Language Learning and Teaching, v. 6, n. 4, p. 677–696, Dec. 2016. ISSN 2084-1965, 2083-5205. DOI: 10.14746/ssllt.2016.6.4.6. Available from: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ssllt/article/view/6819. Visited on: 18 June 2023.

BRAIT, Beth. Olhar e ler: verbo-visualidade em perspectiva dialógica. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, v. 8, n. 2, p. 43–66, 2013. DOI: 10.1590/S2176-45732013000200004. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/bakhtiniana/article/view/16568.

BRAIT, Beth. Bakhtin conceitos-chave. 5. ed. São Paulo, SP: Contexto, 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular - Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. p. 578.

CAETANO, Érika Amâncio. “But When do I do Critical Literacy?” Perspectives for Designing Critical Literacy Activities in EFL Classrooms. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 20, n. 2, p. 279–300, 2020. DOI: 10.1590/1984-6398202015635. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982020000200279&tlng=en.

COSTA, Giselda dos Santos. Visualização: a quinta habilidade linguı́stica no ensino e aprendizagem de inglês como lı́ngua estrangeira. Revista Linguagem em Foco, v. 3, n. 5, p. 167–182, 2019.

GALVÃO, Ana Carolina; LAVOURA, Tiago Nicola; MARTINS, Lı́gia Márcia. Fundamentos da didática histórico-crı́tica. Campinas, SP: Autores Associados, 2019. p. 253.

GARCIA, Maria Teresa Martinez; GARCIA, Valentı́n Martinez. Do You Use Instagram?: The Presence of Social Networks in the Foreign Language Classroom. In: GARCIA-SANCHEZ, Soraya; CLOUET, Richard (Eds.). Intercultural Communication and Ubiquitous Learning in Multimodal English Language Education.

Hershey, PA: IGI Global, 2022. p. 226–243.

LIMA, Samuel de Carvalho. Ensino de inglês na escola pública em perspectiva INdisciplinar e dialógica. Revista da Anpoll, v. 52, n. 2, p. 138–156, 2021. DOI: 10.18309/ranpoll.v52i2.1556. Available from: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1556.

LIMA, Samuel de Carvalho. (Auto) reflexão sobre uma aula remota de lı́ngua inglesa de orientação decolonial por meio da análise dialógica de memes. Revista EntreLinguas, v. 8, n. 00, p. 1–15, 2022.

LIMA, Samuel de Carvalho; MENDES, Eliziane de Sousa Sampaio. Whatsapp e fake news no ensino de lı́ngua inglesa em uma escola pública do interior do estado do Ceará. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, Universidade Federal de Minas Gerais, v. 13, n. 2, p. 182–200, 2020.

MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Uma linguı́stica aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo da (Ed.). Por uma linguística aplicada Indisciplinar. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2006. p. 13–44.

MULICO, Lesliê Vieira. Learning from the subaltern: What does Maria Lindalva teach us about hegemonic-common-sense-ideology and text selection for English language learning materials? Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 59, n. 1, p. 129–150, 2020. DOI: 10.1590/010318135865425912020. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132020000100129&tlng=en.

OLIVEIRA, Elaine Cristina Gomes Aires de. Pedagogia Histórico-Crítica no Ensino de Língua Inglesa: uma análise dialógica do discurso contra a cultura do fast food. 2022. 91 f. Mestrado – Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica Profept – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Mossoró, Rio Grande do Norte.

PRASETYAWATI, Octana Ayu; ARDI, Priyatno. Integrating Instagram into EFL Writing to Foster Student Engagement. Teaching English with Technology, ERIC, v. 20, n. 3, p. 40–62, 2020.

ROHLING, Nı́vea. A pesquisa qualitativa e análise dialógica do discurso: caminhos possı́veis. Cadernos de Linguagem e Sociedade, v. 15, n. 2, p. 44–60, 2014.

SADEGHI, Fatemeh et al. Iranian EFL teachers’ and learners’ perceptions of the principles of critical thinking: a constructivist grounded theory study. Iranian Journal of Language Teaching Research, Urmia University, v. 8, n. 2, p. 63–81, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 152–180, 2007. DOI: 10.1590/S1413-24782007000100012.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019. ISBN 9788574964294.

SOBKOWIAK, Paweł. Critical thinking in the intercultural context: Investigating EFL textbooks. Studies in Second Language Learning and Teaching, v. 6, n. 4, p. 697–716, 2016. DOI: 10.14746/ssllt.2016.6.4.7.

SUARCAYA, Putu; PRASASTI, Wigati Dyah. Investigating Students’ Critical Reading: Critical Literacy in EFL Setting. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, v. 14, n. 2, p. 220–232, 2017.

URZÊDA-FREITAS, Marco Túlio De. Educando para transgredir: reflexões sobre o ensino crítico de línguas estrangeiras/inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 51, n. 1, p. 77–97, 2012. DOI: 10.1590/S0103-18132012000100005.

VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trans. by Sheila Grillo and Ekaterina Vólkova Ámérico. São Paulo: Editora 34, 2018. p. 376

Téléchargements

Publiée

05-07-2023

Comment citer

OLIVEIRA, E. C. G. A. de; LIMA, S. de C. Instagram, fast food and Historical-Critical Pedagogy: ingredients for the discourse in favor of healthy eating in the context of teaching English. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 16, p. e45190, 2023. DOI: 10.1590/1983-3652.2023.45190. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/45190. Acesso em: 16 août. 2024.

Articles les plus lus par le même auteur ou la même autrice