Academic advising: a view over an activity

a view over an activity

Authors

  • Karla Daniele de Souza Araújo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco https://orcid.org/0000-0003-4721-9715
  • Maria Cristina Hennes Sampaio Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.12351

Keywords:

Scholarly Advising, Ergology, Dialogical Theory of Language

Abstract

In the University, the activity of academic advising, established between advisors and advisees, can assume several configurations in its development. The objectives of the present study were to analyze the formative activity of academic advising, the verbal interactions between the participants, the meanings they express and the forms of knowledge building resulting from this relation. To this purpose, we carried out a case study with a dyad of advisor and Mastering advisee in a Federal Public University, from which we analyze the utterances/speeches given by the subjects in the activity (real work), based on the Philosophy of language (BAJTIN, 1997a) and in the Dialogical Theory of Language/Dialogical Discourse Analysis (BAKHTIN, 1997b) and in the theoretical assumptions of Ergology (SCHWARTZ, 1998, 2000, 2007, 2010, 2015). The analyses suggest that the activity of academic advising led the subjects to deal with institutional and personal issues, through the norms that regulate their functions. It was observed the emergence of two institutional values in the activity: the commitment to the researcher's formation and the academic productivity. Among the personal values, we identified the search for autonomy by the advisee and the value of care by the advisor; as a pair, both demonstrated the value of collaboration and shared responsibility. We consider that the outstanding values represent the experience of an academic ethics that aims at consolidating responsibility in the building of knowledge and responsibility with the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Daniele de Souza Araújo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco

Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (atualmente em licença), Mestre e Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco, com enfoque em pesquisa nas áreas de análise dialógica do discurso, linguística aplicada e ergologia.

Maria Cristina Hennes Sampaio, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora em Linguística pela Universidade de São Paulo, Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Pernambuco.

References

BAJTIN, Mijail M. Hacia uma filosofia de lacto ético. De los borradores y otros escritos. Trad. Tatiana Bubnova. Rubi (Barcelona): Anthropos, 1997a.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Trad. Maria E. G. G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997b.

CANGUILHEM, Georges. O normal e o patológico. Trad. de Maria Tereza Redig de Carvalho Barrocas & Luiz Octávio Ferreira Leite. 5.ed. Rio de Janeiro: Florence Universitária, 2000.

CLOT, Yves. Trabalho e Poder de Agir. Belo Horizonte: Fabrefactum. 2010.

FAÏTA, Daniel. A análise do trabalho e o estatuto da atividade em Bakhtin. In: Análise dialógica da atividade profissional. Daniel Faïta (Org.). Rio de Janeiro: Imprinta Express Editora: 2005, p.79-98.

FLICK, Uwe. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Bookman, 2004.

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Petrópolis: Editora Vozes, 2012.

SAMPAIO, Maria Cristina Hennes. A linguagem como experiência pensante e ensino: diálogos entre M. Bakhtin e M. Heidegger In: Linguagem e conhecimento (Bakhtin, Volóchinov, Medviédev). Beth Brait, Maria Helena Cruz Pistori e Pedro Francelino (Orgs.). São Paulo: Pontes Editora, 2019 (no prelo)

SAVIANI, Dermeval. O lugar estratégico do mestrado no conjunto da pós-graduação e da pedagogia: problemas e perspectivas. Aula Magna proferida na Universidade Tuiuti do Paraná, em 8 de março de 2007.

SCHWARTZ, Yves. Os ingredientes da competência: Um exercício necessário para uma questão insolúvel. Tradução: Alain P. François. Revisão técnica: Izabel Maria Loureiro. Educação e Sociedade, Campinas, v. 19, n. 65, Dec. 1998.

SCHWARTZ, Yves. Trabalho e uso de si. In: Pró-Posições. Campinas, Vol,11 n.2 (32), p.34-50. Trad. de M. Lúcia da Rocha Leão, Rev Téc de Maria Inês Rosa, UNICAMP. 2000.

SCHWARTZ, Yves. Trabalho e ergologia. In: SCHWARTZ, Y.; DURRIVE, L. (Org.). Trabalho e ergologia: conversas sobre a atividade humana. Tradução de Jussara Brito e Milton Athayde et al. Niterói: Eduff, 2007.

SCHWARTZ, Yves. Reflexão em torno de um exemplo de trabalho operário. In: SCHWARTZ, Y.; DURRIVE, L. (Org.). Trabalho e Ergologia: conversas sobre a atividade humana. Trad. Jussara Brito e Milton Athayde et al. 2. ed. Niterói: EdUFF, 2010, p. 37-46.

SCHWARTZ, Yves. L’activité peut-elle être objet d’ “analyse”? Letras de Hoje, v. 50, dez. 2015, p. 42-52.

TELLES, Ana Luiza; ALVAREZ, Denise. Interfaces ergonomia-ergologia: uma discussão sobre trabalho prescrito e normas antecedentes. In: FIGUEIREDO et al (Orgs.). Labirintos do trabalho: interrogações e olhares sobre o trabalho vivo. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevič & BAKHTIN, Mikhail. Discurso na vida e discurso na arte. Tradução de Carlos Alberto Faraco e Cristovão Tezza, para uso didático, com base na tradução inglesa de I. R. Titunik (“Discourse in life and discourse in art – concerning sociological poetics”), publicada em V. N. Voloshinov, Freudism, New York: Academic Press, 1976.

Published

2019-08-29

How to Cite

ARAÚJO, K. D. de S.; SAMPAIO, M. C. H. Academic advising: a view over an activity: a view over an activity. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 177–196, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.12351. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/12351. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS