Education's Challenges in the Era of Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9868

Keywords:

Technology, Education, Protagonism

Abstract

Technology has changed the way people live, get around, eat, study and communicate. However, the use of technology in the education process is still controversial. This article promotes a reflection on the aspects of the use of technology in the process of teaching and learning from the perspective of education, the student, the teacher and the educational institutions themselves. The protagonism of the cell phone identified as a pedagogical tool was due to its low cost, ease of use and accessibility, but also to put the student in a more active position and responsible for their education. Students, teachers and educational institutions need to recreate themselves in this context since technology opens up opportunities for individualized, collaborative and informal learning. The multitasking profile of the students facilitates the use of technologies in the classroom, once their relevance and usefulness in the use are perceived. Teachers have not been prepared to use technology in the classroom and need to develop new skills. Educational institutions should encourage and support the development of technological skills by teachers so that they can lead the transformation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Márcia Cassitas Hino, Fundação Getúlio Vargas (FGV)

Doutora em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas, Mestre em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do PR e MBA em Marketing pela Fundação Getúlio Vargas. Especialização em Administração pela FAE/PR, Finanças pela FAE/PR, Engenharia da Informação pela PUC/PR e Didática do Ensino Superior pela PUC/PR. Atualmente realiza estágio pós doutoral na Universidade Positivo e é professora na Fundação Getúlio Vargas.

References

ARAÚJO, Rosana Sarita de. Contribuições da Metodologia WebQuest no Processo de letramento dos alunos nas séries iniciais no Ensino Fundamental. In: MERCADO, Luís Paulo Leopoldo (org.). Vivências com Aprendizagem na Internet. Maceió: Edufal, 2005.

BARAN, Evrim. A review of research on mobile learning in teacher education. Journal of Educational Technology & Society, v. 17, n. 4, p. 17, 2014.

BARRETO, Raquel Goulart. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente. Educação & Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, 2004.

BECKER, Samantha Adams; BROWN, Malcom; DAHLSTROM, Eden; DAVIS, Annie; DEPAUL, Kristi; DIAZ, Veronica; POMERANTZ, Jeffrey. Horizon Report: 2018 Higher Education Edition. Louisville, CO: EDUCAUSE, 2018.

BRANCO, Juliana Cordeiro S.; AZEVEDO, Rosa Pires P. de, MARTINS, Lorna das Graças; HINO, Márcia Cassita; CORRADI, Wagner. Tecnologias como ferramenta para cooperação e internacionalização da educação superior. In: VIANA, Rachel de S.; LARANJEIRA, Delzi Alves (org). Internacionalização do Ensino Superior: Concepções e Experiências. Belo Horizonte: EdUEMG, p. 73-85, 2018.

BRANDÃO, Daniel; VARGAS, Ana Carolina. Avaliação do uso de tecnologias digitais na educação. In. Experiências avaliativas de tecnologias digitais na Educação. São Paulo: Fundação Telefônica Vivo, p. 9-16, 2016.

BUBLITZ, Juliana. Pesquisa sugere utilização do celular como ferramenta pedagógica na sala de aula. 2010. Disponível em: <https://gauchazh.clicrbs.com.br/geral/noticia/2010/06/-pesquisa-sugere-utilizacao-do-celular-como-ferramenta-pedagogica-na-sala-de-aula2937862.html>. Acesso em: 10 fev.2018.

CARVALHO, Laís de Jesus; GUIMARÃES, Carmen Regina P. Tecnologia: um recurso facilitador do ensino de Ciências e Biologia. In. Encontro Internacional de Formação de Professores, 9, 2016, Aracaju. Anais... Aracaju: ENFOPE, 2016.

CETIC. Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2016. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2017. Disponível em: <https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/TIC_DOM_2016_- LivroEletronico.pdf>. Acesso em: 20 mar.2018.

CHAIA, Alberto; CHILD, Felipe; DORN, Emma; FRANK, Marcus; KRAWITZ, Marc; MOURSHED, Mona. Drivers of Student Performance: Latin America Insights. McKinsey & Company. Education 2017. 2017.

COELHO, Patrícia Margarida Farias; SANTOS, Cezar Alexandre Neri; ARAGÃO, Aucilne Santos; SILVA, Janaíne Jenuário da; SANTOS, Marta dos. Ensino e Jogos Digitais: uma breve análise do game “Produção De Textos: Trabalhando Com Pontuação” Como Recurso Didático. Tecnologia Educacional, p. 7, 2016.

CRUZ, Priscila. Tecnologia: prática pedagógica liderada pelo professor faz toda a diferença. 2017. Disponível em: <https://educacao.uol.com.br/colunas/priscilacruz/2017/12/20/-tecnologia-pratica-pedagogica-liderada-pelo-professor-faz-toda-a-diferenca.htm>. Acesso em: 10 fev.2018.

DE ALMEIDA, Maria. Elizabeth B.; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, 2012.

DE ALMEIDA SEIXAS, Eugênia Patrícia; DE ARAÚJO, Maria Valéria P.; BRITO, Max Leandro de Araújo; FONSECA, Géssica Fabiely. Dificuldades e desafios na aplicação de metodologias ativas no ensino de turismo: um estudo em instituição de ensino superior. Turismo: Visão e Ação. v. 19, n. 3, p. 566-588, 2017.

GARTNER. Gartner afirma que setor de TI movimentará mais de US$ 95 bilhões no Brasil em 2015. 2015. Disponível em http://planin.com/gartner-afirma-que-setor-de-ti-movimentaramais-de-us-95-bilhoes-no-brasil-em-2015/GIORDAN, André; VECCHI, Gérard de. As origens do saber: das concepções dos aprendentes aos conceitos científicos. 2 Ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

HINO, Marcia Cassitas; PRZEYBILOVICZ, Erico; COELHO, Taiane Ritta. Byod: Framework dos Fatores Percebidos da Prática no Ambiente Acadêmico. In: Encontro da ANPAD, 16, 2016.

Costa do Sauípe. Anais... Costa do Sauípe, 2016.

HINO, Marcia Cassitas; SKORA, Cláudio Marlus; MOTTA FILHO, José Ivar. Metodologias Ativas – os bastidores do uso no Ensino Superior: a perspectiva do professor. In: Simpósio Tecnologia e Educação a Distância no Ensino Superior, 1, 2018, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UEMG, 2018.

JOHNSON, Larry; SMITH, Rachel; WILLIS, H.; LEVINE, Alan.; HAYWOOD, Keene. The 2010 Horizon Report. Austin, TX: The New Media Consortium. 2010.

JOHNSON, Larry; ADAMS BECKER, Samantha; ESTRADA, Victoria; FREEMAN, Alex. The NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition, Austin, TX: The New Media Consortium, 2015.

KAPA, Raphael. Aluno processa professor por celular retirado em sala de aula e perde. 2014. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/sociedade/tecnologia/aluno-processaprofessorpor-celular-retirado-em-sala-de-aula-perde-12718573>. Acesso em: 10 fev.2018.

LIMA, Érika. Rosana Passos de O.; MOITA, Filomena Maria Gonçalves da S. C. A tecnologia e o ensino de química: jogos digitais como interface metodológica. In: SOUSA, Robson Pequeno de, MOITA; Filomena Maria Gonçalves da S. C.; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes (org.)

Tecnologias digitais na educação [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2011.

LITTLEJOHN, Chris; HUNTER, Jane. Messy or not: the role of education institutions in leading successful applications of digital technology in teaching and learning. Australian Educational Leader, v. 38, n. 3, p. 62, 2016.

LOWENDAHL, Jan-Martin; THAYER, Terry-Lynn; MORGAN, Glenda; YANCKELLO, Robert; RESNICK, Marty; REVANG, Magnus. Top 10 Strategic Technologies Impacting Higher Education in 2018. Gartner, 11th January, 2018.

LUGO, Maria Teresa; RUIZ, Violeta. Reflexões em torno dos cenários educacionais de integração em TIC. In. Experiências avaliativas de tecnologias digitais na Educação. São Paulo: Fundação Telefônica Vivo, p. 85-95, 2016.

LUTZ, Maurício Ramos; GOMES, Ana Carla Nicola F.; LARA, Débora da Silva; ANGER, Mariely Rodrigues; SEVERO, Silviana Izabel Freire; FONSECA, Jussara Aparecida. Panorama sobre o (des) uso das tecnologias da informação e comunicação na educação básica em escolas públicas de Alegrete. In: Encontro Mineiro de Educação Matemática, 7, 2015, São João Del Rei. Anais... São João Del Rei: Comunicações Científicas, 2016.

MANIR, Mônica. Alunos querem que a escola reflita a vida real, diz brasileira jurada de prêmio da Unesco. 2018. Disponível em: <https://www.bbc.com/portuguese/brasil-43324888>. Acesso em: 10 fev. 2018.

MARTINHO, Tânia; POMBO, Lúcia. Potencialidades das TIC no ensino das Ciências Naturais: um estudo de caso. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 8, n. 2, p; 527-538, 2009.

MOMINÓ, Josep M.; SIGALÉS, Carles; MENESES, Julio. La escuela en la sociedad red: internet en la educación primaria y secundaria. Barcelona: Ariel, 2008.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na educação: teoria & prática, v. 3, n. 1, p. 137-144, 2000.

MORAN, José Manuel. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo

Educacional, v. 4, n. 12, p. 1-19, 2004.

MORAN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Department of Economic and Social Affairs, Population Division. World Population Prospects: The 2017 Revision, Volume II: Demographic Profiles. Disponível em: <https://esa.un.org/unpd/wup/publications- /files/wpp2017_volume-ii-demographic-profiles.pdf>. Acesso em: 10 fev.2018.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Department of Economic and Social Affairs, Population Division. World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. Disponível em: <https://esa.un.org/unpd/wup/publications/files/WUP2018KeyFacts.pdf&usg=AOvVaw2QfsvD0UdlkcE0VaYHZQh0>. Acesso em: 10 fev.2018.

PEDRÓ, Francesc. Educação, tecnologia e avaliação: por um uso pedagógico efetivo da tecnologia em sala de aula. In. Experiências avaliativas de tecnologias digitais na Educação. São Paulo: Fundação Telefônica Vivo, p. 19-34, 2016.

PHILLIPS, Michael. Digital Technology Integration. In. HENDERSON, Michael; ROMEO, Geoff (Eds,), Teaching and Digital Technologies: Big Issues and Critical Questions, Cambridge University Press, Melbourne, Australia.2015.

RUPPENTHAL, Raquel; SANTOS, Tatiana Linhares dos; PRATI, Tatiana Valesca. A utilização de mídias e TICs nas aulas de Biologia: como explorá-las. Cadernos de Aplicação, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 377-390, 2011.

SELWYN, Neil. The Internet and education. In. GONZALES, Francisco. Change: 19 key essays on how Internet is changing our lives. BBVA Annual Series, BBVA, v. 19, p. 196-216, 2014.

SILVA, Bruno Henrique Pais; SAMÁ, Suzi; LUNARDI, Guilherme Lerch. Motivos de uso e Benefícios Percebidos pelos Estudantes do Ensino Superior no uso dos Dispositivos Móveis no Ambiente Educacional. RENOTE, v. 15, n. 2, p. 1-10, 2017.

Published

2019-02-21

How to Cite

HINO, M. C. Education’s Challenges in the Era of Technology. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 28, n. 1, p. 127–139, 2019. DOI: 10.35699/2238-037X.2019.9868. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9868. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.