University extension and volunteer work in the education of undergraduate dental students
Keywords:
Community-Institutional relations, Education higher, Teaching, LearningAbstract
The aim of the present study was to point out the importance of the experience of undergraduate dental students in extra-curricular activities and volunteer work, as a means through which to gain essential knowledge and abilities for their professional lives. A literature review of the Medline, Scielo, and Lilacs databases was carried out in an attempt to select articles related to the university extension and volunteer work of undergraduate dental students. It is still extremely difficult to include university extension and volunteer work as an important activity in Dentistry courses. However, the present- day work market demands professionals who have expertise not only in dental techniques, but also in the socio-cultural characteristics of communities, considering that people need to be comprehensive in their psychosocial aspects in order to be treated as a complete professional. Therefore, university dentistry courses should give equal consideration to both oral rehabilitation skills and the promotion of general healthcare, acquired mainly through extra- curricular activities, in an attempt to redeem the integral education of the healthcare professional. Moreover, students should pay closer attention to the opportunities offered during their undergraduate courses, as the work market for dentists is becoming more and more competitive. Moreover, the dentist whose professional life is limited to the dental office will most certainly forgo the opportunity to act in other social areas as well as the recognition that comes with such acts.
Downloads
References
Aquilante AG, Tomita NE. O estudante de odontologia e a educação. Rev ABENO. 2004; 5:6-11.
Aoba T, Fejerskov O. Dental fluorosis: chemistry and biology. Crit Rev Oral Biol Med. 2002; 13:155-70.
Elderton RJ. Ciclo restaurador repetitivo. In: Kriger L. ABOPREV: Promoção de saúde bucal. São Paulo: Artes Médicas; 1997. p. 195-203.
Madeira MC. Ensino, pesquisa e extensão. In: Carvalho ACP, Kriger L. Educação Odontológica. São Paulo: Artes Médicas; 2006. 264p.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Odontologia. Diário Oficial da União. Brasília 2002; 10.
Zoletti G, Giondo M. Análise qualitativa sobre a opinião acadêmica da faculdade de odontologia da UFRJ com relação ao papel do CD na sociedade. [acesso em 2007 fev 02]. Disponível em: www.odontologia.com.br
Botazzo C. Saúde bucal e cidadania: transitando entre a teoria e a prática. In: Pereira AC. Odontologia em saúde coletiva, planejando ações e promovendo saúde. Porto Alegre: Artmed; 2003. p.17-27.
Marcos B. Reflexões sobre ensino e saúde. Belo Horizonte: Littera Maciel; 1998.
Medeiros UV. Saúde Bucal: comunidade, percepção da necessidade de saúde bucal pela comunidade. Rev APCD. 1989; 43:120-4.
Moraes N, Bijella VT. Educação odontológica do paciente. Rev APCD. 1982; 36:300-7.
Chaves MM. Odontologia Social. São Paulo: Artes Médicas; 1986.
Gomes AS, Gianlupi EM, Abreu CB. A importância da conscientização e da prática preventiva em odontologia. Rev Odonto Ciênc. 1993; 8:115-24.
Dickson M, Abegg C. Desafios e oportunidades para a promoção de saúde. In: Buischi YP. Promoção de saúde Bucal na clínica odontológica, série EAP-APCD. São Paulo: Artes Médicas; 2000.
Pinto VG. Saúde Bucal Coletiva. São Paulo: Santos; 2000.
Frank MC. Providing volunteer dentistry in a foreign country. Tex Dent J. 2002; 119:1130-1.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais-INEP. Diretrizes Curriculares: Propostas das Comissões do Exame Nacional de Cursos - Ministério da Educação e Cultura- MEC. Brasília 1998: 87-98.
Brasil. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras e pela Secretaria de Educação Superior do Ministério da Educação e do Desporto. Plano Nacional de Extensão Universitária. 2000-2001:17.
Ministério da Saúde - Ministério da Educação. Programa Nacional de Reorientação da Formação profissional em Saúde - Pró-Saúde. Série C. Projetos, Programas e Relatórios. 1º edição, Brasília 2005. [acesso em 2007 fev 25]. Disponível em: ttp://www.saude.gov.br/bvs
Brasil. Ministério da Educação. Programa de Apoio à Extensão Universitária- PROEXT. [acesso em 2007 jan 01]. Disponível em: www. mec.gov.br
Silva OD. O que é extensão universitária? Rev Integ Ens Pesq Ext. 1997; 3:148-9.
Matos PE, Tomita NE. A inserção da saúde bucal no Programa Saúde da Família: da universidade aos pólos de capacitação. Cad Saúde Pública. 2004; 20:1538-44.
Sousa EM, Macedo TF, Batista MD, Leite AL. Extensão Universitária na rede pública de ensino: um compromisso relevante. João Pessoa. 2002; 5:181-5. [acesso em 2007 jan 01]. Disponível em: http://www.adufpb.org.br/publica/conceitos/07/ art_30.pdf
Unisol-Universidades: Guia de Referência para ações do UNISOL - Módulo Nacional. Brasília 2002: 1-22.
Palmier AC. A participação da faculdade de odontologia da UFMG no programa sorriso no campo. Anais do II Congresso de Brasileiro de Extensão Universitária. Belo Horizonte. 2004. [acesso em 2008 jun 10]. Disponível em: http://www.ufmg.br/congrext/Saude/area_de_saude. html
Werneck MA, Lucas SD. Estágio supervisionado em odontologia: uma experiência da integração ensino/serviço de saúde bucal. Arq Centro Estud Curso Odontol. 1996; 32:95-108. [acesso em 2008 jun 10]. Disponível em: www.amweb.com. br/odonto/arquivos/estagio.doc.
Paixão HH. Saúde e doença: um estudo de representação social. Arq Centro Estud Curso Odontol. 1986; 23:9-17. In: Silva CJ, Ferreira EF, Magnago FM, Alves RG. Percepção de saúde bucal dos usuários do Sistema Único de Saúde do município de Coimbra/Minas Gerais. Rev Fac Odontol. 2006; 47:23-8.
Resende VL, Castilho LS, Viegas CM, Soares MA. Atendimento odontológico a pacientes com necessidades especiais. Anais do II Congresso de Brasileiro de Extensão Universitária. Belo Horizonte. 2004. [acesso em 2008 jun 10]. Disponível em: http://www.ufmg.br/congrext/ Saude/area_de_saude.html
Santa-Rosa TT, Vargas AM, Ferreira EF. O internato rural e a formação de estudantes do curso de Odontologia da UFMG. Interface Comunic Saúde Educ. 2007; 11:451-66.
Valença AM. A educação em saúde na formação do cirurgião-dentista. Niterói: EDUFF, 1998.
Celeste RK, Miguens SA, Delgado S. Projeto mantendo sorrisos/fala criança. Uma integração odontologia e fonoaudiologia. I Congresso de Brasileiro de Extensão Universitária, 353. João Pessoa: PRAC, UFPB, 2002.
Barros ES, Maciel AE, Menezes VA, Mesquita MF. Programa de extensão universitária de alunos da faculdade de odontologia de Pernambuco FOP/UPE. I Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, 340. João Pessoa: PRAC, UFPB, 2002.
Lima FA, Mialhe FL, Takejima SY, Hoeppner MG, Klein AL. Atenção odontológica a crianças do município de Maria Helena/PR. A construção de um modelo de ensino-extensão. I Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, 263. João Pessoa: PRAC, UFPB, 2002.
Sampaio TP, Padilha WW, Almeida RV, et al. Extensão em odontologia: da teoria à prática: elaboração de um modelo assistencial por graduandos da UFPB. I Congresso de Extensão Universitária, 348. João Pessoa: PRAC, UFPB, 2002.
Moimaz SA, Saliba NA, Garbin CA, Zina LV, Furtado JF, Amorin JA. Serviço extramuro odontológico: impacto na formação profissional. Pesq Bras Odontoped Clin Integr. 2004; 4:53-7.
Carvalho MS, Souza-Santos R. Análise de dados espaciais em saúde pública: métodos, problemas, perspectivas. Cad Saúde Pública. 2005; 21 361- 78.
Galassi MA, Barbin EL, Spanó JC, Melo JA, Tortamano N, Carvalho AC. Atividades extramuros como estratégia viável no processo ensino-aprendizagem. Rev ABENO. 2005; 6:66-9.
Mendes RF, Moura MS, Prado Júnior RR, et al. Contribuição do estágio supervisionado da UFPI para a formação humanística, social e integrada. Rev ABENO. 2005; 6:61-5.
Universidade Metodista de Piracicaba. Programa para o Serviço Voluntário. [acesso em 2007 jan 02]. Disponível em: http://www.unimep.br.
Meneghim MC, Pereira AC, Mialhe FL, Pardi V, Assaf AV, Zanin L, et. al. Projeto “Sempre Sorrindo”: a experiência da parceria entre FOP/ UNICAMP, Fundação Belgo-Mineira e Prefeitura Municipal de Piracicaba. I Congresso Brasileiro de Extensão Universitária, 264. João Pessoa: PRAC, UFPB, 2002.
Conrado CA, Gomes GS. Dental teaching in Brazil and the need for change. Braz Dent J. 1992; 2:145-6.
Programa dos Voluntários das Nações Unidas no Brasil - PNUD Brasil. [acesso em 2007 fev 12]. Disponível em: www.pnud.org.br/unv.html
Fundação Educar DPASCHOAL. Seja um Voluntário. [acesso em 2007 fev 02]. Disponível em: www.voluntarios.com.br
Andrade, M. Construindo sorrisos. Rev ABO Nac. 2000; 8:262-70.
Fatos & Notícias. Fabio Bibancos leva projeto dentistas do bem para o Fórum Mundial de Empreendedores Sociais na Suíça. [acesso em 2007 mar 12]. Disponível em: www. fatosenoticias.com.br
Ferreira RA. Os bons samaritanos. Rev APCD. 1998; 52:182-91.