RESEARCH ON IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL POLICIES IN BRAZIL: A STATE OF KNOWLEDGE

Authors

  • Juliana Cristina Araujo do Nascimento Cock Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Aldenira Mota do Nascimento Pontifícia Universidade Católica do Rio Janeiro
  • Paula Araujo Costa Pontifícia Universidade Católica do Rio Janeiro
  • Alicia Maria Catalano de Bonamino Pontifícia Universidade Católica do Rio Janeiro

Keywords:

Política pública, Política educacional, Implementação, Educação, Estado do conhecimento

Abstract

We present results of a review study type state of knowledge of research on the implementation of educational policies and programs published in Brazil in journals of the thematic field of Public Policies. Two guiding questions constituted the specific objectives of this mapping: whether educational policies and programs have been constitute as research objects in the implementation studies in the field of Public Policies and what the main approaches used by researchers in these investigations. A documentary and bibliographic work that focuses only one sector of publications. Was carried out a survey of articles published in qualified national journals in stratum A1 of Qualis Periódicos (Capes) in the areas of Political Science, Sociology and Public Administration. The main results point out that, although it is still little analyzed, compared to health and social assistance policies, the implementation of educational policies and programs has grown among the research objects in the field of Public Policies. They also point out a double tendency between these studies: those that are produced linked to the theoretical and conceptual references of the field of Public Policies and others that do not demonstrate an interface from the theoretical-conceptual point of view with this field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Cristina Araujo do Nascimento Cock, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutoranda em Ciências Humanas em Educação (PUC-Rio), integrante do Grupo de Pesquisa Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) e da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE).

Aldenira Mota do Nascimento , Pontifícia Universidade Católica do Rio Janeiro

Doutoranda Ciências Humanas em Educação (PUC-Rio), integrante do Grupo de Pesquisa Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) e da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE).

Paula Araujo Costa , Pontifícia Universidade Católica do Rio Janeiro

Mestranda em Educação (PUC-Rio), integrante do Grupo de Pesquisa Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) e da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE).

Alicia Maria Catalano de Bonamino, Pontifícia Universidade Católica do Rio Janeiro

Doutora em Ciências Humanas em Educação (PUC-Rio), Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUC-Rio, coordenadora e líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Avaliação da Educação (LAEd) e membra fundadora da Rede de Estudos sobre Implementação de Políticas Públicas Educacionais (REIPPE).

Published

2022-10-17

How to Cite

Araujo do Nascimento Cock, J. C., Mota do Nascimento , A., Araujo Costa , P., & Maria Catalano de Bonamino, A. (2022). RESEARCH ON IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL POLICIES IN BRAZIL: A STATE OF KNOWLEDGE. Educação Em Revista, 38. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/26769

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.