Matchday at Neo Química Arena Resignification and Re-dimensioning of Corinthians Football Match
Main Article Content
Abstract
With football boosted even more as a business in the 21st century, and as a result of the process of construction of multiuse arenas, the football game event underwent a re-dimensioning. A place that builds identities and produces a sense of belonging, stadiums are currently configured as a crucial element to meet the new economic demands to which this sport is submitted. Thus, this article aims to investigate Corinthians' strategies for engaging the “Fiel Torcida” in Matchday at Neo Química Arena, questioning how accessible the consumption of the new devices would be. Methodologically, the study is based on bibliographical and documentary research. It could be concluded that Corinthians creates an atmosphere that encourages the engagement of its fans, as well as producing new meanings for the stadium based on the new experiences offered to the fans. However, the consumption of these new facilities is unfeasible for most Corinthians fans.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (veja O Efeito Acesso Livre).
References
ANTUNES, Fatima Martins Rodrigues Ferreira. “Com brasileiro não há quem possa!”: Futebol e identidade nacional em José Lins do Rego, Mário Filho e Nelson Rodrigues. São Paulo: Editora UNESP, 2004. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539302789
BELIK, Walter. Estudo sobre a Cadeia de Alimentos. Disponível em: https://bit.ly/3Pw1HmN. Acesso em: 21 out. 2021.
CAMAROTE ARENA KIDS. Hotsite Camarote Arena Kids. 2021. Disponível em: https://www.camarotearenakids.com.br/. Acesso em: 20 out. 2021.
CAMAROTE FIELZONE. Hotsite Camarote Fielzone. 2021. Disponível em: https://camarotefielzone.com.br/. Acesso em: 20 out. 2021.
DAMO, Arlei Sander. Do dom à profissão: uma etnografia do futebol de espe-táculo a partir da formação de jogadores no Brasil e na França. 2005. 435 p. Tese de Doutorado em Antropologia Social. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universida-de Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2005.
DIAFÉRIA, Lourenço. Coração corinthiano. São Paulo: Fundação Nestle, 1992.
FERRARI, Nathalie. A (re)elitização do futebol moderno: espetacularização do esporte mais popular do Brasil como um negócio. Revista eletrônica de Ciên-cias Sociais e Filosofia – Revista Alamedas, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, n. 1, v. 7, p. 65-76, ago., 2019. DOI: https://doi.org/10.48075/ra.v7i1.22664
FRONCILLO, Adriano; ALMEIDA, Marco. Análises sociais do impacto da cons-trução do estádio do Corinthians para Itaquera. Revista Digital EFDeportes, Buenos Aires, v.18, n. 179, p.1, abr., 2013. Disponível em: https://bit.ly/3a2vjI6. Acesso em: 13 out. 2021.
GUTERMAN, Marcos. O futebol explica o Brasil: uma história da maior ex-pressão popular do país. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
IBOPE Repucom. DNA Torcedor: Corinthians. Ibope Repucom. Ago. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3Nx0fip. Acesso em: 14 out. 2021.
MARTINEZ, André. Centenário do Corinthians. São Paulo: Larousse Brasil, 2010.
MASCARENHAS, Gilmar. Entradas e bandeiras: a conquista do Brasil pelo futebol. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
MASCARENHAS, Gilmar. Um jogo decisivo, mas que não termina: a disputa pelo sentido da cidade nos estádios de futebol. Revista Cidades, Universida-de Estadual Paulista, n. 17, v. 10, p. 142-170, 2013. DOI: https://doi.org/10.36661/2448-1092.2013v10n17.12020
NEO QUÍMICA ARENA. [serviços]. 2021. Disponível em: https://www.neoquimicaarena.com.br/servicos. Acesso em: 20 out. 2021.
OLIVEIRA JÚNIOR, Ricardo César. A Reviravolta do “fanáticos”: Arenização, agenciamentos mercadológicos e novos movimentos políticos a partir do Sport Club Internacional. (Tese). Doutorado em Antropologia Social, Instituto de Fi-losofia e Ciências Sociais da UFRGS, Porto Alegre, 2017.
SANTOS, Irlan. O público dos estádios: marcos históricos da atual elitização e arenização do futebol brasileiro. In: Congresso de Ciências da Comunicação na região nordeste, 16, 2014, João Pessoa. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. João Pessoa: Intercom, 2014. p. 1-15. Disponível em: https://bit.ly/3Ntfd96. Acesso em: 6 out. 2021.
SIMÕES, Irlan. Clientes versus Rebeldes: novas culturas torcedoras nas are-nas do futebol moderno. Rio de Janeiro: Editora Multifoco, 2017.
SOUZA, Denaldo Achorne de. O Brasil entra em campo!: Construções e re-construções da identidade nacional (1930-1947). São Paulo: Editora Anna-blume, 2008.
TIROLESA SELOKO. Hotsite Tirolesa Seloko. 2021. Disponível em: https://tirolesaseloko.com.br. Acesso em: 20 out. 2021.
VIVEK, Shiri D. A scale of consumer engagement. 248 f. Trabalho de conclu-são de Curso (Doutorado) – The University of Alabama, Tuscaloosa, Alabama, 2009.