The 30 theses on school music teaching developed in Brazil from 1998 to 2017
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2021.14956Keywords:
Music education, Brazil, Theses, SchoolAbstract
This research analyzes the development of school music education as a scientific field in Brazil. After finding 300 doctoral theses in music education defended in Brazil to 2017, we carried out a review study of the scientific production (Meta-analysis and Qualitative Synthesis) of the 30 theses that deal with the teaching of music in basic education, which was developed through the Categorical Content Analysis. As a result, we present descriptive data, grouped by themes, sub-themes, research methods and investigation procedures, didactic and pedagogical, epistemological and musicological trends. At the end, we present a synthesis of the themes, problems and results of the doctoral investigations that address the teaching of music in the Brazilian school context.
Downloads
References
Abreu, Delmare Vasconcelos de. 2015. “Narrativas de profissionalização docente em música: uma epistemologia política na perspectiva da Teoria Ator-Rede”. Revista da ABEM 23 (34): 125-137.
Almeida, Maria de Lourdes P. de, e Cesar Tello. 2013. “Consolidando o campo da investigação em política educacional”. In Estudos epistemológicos no campo da pesquisa em política educacional. Organizado por Cesar Tello e Maria de Lourdes P. de Almeida, 9-24. Campinas, Mercado de Letras.
APA. 2017. Que es el estado del arte. Site espanhol da Associação de Psicologia Americana. Disponível em: <http://normasapa.net/que-es-el-estado-del-arte> Dez. 2017.
Araújo, Katia da Silva Ribeiro, e Carlos Toscano. 2013. “As pesquisas em educação musical no período de 2001 a 2102”. Artigo apresentado no II Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação – II SIRSSE e IV Seminário Internacional Sobre Profissionalização Docente – SIPD/Cátedra Unesco, Curitiba, setembro 31232-31245.
Aróstegui, José Luís, Ana Lúcia Louro, e Ziliane L. de O. Teixeira. 2015. “Las políticas educativas de reforma y su impacto en la Educación Musical Escolar. De dónde venimos y hacia dónde podemos ir”. Revista da ABEM 23 (35): 24-34.
Arroyo, M. 2004. “Música na educação básica: situações e reações nesta fase pós-LDBEN/96”. Revista da ABEM 10: 29-34.
Arroyo, M. 2015. “O conteúdo música e jovens estudantes nas políticas educacionais e curriculares das redes públicas do estado e da cidade de São Paulo (2007-2013)”. Revista da ABEM 23 (34): 58-79.
Azambuja, Sandro de. 2005. “Estudo e implementação da análise de agrupamento em ambientes virtuais de aprendizagem”. Dissertação de mestrado em Informática. Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Barbosa, Karla Jaber, e Cecília C. França. 2009. “Estudo comparativo entre a apreciação musical direcionada e não direcionada de crianças de sete a dez anos em escola regular”. Revista da ABEM 7 (22): 7-18.
Bardin, Laurence. 2011. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Bauer, Martin W., e George Gaskell. 2013. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 11ª ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes.
Beineke, Viviane. 2000. “Teoria e prática pedagógica: encontros e desencontros na formação de professores”. Revista da ABEM 5: 87-98.
Beineke, Viviane. 2011. “Aprendizagem criativa na escola: um olhar para a perspectiva das crianças sobre suas práticas musicais”. Revista da ABEM 19 (26): 92-104.
Brasil. 2008. Lei Nº 11.769, de 18 de agosto de 2008. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm> Ago. de 2019.
Brasil. 2016. Lei Nº 13.278, de 2 de maio de 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13278.htm#ART1> Ago. de 2019.
Cooper, Harris. 2009. Research Synthesis and Meta-Analysis: a step-by-step approach. 4 Edition. San Antonio: Sage Publications Ltd.
Cooper, Harris, Larry V. Hedges, end Jeffrey C. Valentine. 2009. The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis. New York: Russel Sage Foundation.
Del-Ben, Luciana M. 2013. “Modos de pensar a educação musical escolar: uma análise de artigos da revista da ABEM”. Inter Meio – Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação 37 (19): 125-148.
Duckles, Vicent, end Jann Pasler. 2016. “Musicology - The nature of musicology”. In New Grove Dictionary of Music and Musicians. Edited by Deane Root. Oxford: Oxford University Press. Available in: <https://www.oxfordmusiconline.com/grovemusic/> Dez. 2016.
Duckles, Vicent, Jann Pasler, Glenn Stanley, Thomas Christensen, Barbara H. Haggh, Robert Balchin, Laurence Libin, et al. 1980. “Musicology”. In. The New Grove dictionary of music and musicians (Vol. 12: 836-863). Hong Kong: Península Publ. Lim. doi: 10.1093/gmo/9781561592630.article.46710
Dudeque, Norton. 2004. “Resenha – Sobre Harmonia de Arnold Schoenberg”. PER MUSI – Revista Acadêmica de Música 9: 114-123.
Fernandes, José N. 2004. “Normatização estrutura e organização do ensino da música nas escolas de educação básica do Brasil: LDBEN/96, PCN e currículos oficiais em questão”. Revista da ABEM 10: 75-87.
Fernandes, José N. 2007. “Pesquisa em educação musical: situação do campo nas dissertações e teses dos cursos brasileiros (II)”. Revista da ABEM 16: 95-98.
Fernandes, José N. 2014. “Educação musical internacional e comparada: uma introdução”. Debates - UNIRIO 13: 51-58.
Fernandes, José N. 2016. Música nas escolas públicas cariocas. Rio de Janeiro: Edição do autor.
Figueiredo, Sérgio L. F. de. 2010. Considerações sobre a pesquisa em educação musical. In Horizontes da Pesquisa em Música. Organizado por Vanda L. B. Freire, 155-175. Rio de Janeiro: 7Letras.
Franco, Maria Laura P. B. 2012. Análise de conteúdo. Brasília: Líber Livro.
Galizia, Fernando Stanzione. 2009. “Educação musical nas escolas de ensino fundamental e médio: considerando as vivências musicais dos alunos e as tecnologias digitais”. Revista da ABEM 21: 76-83.
Ibarretxe, Gotzon. 2006. “El conocimiento científico en investigación musical”. In Introducción a la investigación en Educación Musical. Editado por Maravillas Díaz, 9-30. Madrid: Enclave Creativa.
Libâneo, José Carlos. 1985. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 2ª ed. Coleção educar. São Paulo: Loyola.
Libâneo, José Carlos, e Akiko Santos. 2010. Educação na era do conhecimento em rede e transdisciplinaridade. 3ª ed. Campinas: Alínea.
Lima, Sônia Albano de. 2000. “A Educação profissional de música frente à LDB Nº 9394/96”. Revista da ABEM 5: 39-44.
Loureiro, Alícia Maria A. 2003. O ensino de música na escola fundamental. Campinas: Papirus.
Magrini, James. 2012. “Existentialism, Phenomenology and Education”. Philosophy Scholarship 7 (1): 1-4. Available in: <https://dc.cod.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1031&context=philosophypub> Set. 2017.
Major, Claire Howell, end Maggi Savin-Baden. 2010. An Introduction to Qualitative Research Synthesis: Managing the information explosion in social science research. New York, NY: Routledge.
Mateiro, Teresa. 2009. “Uma análise de projetos pedagógicos de Licenciatura em Música”. Revista da ABEM 22: 57-66.
Mateiro, Teresa, e Jusamara Souza (Orgs.). 2014. Práticas de ensinar música: legislação, planejamento, observação, registro, orientação, espaços, formação. Porto Alegre: Sulina.
Nettl, Bruno. 2010. “Music Education and Ethnomusicology: A (usually) Harmonious Relationship”. Min-Ad: Israel Studies in Musicology Online 8 (1): 1-9. Disponível em: <http://www.biu.ac.il/hu/mu/min-ad/index.htm> Out. 2017.
Penna, Maura. 2002. Professores de música nas escolas públicas de ensino fundamental e médio: uma ausência significativa. Revista da ABEM 7: 7-19.
Penna, Maura. 2008. Caminhos para a conquista de espaços para a música na escola: uma discussão em aberto. Revista da ABEM 19: 57-64.
Pereira, Marcus Vinícius M. 2014. “Licenciatura em música e hábitos conservatorial: analisando o currículo”. Revista da ABEM 22 (32): 90-103.
Pereira, Eliton P. R. 2017. “Pesquisas de Estado da Arte na Educação, na Música e na Educação musical”. Artigo apresentado no XVII SEMPEM – Seminário Nacional de Pesquisa em Música da UFG & I Seminário Nacional FLADEM – Brasil, Goiânia, Setembro 1-14. Disponível em: <https://mestrado.emac.ufg.br/n/31464-sempem-anais-on-line> Out. 2017.
Pereira, Eliton P. R. 2018. “As 300 teses em educação musical produzidas no Brasil até 2017”. Artigo apresentado no XV Encontro Regional Centro-Oeste da Associação Brasileira de Educação Musical - Educação musical em tempos de crise: percepções, impactos e enfrentamentos, Goiânia, Outubro 1-26. Disponível em: <http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/co2018> Dez. de 2019.
Pereira, Eliton P. R. 2019a. “A educação musical no Brasil: temáticas, concepções e linhas investigativas”. Tese de Doutoramento em Educação. Universidade de Santiago de Compostela. Disponível em: Dez. de 2019.
Pereira, Eliton P. R. 2019b. “Instrumentos Para Revisão da Produção Científica em Educação musical”. Artigo apresentado no XXIV Congresso da Associação Brasileira de Educação musical Educação musical em tempos de crise: percepções, impactos e enfrentamentos. Campo Grande, MS - novembro 1-13. Disponível em: <http://abem-submissoes.com.br/index.php/xxivcongresso/2019> Dez. de 2019.
Pereira, Eliton P. R. 2020. “Concepções pedagógicas da educação musical brasileira: relações com os campos da Educação e da arte-educação”. Revista OPUS 26 (1): 1-21. Doi: 10.20504/opus2020a2601
Pires, Nair, e Ângela I. L. de F. Dalben. 2013. “Música nas escolas de educação básica: a produção acadêmica dos cursos de Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil (1972-2011)”. Revista OPUS 19 (2): 171-208.
Sampieri, Roberto H., Carlos F. Collado, e María de P. B. Lucio. 2013. Metodologia de Pesquisa. Coleção métodos de pesquisa. 5ª ed. Porto Alegre: Penso.
Sánchez Gamboa, S. 2012. Pesquisa em Educação: métodos e epistemologias. 2ª ed. Chapecó: Argos.
Santos, Cristina Bertoni dos. 2012. “Aula de música e escola: concepções e expectativas de alunos do ensino médio sobre a aula de música da escola”. Revista da ABEM, 20(27), 79-92.
Santos Filho, José C. dos, e Silvio S. Gamboa. 2013. Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez.
Saviani, Dermeval. 2013. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4ª edição. Campinas, SP: Autores associados.
Silva, Rafael Rodrigues da. 2013. Gestão de sala de aula na Educação musical escolar. Revista da ABEM 21(31): 63-76.
Sobreira, Silvia Garcia. 2014. “Conexões entre Educação musical e o campo do Currículo”. Revista da ABEM 22 (33): 95-108.
Solomon, Leonardo. 2015. A outra história: os discursos da New Musicology e sua aplicação nas didáticas de história da música. Curitiba: Prismas.
Souza, Ruth C. C. R. de, e Solange M. O. Magalhães (Orgs.). 2011. Pesquisas sobre professores: métodos tipos de pesquisa, temas, ideário pedagógico e referenciais. Goiânia: Editora da PUC Goiás.
Swanwick, Keith. 1992. “Music education and Ethnomusicology”. British Journal of Ethnomusicology 1: 137-144.
Tomás, Lia V. 2015. A Pesquisa Acadêmica na Área de Música: Um Estado da Arte (1988-2013). 1º Vol. Série Pesquisa. Porto Alegre: ANPPOM.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.