“Ways of Doing” Developed by Biology Teachers as a Production of School Knowledge
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2018181301Palavras-chave:
School knowledge, Biology teachers, Teacher knowledge.Resumo
This research focuses on the relationships between teacher knowledge and the teaching content with which Biology teachers deal in their daily teaching practices. This research seeks to understand the ways teachers use this knowledge to facilitate students’ learning of Biology. The methodological guidelines of the present study have been inspired on experiences of ethnographic studies to combine different procedures of data collection: questionnaires; interviews and classroom observations with field notes and video recording. The empirical design involved three public secondary schools, placed in the urban area of Vitória da Conquista, Bahia with the participation of six Biology teachers. In this work, throughout a triangulation process, the data produced with three of those six teachers were analyzed by means of a thematic content analysis, which allowed the identification of words, sentences or summaries, and a range of relationships present in the data. The results indicate that, in the production of school knowledge, teacher knowledge is translated into practice by a combination of different “ways of doing”, favoring students’ learning of biological contents. In this sense, these “ways of doing” indicate links between teacher knowledge and the biological content. The results also indicate that such links are results of teaching established routines within the school culture. The research argues that “ways of doing” are the outcomes of a more specific teacher’s experiential knowledge, that when articulated to other types of knowledge, shape the production of school knowledge.
Downloads
Referências
André, M. E. D. A. (2003). Etnografia da prática escolar. 9. ed. Campinas, SP: Papirus.
Bonfim-Silva, V., & Carmo, E. M. (2016). Entre saberes docentes e Ensino de Ciências e Biologia: Reflexões sobre a produção acadêmica. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia - SBEnBio, (9), 1471–1481.
Borges, C. (2001). Saberes docentes: diferentes tipologias e classificações de um campo de pesquisa. Educação & Sociedade, 22(74), 59–76.
Carmo, E. M. (2013). Saberes mobilizados por professores de Biologia e a produção do conhecimento escolar. (Tese de Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ.
Certeau, M. (2014). A invenção do cotidiano: 1. Artes do fazer. 22. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Colinvaux, D. (2008). Aprendizagem: as questões de sempre, a pesquisa e a docência. Ciência em Tela, 1(1), 1–11.
Confortin, R., & Caimi, F. E. (2017). Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 17(1), 157–181. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017171157
Feldens, M. G. F. (1986). The state of the Art in Teacher Education in Brazil. Journal of Education for Teaching, 12(1), 85–96.
Forquin, J. C. (1993). Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas.
Forquin, J. C. (1992). Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, 1(5), 28–49.
Gauthier, C., Martineau, S., Desviens, J., Malo, A., & Simard, D. (2006). Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 2. ed. Ijuí: Unijuí.
Lessard, C. (2013). Entrevista com Claude Lessard: reflexões sobre a valorização docente na província do Québec, Canadá. Revista Educação em Questão, 46(32), 226–240.
Lopes, A. C., & Macedo, E. (2011). Teorias de currículo. 1. ed. São Paulo: Cortez.
Megid-Neto, J., & Fracalanza, H. (2003). O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, 9(2), 147–157.
Minayo, M. C. S. (2014). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec.
Monteiro, A. M. (2007). Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X.
Nunes, C. M. F. (2001). Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, 22(74), 27–42.
Schön, D. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa (Coord.). Os professores e a sua formação (pp. 77–91). Lisboa: Don Quixote.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundation of a new Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22.
Shulman, L. (1986). Those who understand: the knowledge growths in teaching. Educational Reseacher, 15(2), 4–14.
Tardif, M. (2014). Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os autores são responsáveis pela veracidade das informações prestadas e pelo conteúdo dos artigos.
Os autores que publicam neste periódico concordam plenamente com os seguintes termos:
- Os autores atestam que a contribuição é inédita, isto é, não foi publicada em outro periódico, atas de eventos ou equivalente.
- Os autores atestam que não submeteram a contribuição simultaneamente a outro periódico.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à RPBEC o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial neste periódico.
- Os autores atestam que possuem os direitos autorais ou a autorização escrita de uso por parte dos detentores dos direitos autorais de figuras, tabelas, textos amplos etc. que forem incluídos no trabalho.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (por exemplo, publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (por exemplo, em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação visando aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Em caso de identificação de plágio, republicação indevida e submissão simultânea, os autores autorizam a Editoria a tornar público o evento, informando a ocorrência aos editores dos periódicos envolvidos, aos eventuais autores plagiados e às suas instituições de origem.