Meaningful Learning Theory and Science Teaching Through Research: Interfaces From a Narrative Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u11871214

Keywords:

´Discursive Textual Analysis, Meaningful Learning, ENPEC, Science Education, Research Teaching

Abstract

We discuss relationships of consistency and coherence in teaching and learning processes at the interface of Meaningful Learning Theory and Science Teaching through Research. For this, we analyze works that, explicitly or implicitly, have carried out such amalgamation in the 2013, 2015 and 2017 editions of ENPEC/ABRAPEC, an environment that promotes and disseminates academic knowledge of relevance and impact; procedurally, we used Discursive Textual Analysis in a descriptive approach to a narrative review, in which the search for sources is not systematic and is usually less comprehensive, although useful as a primary exploration of the research field. Five argumentative categories were identified: (i) authors of reference regarding the TAS; (ii) methodological approachs; (iii) scientific literacy and its potential contributions to science teaching; (iv) the student as an active/participating subject in their learning; and the (v) use of digital technologies as a qualification strategy for science teaching. The results indicated that the most frequent authors were Ausubel, Novak and/or Gowin; the methodological approaches of the works were not mainly defined, although actions/instruments were mentioned; as for scientific literacy, there was an emphasis on students, noting that the mere appropriation of media resources does not underlie the foundations of the specialized knowledge that teaching of a scientific nature requires; in relation to the student as an active/participative subject, this could be seen induced by the use of methodologies in the configuration of space-times that favor reflection/problematization of knowledge and actions; as for digital technologies, they were recurrently recommended in didactic approaches, mediated directively by the teacher with an emphasis on participation, cooperation and research.

Author Biographies

  • Marcello Ferreira, Universidade de Brasília

    Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da Universidade de Brasília (UnB).

  • André Luís Silva da Silva, Universidade Federal do Pampa

    Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Pampa (Unipampa).

  • Olavo Leopoldino da Silva Filho, Universidade de Brasília

    Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da Universidade de Brasília (UnB).

References

Alarcão, I. (2003). Professores reflexivos em uma escola reflexiva. Cortez.

Almeida, C. M. M., Costa, R. D. A., Nascimento, J. M. M., & Lopes, P. T. C. (24–27 de Novembro, 2015). Sistema circulatório no 8° ano do ensino fundamental - séries finais: utilizando tablets como ferramenta de estudo. X Encontro Nacional De Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Amazonas, M. A. S., Sacramenta, H., & Lyra, S. (24–27 de Novembro, 2015) Análise do ciclo do planeta Vênus utilizando o software WinStars no ensino de astronomia. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Antunes, C. (2012). Professores e professauros. Vozes.

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Plátano.

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1980). Psicologia educacional. Interamericana.

Barata, R. C., Malheiro, J. M. S., Silva, A. A. B., & Lameira, A. P. G. (24–27 de Novembro, 2015). Aspectos da aprendizagem significativa considerados pelos professores de ciências participantes de um curso de férias em Bragança (PA). X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Cabrera, J., & Silva Filho, O. L. (2007). Inferências lexicais e interpretação de redes de predicados. Editora UnB.

Cachapuz, A., Praia, J., & Jorge, M. (2004). Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação (Bauru), 10(3), 363–381. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300005

Cordeiro, A. M., Oliveira, G. M., Rentería, J. M., & Guimarães, C. A. (2007). Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, 34(6), 428–431. https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012

Delizoicov, D., Slongo, I. I. P., & Lorenzetti, L. (26 de Novembro–02 de Dezembro, 2007). ENPEC: 10 anos de disseminação da pesquisa em educação em Ciências. VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Demo, P. (1997). Pesquisa e construção do conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Tempo Brasileiro.

Demo, P. (2000). Educar pela pesquisa. Autores Associados.

Dias, A. P., & Frenedozo, R. C. (24–27 de Novembro, 2015) O uso da ferramenta fórum de discussão no ensino de Ciências. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Elias, C. S. R., Silva, L. A., Martins, M. T. S. L., Ramos, N. A. P., Souza, M. G. G., & Hipólito, R. L. (2012). Quando chega o fim? Uma revisão narrativa sobre terminalidade do período escolar para estudantes deficientes mentais. SMAD: Revista Electrónica en Salud Mental, Alcohol y Drogas, 8(1), 48–53. https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.v8i1p48-53

Ferreira, M., & Loguercio, R. Q. (2017). Enunciados em propostas de ensino-pesquisa-extensão em cursos de física a distância: para além dos conteúdos, os discursos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 19, e2253, 1–33. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190101

Ferreira, M., & Silva Filho, O. L. (2021). Ensino de física: fundamentos, pesquisas e novas tendências. Plurais: Revista Multidisciplinar da UNEB, 6(2), 9–19. https://doi.org/10.29378/plurais.2447-9373.2021.v6.n1.12199

Ferreira, M., Couto, R. V. L., Silva Filho, O. L., Paulucci, L., & Monteiro, F. F. (2021). Ensino de astronomia: uma abordagem didática a partir da Teoria da Relatividade Geral. Revista Brasileira de Ensino de Física, 43, e20210157, 1–13. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0157

Ferreira, M., Silva Filho, O. L., Moreira, M. A., Franz, G. B., Portugal, K. O., & Nogueira, D. X. P. (2020). Unidade de Ensino Potencialmente Significativa sobre óptica geométrica apoiada por vídeos, aplicativos e jogos para smartphones. Revista Brasileira de Ensino de Física, 42, 1–13. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0057

Ferreira, P. A. V., Silva, R. F. R., Silva, V. H. S., Silva, B. H. B., Silva, L. P., & Passos, J. P. R. (03–06 de Julho, 2017). Unidades de Ensino Potencialmente Significativas (UEPS) aliadas à experimentação no ensino de eletrodinâmica com estudantes do projeto Mundiar. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Freitas, Z. V., & Oliveira, J. C. C. (24–27 de Novembro, 2015). Experimentação e resolução de problemas com aporte em Ausubel: uma proposta para o ensino de Ciências. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Gaio, R. (2008). Metodologia de pesquisa e produção de conhecimento. Vozes.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. Record.

Filho, N. J. G., Bello, M. E. R. B., Santos, F. S., Santos, L. S. B., & Peixoto, C. A. S. (03–06 de Julho, 2017). Roleplaying Game (RPG): um material potencialmente significativo para aprendizagem de conceitos em Ciências. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1996). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. E.P.U.

Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela Análise Textual Discursiva. Ciência & Educação (Bauru), 9(2), 191–211. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2007). Análise textual discursiva. Unijuí.

Moreira, M. A. (2006). A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Editora UnB.

Moreira, M. A. (2010). Mapas conceituais e aprendizagem significativa. Centauro.

Moreira, M. A. (2012). O que é afinal aprendizagem significativa?. Qurriculum.

Nascimento, J. M. L., Siqueira, A. E., Góes, A. C. S., & Meirelles, R. M. S. (24–27 de Novembro, 2015). Tópicos em genética no ensino fundamental: concepções à luz de referenciais teóricos para aprendizagem. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Novak, J. D. (1997). Teoría y práctica de la educación. Alianza.

Sacristán, J. G., & Gómez, A. I. P. (1998). Compreender e transformar o ensino. Artmed.

Santos, L. S., & Rodrigues, S. R. C. R. (03–06 de Julho, 2017). O processo argumentativo na construção de mapas conceituais e suas relações com a aprendizagem significativa crítica no ensino de Ciências. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Santos, V. G., & Galembeck, E. (03–06 de Julho, 2017). Aprendizagem criativa e significativa como estratégias para trabalhar ciências com as crianças: investigar, criar, programar. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Silva Filho, O. L., & Ferreira, M. (2018). Teorias da aprendizagem e da educação como referenciais em práticas de ensino: Ausubel e Lipman. Revista do Professor de Física, 2(2), 104–125. https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12315

Silva Filho, O. L., & Ferreira, M. (2022). Modelo teórico para levantamento e organização de subsunçores no âmbito da Aprendizagem Significativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, 44, e20210339, 1–13. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2021-0339

Silva Filho, O. L., Ferreira, M., Polito, A. M. M., & Coelho, A. L. M. B. (2021). Normatividade e descritividade em referenciais teóricos na área de ensino de Física. Pesquisa e Debate em Educação, 11(1), 1–33. https://doi.org/10.34019/2237-9444.2021.v11.32564

Silva Filho, O., & Cabrera, J. (2006). Redes predicativas e inferências lexicais (uma alternativa à lógica formal na análise de línguas naturais). Filosofia Unisinos, 7(2), 144–167. https://revistas.unisinos.br/index.php/filosofia/article/view/6095

Souza, M. J., & Bastos, S. N. D. (10–13 de Novembro, 2013). Ensino de Ciências e alfabetização: casamento (im)possível?. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Souza, S. C., & Dourado, L. (2015). Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método transdisciplinar de aprendizagem para o ensino educativo. HOLOS, 5, 182–200. https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880

Tironi, C. R., Schmit, E., Schuhmacher, V. R. N., & Schuhmacher, E. (10–13 de Novembro, 2013). A aprendizagem significativa como estratégia para o ensino de física moderna e contemporânea. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Vinholi Junior, A. J., & Gobara, S. T. (03–06 de Julho, 2017). Modelos concretos e mapeamento conceitual: avaliando a compreensão de estudantes sobre célula. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Von Glasersfeld, E. (1996). A construção do conhecimento. In D. F. Schnitman (Org.), Novos paradigmas, cultura e subjetividade. Artes Médicas.

Vosgerau, D. S. R., & Romanowski, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 41(14), 165–189. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08

Published

2022-11-17

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Meaningful Learning Theory and Science Teaching Through Research: Interfaces From a Narrative Literature Review. (2022). Brazilian Journal of Research in Science Education, e39001, 1-28. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u11871214