Impasses na formação inicial de professores das séries iniciais para o ensino de Ciências
Keywords:
Ensino de Ciências, Formação de professores, Grupos, Processo ensino-aprendizagemAbstract
Apresentamos os resultados de uma pesquisa que problematizou o desenvolvimento da disciplina Fundamentos do Ensino de Ciências desenvolvida em um curso de Pedagogia. O objetivo foi destrinchar a relação dos estudantes com as Ciências Naturais e seu ensino. Coletou-se dados por meio de entrevistas; gravação de aulas; diários de campo e relatos de avaliação da disciplina feitas pelos estudantes. A análise foi realizada com base na visão de Sartre sobre os momentos do processo grupal. Buscou-se oferecer contribuições à área de ensino de Ciências Naturais de modo a revelar impasses que podem ser vivenciados no processo de formação inicial do professor das séries iniciais para tal ensino, como também compreender por que, em determinadas circunstâncias, os estudantes e futuros professores podem estabelecer uma relação de rejeição e insegurança com essa área do conhecimento, que pode marcar a futura prática docente.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.