Pesticide Theme in the Pedagogical Practice of Science Teachers: From Points of View to Possibilities of Intervention
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u13071337Keywords:
Approach to themes, Pesticides, Science education, Teacher trainingAbstract
As a part of a broader Master’s course research, this qualitative study analyzes science teachers’ comprehension of how to approach pesticides in class and explores possibilities for a science teaching that problematize local issues. Eleven of the twelve science teachers from the education network of the city of Dom Pedrito, in the countryside of Rio Grande do Sul, Brazil, participated in this research. Semi-structured interviews were used for data collection. From the discursive textual analysis, it was possible to identify understandings in favor of approaching questions about pesticides, even though the teachers did not realize the potential for a critical formation. To some extent, teachers approach the issue in class, in a conceptual perspective, as an example that illustrates content traditionally found in school curricula. Thus, as a practical and theoretical essay, this article demonstrates a possibility of breaking with the idea of fulfilling the traditional school curriculum in a linear way. We also argue concerning the need to think about and develop teacher training in the locus of work, as well as about the need to approach the pesticide theme due to discussions on socio-environmental, political, economic and public health issues.
Downloads
References
Agência Nacional de Vigilância Sanitária (2016). Programa de Análise de Resíduos de Agrotóxicos em Alimentos: Relatório de atividades. https://goo.gl/cRDJ9i
Almeida, E. S. (2018). A Investigação temática na perspectiva da articulação Freire-CTS. (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Estadual de Santa Cruz. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências, Ilhéus.
Alves, A. H. B., & Silva, A. F. G. (2015). Manifestações de Obstáculos Gnosiológicos para a Seleção de Conteúdos na Implementação de um Currículo Crítico em Ciências Naturais. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 8(1), 181–207.
Auler, D. (2002). Interações entre ciência-tecnologia-sociedade no contexto da formação de professores de ciências. (Tese de Doutorado em Educação: Ensino de Ciências Naturais) Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Auler, D., & Delizoicov, D. (2006). Educação CTS: Articulação entre pressupostos do educador Paulo Freire e referenciais ligados ao movimento CTS. In A. B. Lópes, V-B. Peinado, M. J. Lópes, M. T. P. Ruz (Org.), Las Relaciones CTS en la Educación Científica. (p. 01–07). Editora da Universidade de Málaga.
Auler, D., Dalmolin, A. M. T., & Fenalti, V. S. (2009). Abordagem Temática: natureza dos temas em Freire e no enfoque CTS. ALEXANDRIA: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. 2(1), 67–84.
Auler, D. (2018). Cuidado! Um cavalo viciado tende a voltar para o mesmo lugar. 1. ed. Appris.
Bbc. (2016). ‘Epidemia de câncer’? Alto índice de agricultores gaúchos doentes põe agrotóxicos em xeque. http://glo.bo/2bdFSrc
Botega, M. P. (2011). O jovem como multiplicador das Boas Práticas Agrícolas no município de Agudo, RS, Brasil. (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, Santa Maria.
Buffolo, A. C. C., & Rodrigues, M. A. (2015). Agrotóxicos: Uma proposta socioambiental reflexiva no ensino de química sob a perspectiva CTS. Investigações em Ensino de Ciências, 20(1), 1–14.
Carnevalle, M. R. (2014). Projeto Araribá – Ciências, 6º ano. 4. ed. Moderna.
Centa, F. G., & Muenchen, C. (2016). O Despertar para uma Cultura de Participação no Trabalho com um Tema Gerador. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 263–291.
Chrispino, A. (2017). Introdução aos enfoques CTS – Ciência, Tecnologia e Sociedade – na educação e no ensino. Documentos de trabajo de iberciencia, 4.
Chizzotti, A. (2010). Pesquisa em Ciências Humanas e Sociais. 11 ed. Cortez.
Coelho, J. C. (2005). A Chuva Ácida na Perspectiva de Tema Social: Um Estudo com Professores de Química em Criciúma (SC). (Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Santa Catarina.
Costa, C. C. (2017). Custo e benefícios do uso da pulverização aérea de agrotóxicos na agricultura. Embrapa Instrumentação.
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. Cortez.
Fernandes, C. S., & Stuani, G. M. (2015). Agrotóxicos no Ensino de Ciências: Uma pesquisa na educação do campo. Educação & Realidade, 40(3), 745–762.
Ferreira, M. V., Muenchen, C., & Auler, D. (2019). Desafios e potencialidades em intervenções curriculares na perspectiva da abordagem temática. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 21, e10499. Epub April 25, 2019. https://doi.org/10.1590/1983-21172019210108
Fonseca, E. M., Duso, L., & Hoffmann, M. B. (2017). Discutindo a temática agrotóxicos: Uma abordagem por meio das controvérsias sociocientíficas. Rev. Bras. Educ. Camp., 2(3), 881–898.
Fonseca, E. M., Lindemann, R. H., & Duso, L. (2018). A discussão da abordagem temática: estado do conhecimento no ensino de ciências. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, 7(2). https://doi.org/10.35819/tear.v7.n2.a3214
Fonseca, E. M. (2019). Abordagem de temas no ensino de ciências: Reflexões para processos formativos de professores. (Dissertação de Mestrado em Ensino). Universidade Federal do Pampa. Programa de Pós-graduação em Ensino, Bagé.
Freire, P. (2001). Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Centauro.
Freire, P. (2013). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 46 ed. Paz e Terra.
Freire, P. (2016). Pedagogia do Oprimido. 60ª ed. Paz e Terra.
Gonçalves, F. J. F. (2008). Ações educativas participativas para os atores da reciclagem: Uma Abordagem CTS. (Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis.
Ilha, G. C., & Muenchen, C. (2016). Ciência, Tecnologia e Sociedade a partir das concepções dos alunos de um curso superior de tecnologia. Vivências, 12(23), 50–59.
Jornal da cidade. (2008). Agrotóxicos oferecem mais vantagens do que riscos, afirmam especialistas. Abanorte. encurtador.com.br/akzRY
Jornal folha do sul. (2016). Ibama e Seapi embargam lavouras de soja por uso de agrotóxico proibido em Dom Pedrito. encurtador.com.br/qtASW
Lambach, M. (2013). Formação Permanente de Professores de Química da EJA na Perspectiva Dialógico-Problematizadora Freireana. (Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis.
Lopes, S. (2015). Investigar e conhecer: Ciências da Natureza, 6º ano. 1. ed. Saraiva.
Lopes, N. C., & Carvalho, W. L. P. de. (2012). Agrotóxicos — toxidade versus custos: uma experiência de formação de professores com as questões sociocientíficas no Ensino de Ciências. Amazônia – Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 9(17), p. 27–48.
Machado, P. P., Oliveira, N. R. F., & Mendes, A. N. (2016). O indigesto sistema do alimento mercadoria. Saúde Sociedade, 25(2), 505–515.
Minayo, M. C. S. (2006). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9ª ed. rev. e aprimorada. Hucitec.
Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2016). Análise textual discursiva. 3. ed. Unijuí.
Muenchen, C., & Auler, D. (2007). Configurações curriculares mediante o enfoque CTS: Desafios a serem enfrentados na educação de jovens e adultos. Ciência & Educação, 13(3), 421–434.
Muenchen, C., & Delizoicov, D. (2012). A construção de um processo didático-pedagógico dialógico: Aspectos epistemológicos. Revista Ensaio, 14(3), 199–215.
Pernambuco, M. M. C. A. (1993). Quando a troca se estabelece – a relação dialógica. In N. Pontuschka (Org.), Ousadia no diálogo – Interdisciplinaridade na escola pública (pp. 19–36). Edições Loyola.
Qwerty. (2017). Agrotóxico aplicado em lavoura seria causa de mal estar em moradores na rua Raul Pila; fato foi registrado na delegacia. encurtador.com.br/mXZ19
Rigotto, R. M., & Rosa, S. F. (2012). Agrotóxicos. In R. Caldart, I. B. Pereira, P. Aletejano, & G. Frigotto. (Org.), Dicionário de Educação do Campo (pp. 86–94). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Rocha, A. L. F. da. (2013). A possibilidade de uma abordagem crítica no Ensino de Zoologia: das situações-limite à práxis pedagógica. (Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis.
Rosa, S. E., & Auler, D. (2016). Não Neutralidade da Ciência-Tecnologia: Problematizando Silenciamentos em Práticas Educativas CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(2), 203–231.
Roso, C. C., Santos, R. A., Rosa, S. E., & Auler, D. (2015). Currículo temático fundamentado em Freire-CTS: engajamento de professores de física em formação inicial. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 17(2), 372–389.
Rozemberg, B., & Peres, F. (2003). Reflexões sobre a educação relacionada aos agrotóxicos em comunidades rurais. In F. Peres, & J. C. Moreira (Org.), É veneno ou é remédio? Agrotóxicos, saúde e ambiente (pp. 367–372). Editora FIOCRUZ.
Serviço de apoio às micro e pequenas empresas do Rio Grande do Sul. (2019). Perfil das cidades gaúchas - Dom Pedrito. https://datasebrae.com.br/municipios/rs/Perfil_Cidades_Gauchas-Dom_Pedrito.pdf
Silva, R. M. da S., & Gehlen, S. T. (2016). Investigação temática na formação de professores de ciências em Pau Brasil-BA: Compreensões acerca de um tema gerador. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 18(2), 147–169.
Sousa, P. S. de, Bastos, A. P. S., & Figueiredo, P. S. de. (2016). Tema Gerador e a Relação Universidade-Escola: Percepções de Professoras de Ciências de uma Escola Pública em Ilhéus- BA. ALEXANDRIA Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(1), 3–29.
Sousa, P. S., & Gorri, A. P. (2019). Agrotóxicos no Brasil: Uma Visão Relacional a Partir da Articulação Freire-CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 19, 399–422.
Stuani, G. M. (2016). Abordagem temática freireana: uma concepção de formação permanente dos professores de Ciências. (Tese de Doutorado em Educação Científica e Tecnológica). Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis.
Watanabe-caramello, G., & Strieder, R. B. (2011). Elementos para desenvolver abordagens temáticas na perspectiva socioambiental complexa e reflexiva. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 10(3), 587–608.
Zappe, J. A. (2011). Agrotóxicos no contexto químico e social. (Dissertação de Mestrado em Educação em Ciências). Universidade Federal de Santa Maria. Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências: Química da vida e saúde, Santa Maria.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eril Medeiros da Fonseca, Renata Hernandez Lindemann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.