Primo Levi's The Periodic Table: An Analysis Based on Lukács' Conceptions of Science and Art
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u965990Keywords:
Science, Literature, Primo Levi, The Periodic Table, György LukácsAbstract
The periodic table, a literary work by the Italian chemist and writer Primo Levi, has been the subject of studies that articulate science and art/literature. We identified in these studies and other works focused on that relationship two important gaps that are discussed in this article: they are not supported by references of aesthetic interpretation and they approach this relationship highlighting their similarities or differences. This theoretical-conceptual article starts from the analysis of Levi's work in order to understand the relationship between science and art through the lukacsian categories of reflection, particular, anthropomorphization and desanthropomorphization. We tried to present new perspectives on the associations between science and art, avoiding reductionisms. The relationship between humankind and the chemist's work was identified as a guiding thread of all chapters. We defend aesthetic theoretical references to better understand the relationship between science and art and we present some implications for Science Education from the discussion of those gaps.
Downloads
References
Avraamidou, L., & Osborne, J. (2009). The role of narrative in communicating science. International Journal of Science Education, 31(12), 1683–1707. https://doi.org/10.1080/09500690802380695
Belpoliti, M. (2015). Primo Levi di fronte e di profilo. Ugo Guanda.
Borim, D. C. D. E., & Rocha, M. B. (2017). Análise do potencial didático do livro de ficção científica no ensino de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 10(2), 1–28. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v10n2.3958
Carli, R. (2020). A relação entre a teoria do reflexo de Lênin e a teoria da arte em Lukács. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 12(12), 113–121. https://doi.org/10.9771/gmed.v12i2.38678
Drigo Filho, E., & Babini, M. (2016). A gênese do Inferno e do Purgatório na Divina Comédia de Dante: uma ponte possível entre Física e Literatura. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 33(3), 1047–1063. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1047
Ferreira, J. C, D., & Raboni, C. A. (2013). A ficção científica de Júlio Verne e o ensino de Física: uma análise de “Vinte Mil Léguas Submarinas”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 30(1), 84–103. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n1p84
Francisco Junior, W. E., Andrade, D. R., & Mesquita, N. S. (2015). Visões de cientistas e atividade científica na obra Ponto de Impacto de Dan Brown: possibilidades de inserção de elementos de História e Filosofia das Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 32(1), 76–98. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2014v32n1p76
Giraldelli, C. G. C. M., & Almeida, M. J. M. (2009). Leitura coletiva de um texto de literatura infantil no ensino fundamental: algumas mediações pensando o ensino das ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 10(1), 44–63. https://doi.org/10.1590/1983-21172008100104
Gonçalves, F. (2014). Experimentação e literatura: contribuições para a formação de professores de química. Química Nova na Escola, 36(2), 93–100. https://doi.org/10.5935/0104-8899.20140011
Gough, N. (1993). Environmental education, narrative complexity and postmodern science/fiction. International Journal of Science Education, 15(5), 607–625. https://doi.org/10.1080/0950069930150512
Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana. Ediciones Península.
Heller, A. (2008). Estrutura da vida cotidiana. In A. Heller, O cotidiano e a história (pp. 31–62). Paz e Terra.
Hobsbawm, E. (2010). A era dos extremos: o breve século XX. Companhia das Letras.
Kosik, K. (1976). Dialética Do Concreto. Terra e Paz.
Lênin, V. I. (1982). Materialismo e empiriocriticismo. Progresso.
Lênin, V. I. (2011). Cadernos sobre a dialética de Hegel. Editora UFRJ.
Leonardo Júnior C. S. & Massi, L. (25–28 de Junho, 2019). Química e literatura na abordagem da pedagogia histórico-crítica: desvelando processos históricos de exclusão social. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Natal, Rio Grande do Norte. http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/resumos/1/R0508-1.pdf
Levi, P. (1994). A tabela periódica. Relume Dumará.
Levi, P., & Regge, T. (2005). Dialogo. Einaudi.
Levi, P. (2018). Il suono e la mente. In P. Levi, Opere complete. (pp. 310–320). Einaudi.
Lima, L. G., & Ricardo, E. C. (2019). O ensino da mecânica quântica no nível médio por meio da abstração científica presente na interface física-literatura. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 36(1), 8–54. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n1p8
Lukács, G. (1966). Estetica: La peculiaridad de lo estético (Vol. 1). Grijalbo.
Lukács, G. (2012). Para uma ontologia do ser social I. Boitempo.
Lukács, G. (2018). Introdução a uma estética marxista: Sobre a particularidade como categoria da estética. Instituto Lukács.
Martins, L. M., & Lavoura, T. N. (2018). Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, 34(71), 223–239. https://doi.org/10.1590/0104-4060.59428
Osório, V. K. L., Tiedemann, P. W., & Porto, P. A. (2007). Primo Levi and The Periodic Table: teaching chemistry using a literary text. Journal of Chemical Education, 84(5), 775–778. https://doi.org/10.1021/ed084p775
Omodeo, P. (2012). Renaissance Science and Literature: Benedetti, Ovid and the Transformations of Phaeton’s Myth after Copernicus. Science & Education, 23(3), 557–564. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9480-6
Pasqualini, J. C. (2020). Dialética singular-particular-universal e sua expressão na pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Simbio-logias, 12(17), 1–16. https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n2p362
Piassi, L. C. (2012). O segredo de Arthur Clarke: um modelo semiótico para tratar questões sociais da ciência usando a ficção científica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 14(1), 209–226. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140114
Piassi, L. (2013). A ficção científica e o estranhamento cognitivo no ensino de ciências: estudos críticos e propostas de sala de aula. Ciência & Educação, 19(1), 151–168. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000100011
Piassi, L. C. (2015). A ficção científica como elemento de problematização na educação em ciências. Ciência & Educação, 21(3), 783–798. https://doi.org/10.1590/1516-731320150030016
Pinto, G. A. (2009). Literatura não-canônica de divulgação científica em aulas de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 11(2), 299–317. https://doi.org/10.1590/1983-21172009110207
Pinto Neto, P. C. (21–24 de Julho, 2008). A Química segundo Primo Levi. XIV Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEC), Curitiba, Paraná. http://www.quimica.ufpr.br/eduquim/eneq2008/resumos/R0880-1.pdf
Russo, A. L. R. G. (2018). Primo Levi uma vida a descobrir. História da Ciência e Ensino: construindo interfaces, 18(u), 140–152. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2018v18p140-152
Sá, L. (2020). Indícios da mobilização de conhecimentos profissionais de professores em formação inicial a partir da leitura do livro A Tabela Periódica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 22(u), 1–25. https://doi.org/10.1590/1983-21172020210146
Silveira, M. P., & Zanetic, J. (2016). Formação de professores e ensino de química: reflexões a partir do livro Serões de Dona Benta de Monteiro Lobato e da pedagogia de Paulo Freire. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 9(2), 61–85. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2016v9n2p61
Snow, C. P. (1995). As duas culturas e uma segunda leitura: uma versão ampliada das duas culturas e a revolução científica. Editora da Universidade de São Paulo.
Souza, A. R., & Neves, L. A. S. (2016). O livro paradidático no ensino de Física: uma análise fabular, científica e metafórica da obra Alice no País do Quantum. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 33(3), 1145–1160. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1145
Targino, A. R. L., & Giordan, M. (2021). Retextualização do texto literário de divulgação científica A Tabela Periódica no ensino de Química. Educação e Pesquisa, 47(u), e221433. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147221413
Thomson, I. (2002). Primo Levi: A life. Hutchinson.
Wallau, W. M., & Sangiogo, F. A. (2016). Anotações a experimentação e literatura: contribuições para a formação de professores de Química. Química nova na escola, 38(2), 121–126. https://doi.org/10.5935/0104-8899.20160016
Zanetic, J. (2006). Física e Arte: uma ponte entre duas culturas. Pro-Posições, 17(1), 39–57. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643654
Zilli, B., & Massi, L. (3–6 de Julho, 2017). Uma revisão bibliográfica sobre a utilização de obras de literatura na Educação em Ciências. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina. http://www.abrapecnet.org.br/enpec/xi-enpec/anais/resumos/R1644-1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Luciana Massi, Rafaela Valero da Silva, Carlos Sérgio Leonardo Júnior, Aislan Camargo Maciera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.