Articulações entre a formação, a investigação e as práticas profissionais de professores de ciências
Abstract
Este estudo pretende (i) avaliar o impacto da frequência de Cursos de Mestrado (CM) nas práticas profissionais de professores de Ciências, em Portugal, junto dos alunos e dos pares e (ii) apresentar sugestões para incrementar a articulação entre a tríade Formação, Investigação e Práticas. Foi aplicado um questionário a 81 Professores Mestres (PM) da área da Biologia/Geologia dos Ensinos Básico e Secundário, tendo sido aprofundados 5 exemplos de práticas de referência, através da análise de entrevistas semi-estruturadas. Os PM referiram maior reflexão crítica, melhor fundamentação didáctica e estratégias de ensino e aprendizagem mais diversificadas. No seio da comunidade escolar, o impacto foi reduzido, restringindo-se à divulgação dos trabalhos, sendo dependente da cultura profissional das escolas. Sugere-se que as práticas colaborativas, envolvendo professores e investigadores, seriam promissórias na mudança das práticas de ensino e de formação existentes.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-12
How to Cite
Pombo, L., & Costa, N. (2011). Articulações entre a formação, a investigação e as práticas profissionais de professores de ciências. Brazilian Journal of Research in Science Education, 8(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4015
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.