Construindo saberes da mediação na educação em museus de ciências: o caso dos mediadores do museu de astronomia e ciências afins/ Brasil
Abstract
Nos museus, às atribuições de preservação e estudo de seus acervos, tornou-se indispensável acrescentar a exploração educativa do seu conjunto material e simbólico. Assim, profissionais capazes de fazer a mediação entre o museu e seu público se tornam figuras importantes. Considera-se que a mediação requer um saber com dimensões peculiares: o saber da mediação. O presente trabalho apresenta resultados relativos ao saber da mediação de duas mediadoras do Museu de Astronomia e Ciências Afins, situado na cidade do Rio de Janeiro, Brasil. Tomando o paradigma do profissional reflexivo, o trabalho tem como objetivo principal conhecer as diferentes dimensões do saber da mediação na complexidade de museus de ciência e tecnologia, incluindo formas de complementariedade entre ações educativas formais e não formais. São sugeridas estratégias para a formação de mediadores.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-11-28
How to Cite
Queiróz, G., Krapas, S., Valente, M. E., David, Érika, Damas, E., & Freire, F. (2011). Construindo saberes da mediação na educação em museus de ciências: o caso dos mediadores do museu de astronomia e ciências afins/ Brasil. Brazilian Journal of Research in Science Education, 2(2). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4144
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.