Science Teaching in Elementary Schools: What is the panorama of Brazilian theses produced between 2000 and 2020?
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u329353Keywords:
Science Teaching, bibliographic research, state of knowledge, thesesAbstract
The objective of this research is to provide an overview of the academic output on the topic of Science Teaching in Elementary Schools, as reflected in theses defended in Brazilian graduate programs from the years 2000 to 2020. This study uses a qualitative methodology to address the current state of knowledge in the field, drawing from 89 theses found in the Capes Theses and Dissertations Catalog that were associated with the Education and Teaching Assessment Area. These studies were classified into one of three broad headings, according to who does the study, where and when the theses were produced, and what is investigated. The findings indicate that women with heterogeneous educational backgrounds comprised a significant portion of the thesis writers and advisors. The analyzed period witnessed a noteworthy surge in theses, which were predominantly concentrated in the Brazilian Southeast region and were primarily affiliated with public educational institutions. The primary theoretical/methodological pillars of the studies are scientific literacy and inquiry-based teaching, with teacher training serving as their main thematic core.
Downloads
References
Almeida, J. S. (1996). Mulheres na escola: algumas reflexões sobre o magistério feminino. Caderno de Pesquisas, 96, 71–78. https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/816
Almeida, M. J. P. M., & Nardi, R. (2013). Relações entre pesquisa em Ensino de Ciências e formação de professores: algumas representações. Educação e Pesquisa, 39(2), 335–349. https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200004
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (L. A. Reto, & A. Pinheiro, Trad.). Edições 70.
Bogdan, R., & Biklen, S. K. (2010). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto Editora.
Briccia, V., & Carvalho, A. M. P. (2016). Competências e formação de docentes dos anos iniciais para a Educação Científica. Revista Ensaio, 18(1), 1–22. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180103
Delizoicov, N. C., & Slongo, I. I. P. (2011). O Ensino de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental: elementos para uma reflexão sobre a prática pedagógica. Série-Estudos — Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, (32), 205–221. https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/75
Fernandes, R. C. A. (2015). Inovações Pedagógicas no Ensino de Ciências dos Anos Iniciais: um estudo a partir de pesquisas acadêmicas brasileiras (1972–2012) (Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo). Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. http://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/957771
Galian, C. A., Arroio, A., & Sasseron, L. H. (2013). Formação inicial de professores para o Ensino Fundamental I: o conhecimento das Ciências Naturais no currículo do curso de Pedagogia. Educação em Perspectiva, 4(1), 87–110. https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6611
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2021). Censo da educação básica 2020: resumo técnico. https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2020.pdf
Langhi, R., & Nardi, R. (2005). Dificuldades de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental em relação ao ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, (2), 75–92.
Lei Nº 5.692/71 de 11 de agosto de 1971 (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf
Megid Neto, J. (1999). Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de ciências no nível fundamental (Tese de Doutorado em Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo). Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://hdl.handle.net/20.500.12733/1587834
Megid Neto, J. (2001). O que se pesquisa sobre Ensino de Ciências no nível fundamental: tendências de teses e dissertações defendidas entre 1972 e 1995. Educação em Foco, 6(1), 73–86.
Megid Neto, J. (2014). Origens e desenvolvimento do campo de pesquisa em Educação em Ciências no Brasil. In R. Nardi, & T. V. O. Gonçalves (Eds.), A pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: memórias, programas e consolidação da pesquisa na área (pp. 98–139). ELF.
Ministério da Educação (MEC). (2017). Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Ministério da Educação (MEC). (2019a). Documento de Área: Área 38 Educação. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/educacao-doc-area-2-pdf
Ministério da Educação (MEC). (2019b). Documento de Área: Área 46 Ensino. https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ensino1.pdf
Ministério da Educação (MEC). (2022). Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/
Moreno, G. L. (23–26 de setembro, 2013). História da profissionalização docente do professor de educação infantil após a lei de diretrizes e bases nacional brasileira nº 9394/96 à luz da imprensa periódica educacional. XI Congresso Nacional de Educação (EDUCERE), Curitiba, Paraná.
Morosini, M. C., & Fernandes, C. M. B. (2014). Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, 5(2), 154–164. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
Nogueira, M. L. S. L. S., & Megid Neto, J. (2020). Práticas interdisciplinares em educação ambiental na educação básica: o que indicam as pesquisas acadêmicas brasileiras de 1981 à 2012. Actio: Docência em Ciências, 5(2), 1–21. https://doi.org/10.3895/actio.v5n2.12449
Ramos, L. B. C., & Rosa, P. R. S. (2008). O Ensino de Ciências: fatores intrínsecos e extrínsecos que limitam a realização de atividades experimentais pelo professor dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Investigações em Ensino de Ciências, 13(3), 299–331. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/444
Resolução Nº 8/71, de 1º de dezembro de 1971 (1971). Fixa o núcleo – comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus, definindo lhe os objetivos e a amplitude. https://www.histedbr.fe.unicamp.br/pf-histedbr/resolucao_n._8-1971fixa_o_nucleo_comum.pdf
Rosa, C. T. W., Darroz, L. M., & Minosso, F. B. (2019). Alfabetização Científica e Ensino de Ciências nos Anos Iniciais: concepções e ações dos professores. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 12(1), 154–174. https://doi.org/10.3895/rbect.v12n1.7530
Rosa, C. W., Perez, C. A. S., & Drum, C. (2007). Ensino de física nas séries iniciais: concepções da prática docente. Investigações em Ensino de Ciências, 12(3), 357–368. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/465
Viecheneski, J. P., Lorenzetti, L., & Carletto, M. R. (2012). Desafios e práticas para o Ensino de Ciências e alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental. Atos de Pesquisa em Educação, 7(3), 853–876. https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/3470
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caroline Maria Ghiggi, Cleci Teresinha Werner da Rosa, Patrick Alves Vizzotto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.