Science Teaching in Elementary Schools: What is the panorama of Brazilian theses produced between 2000 and 2020?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u329353

Keywords:

Science Teaching, bibliographic research, state of knowledge, theses

Abstract

The objective of this research is to provide an overview of the academic output on the topic of Science Teaching in Elementary Schools, as reflected in theses defended in Brazilian graduate programs from the years 2000 to 2020. This study uses a qualitative methodology to address the current state of knowledge in the field, drawing from 89 theses found in the Capes Theses and Dissertations Catalog that were associated with the Education and Teaching Assessment Area. These studies were classified into one of three broad headings, according to who does the study, where and when the theses were produced, and what is investigated. The findings indicate that women with heterogeneous educational backgrounds comprised a significant portion of the thesis writers and advisors. The analyzed period witnessed a noteworthy surge in theses, which were predominantly concentrated in the Brazilian Southeast region and were primarily affiliated with public educational institutions. The primary theoretical/methodological pillars of the studies are scientific literacy and inquiry-based teaching, with teacher training serving as their main thematic core.

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Author Biographies

Caroline Maria Ghiggi, Universidade de Passo Fundo

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade de Passo Fundo (UPF). Mestre em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade de Passo Fundo (UPF). Especialista em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduada em Física Licenciatura pela Universidade de Passo Fundo (UPF). 

Cleci Teresinha Werner da Rosa, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela UFSC; Docente Permananete do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática e do Docente Permanente do Programa de Pós-Graduaçaõ em Educação; Professora titular do Curso de Física da Universidade de Passo Fundo, RS.

Patrick Alves Vizzotto, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Professor Adjunto do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais do Instituto de Ciências Exatas (ICE) da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa); docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Unifesspa; Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestre em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG), Licenciado em Física pela Universidade de Passo Fundo (UPF). 

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Published

2023-05-09

How to Cite

Ghiggi, C. M., Rosa, C. T. W. da, & Vizzotto, P. A. (2023). Science Teaching in Elementary Schools: What is the panorama of Brazilian theses produced between 2000 and 2020?. Brazilian Journal of Research in Science Education, e41657, 1–25. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u329353

Issue

Section

Artigos