A Educação em Biologia na Educação de Jovens e Adultos (EJA): Etnografia de uma experiência biocêntrica na escola
Keywords:
Etnografia, Educação em Ciências, Educação de Jovens e Adultos (EJA), Biologia, Educação Biocêntrica.Abstract
Este artigo trás uma explanação introdutória sobre aspectos sócio-históricos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) com o intuito de circunscrever uma segunda parte de relatos de uma experiência etnográfica vivenciada com um grupo de estudantes da modalidade EJA (Ensino Médio) em uma escola pública estadual do litoral norte do Rio Grande do Sul. O objetivo deste estudo é fazer um recorte analítico, do ponto de vista da etnologia, acerca do tema Educação em Ciências na EJA, evidenciando duas categorias etnográficas: a categoria que agrupa alunos que assumem ser estudantes da EJA e a categoria de alunos que demonstram estar alunos nessa modalidade. A meta é descrever os aspectos culturais do grupo social em questão, os quais se apresentam como constituidores da cultura dessa escola. Ademais, busca-se uma reflexão sobre quais as repercussões que a linha pedagógica adotada na escola - a Educação Biocêntrica - tem para a Educação em Biologia e o que isso representa para este grupo social (alunos da EJA).Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2012-01-17
How to Cite
Kutter, A. P. Z., & Eichler, M. L. (2012). A Educação em Biologia na Educação de Jovens e Adultos (EJA): Etnografia de uma experiência biocêntrica na escola. Brazilian Journal of Research in Science Education, 11(2), 87–115. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4198
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.