Audiovisual Resources in High School Physics Textbooks: A Review of Approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u555577

Keywords:

Physic — study and teaching, Audiovisual, Textbooks, National Textbook Program (Brazil)

Abstract

Given their free distribution, textbooks are the primary resources that aid in the teaching and learning processes of basic education in the setting of the Brazilian high school. However, in recent decades, we have witnessed the emergence of didactic resources backed by technology, such as audiovisual resources, which are still employed in a decontextualized and unsystematic manner most of the time. In this scenario, the goal of this work was to identify and analyze the ways that audiovisual resources are used in Physics educational collections. The research question was: how are audiovisual resources shown to be used in Physics textbooks? We utilized the works by Moran et al. (2000) and Freitas et al. (2018) as a frame of reference and used Content Analysis to examine the six Physics textbook collections included in the 2018 Brazilian textbook program. In the end, we found 453 instances of audiovisual usage among the six collections, with an emphasis on the Teacher's Manuals. The most prevalent modes of use were instructional content and illustration, confirming the instrumental nature of the audiovisual pedagogical approach, which has also been observed in Science Education research. However, specific activities and situations identified in some collections can serve as an example of a more critical use of audiovisuals and as an important component in the development of the Physics curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silmara Rodrigues Domingues, Unicamp

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Unicamp. Mestrado realizado no Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática da Unicamp. Graduada em Licenciatura em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (2017). Áreas de interesse: Ensino de Ciências e Matemática, Linguagens no Ensino de Ciências, Formação de Professores e Divulgação da Ciência no ensino formal através de recursos audiovisuais.

Jorge Megid Neto, Unicamp

Possui Licenciatura em Física pela Unicamp (1981), mestrado em Educação/Ensino de Física (1990) e doutorado em Educação/Ensino de Ciências (1999) ambos pela Unicamp. Foi professor de Física do ensino médio entre 1979 e 1995. Desde 1996 é professor da Faculdade de Educação da Unicamp. Tem experiência na área de Educação e Formação de Professores, com ênfase no campo da Educação em Ciências e Educação Ambiental, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de ciências para crianças e jovens, pesquisas do estado da arte, formação inicial e continuada de professores, avaliação de materiais didáticos. Exerceu vários cargos de gestão acadêmica na FE-Unicamp: Diretor associado 2000-2004; Diretor 2004-2008; Coordenador de Extensão 2011-2013; Coordenador do Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática 2010-2013. Foi representante docente no Conselho Universitário 2015-2018. Integra o Grupo de Pesquisa Formar-Ciencias desde 1997, tendo sido seu coordenador em 2000-2001 e 2008-2017.

Aldo Aoyagui Gomes Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2005). Mestre em Ciências pela Universidade de São Paulo - USP (2009). Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2017). Realizou pesquisa de Pós-Doutorado no Department of Science Education, University of Copenhagen (Dinamarca - 2018). É atualmente professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFSP) - campus Piracicaba. Atua como Professor Colaborador Programa de Pós-Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática (PECIM - UNICAMP). Áreas de Pesquisa: Educação em Ciências. Formação de Professores. Meu atual interesse como pesquisador tem sido sobre as possibilidades de desenvolvimento da Alfabetização Científico-Midiática na Educação em Ciências. Tenho utilizado um quadro teórico-conceitual com o objetivo de analisar a confiabilidade e credibilidade de uma afirmação científica, desde sua origem na comunidade científica, passando pela mídia convencional com seus filtros e seleção, até a Internet e Mídias Sociais. 

References

Amaral, I. A. do. (2010). Que educação ambiental desejamos?. A educação que revele plenamente o ambiente. Ciências em Foco, 3(1), 1–8. https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9183

Artuso, A. R., Martino, L. H. de, Costa, H. V. da, & Lima, L. (2019). Livro didático de física – quais características os estudantes mais valorizam?. Revista Brasileira de Ensino de Física, 41(4), 1–16. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0292

Barbosa, D. J. de M. L. (2018). Cinema no contexto escolar: para uma pedagogia da criação (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba). Repositório Institucional da UFPB. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12455

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Batista, A. A. G. (2001). Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental.

Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, 30(3), 549–566. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012

Domingues, S. R. (2021). Abordagens dos recursos audiovisuais em livros didáticos de física aprovados no PNLD 2018 (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo). Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://hdl.handle.net/20.500.12733/1641314

Dubeck, L. W., Bruce, M. H., & Schmucker, J. S. (1990). Science fiction aids science teaching. Physics Teacher, 28(5), 316–318. https://doi.org/10.1119/1.2343039

Fracalanza, H. (2005). A pesquisa sobre o livro didático de Ciências no Brasil. In M. I. P. Rosa (Ed.), Formar: encontros e trajetórias com professores de Ciências (pp. 41–80). Escrituras.

Fracalanza, H. (2006). O ensino de ciências no Brasil. In H. Fracalanza, & J. Megid Neto (Org.), O livro didático de ciências no Brasil (pp. 153–171). Komedi.

Freitas, V. M. de, Queirós, W. P. de, & Lacerda, N. O. dos S. (2018). Audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de educação em ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(2), 592–633. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p592

Garcia, N. M. D. (Org.). (2017). O livro didático de Física e de Ciências em foco: dez anos de pesquisa. Editora Livraria da Física.

Kofler, B. (1991). Legal questions facing audiovisual archives. Paris: UNESCO – General Information Programme and UNISIST.

Ministério da Educação. (MEC) (2017). PNLD 2018: Física – Guia de Livros Didáticos – Ensino Médio. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação.

Megid Neto, J., & Fracalanza, H. (2003). O livro didático de Ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, 9(2), 147–157. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200001

Moran, J. M., Masetto, M. T., & Behrens, M. A. (2000). Novas tecnologias e mediação pedagógica (10ª ed.). Papirus.

Pereira, A. A. G. (2017). O documentário de divulgação científica e a discussão de aspectos da Física Moderna e Contemporânea na formação inicial de professores de Física (Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo). Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/980819

Pereira, A. A. G. (2020). Documentários de ciências na formação inicial de professores: contribuições para uma leitura crítica sobre o aquecimento global. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 1–18. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p01

Pereira, B. F. M. (2018). Cinema e Ciências: construindo possibilidades para promover a enculturação científica dos estudantes (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais). Repositório Institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/30886

Piassi, L. P. (2013). Clássicos do cinema nas aulas de ciências – a física em 2001: uma odisseia no espaço. Ciência & Educação, 19(3), 517–534. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300003

Ramos, M. B., & Silva, H. C. da. (2014). Educação em ciência e em audiovisual: olhares para a formação de leitores de ciências. Cadernos Cedes, 34(92), 51–67. https://doi.org/10.1590/S0101-32622014000100004

Reid, G., & Norris, S. P. (2016). Scientific media education in the classroom and beyond: a research agenda for the next decade. Cultural Studies of Science Education, 11, 147–166.

Rezende Filho, L. A. C. de, Pereira, M. V., & Vairo, A. C. (2011). Recursos audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 11(2), 183–204. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4202

Santos, N. N. dos, & Santos, J. M. (28 de novembro–3 de dezembro, 2005). O ensino de Ciências através do cinema. V Encontro Nacional de pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru, São Paulo.

Santos, P. C. dos, & Arroio, A. (8–13 de novembro, 2009). A utilização de recursos audiovisuais no Ensino de Ciências: tendências nos ENPECs entre 1997 e 2007. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Schivani, M. S., Souza, G. F. de, & Lira, N. (2020). Programa Nacional do Livro Didático de Física: subsídios para pesquisas. Revista Brasileira de Ensino de Física, 42, 1–10. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0011

Southworth, T. (1987). Modern physics and science fiction: a mini-unit for high school physics. The Physics Teacher, 25(2), 90–91. https://doi.org/10.1119/1.2342168

Published

2023-06-29

How to Cite

Domingues, S. R., Megid Neto, J., & Pereira, A. A. G. (2023). Audiovisual Resources in High School Physics Textbooks: A Review of Approaches. Brazilian Journal of Research in Science Education, e42053, 1–23. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u555577

Issue

Section

Artigos