Audiovisual Resources in High School Physics Textbooks: A Review of Approaches
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u555577Keywords:
Physic — study and teaching, Audiovisual, Textbooks, National Textbook Program (Brazil)Abstract
Given their free distribution, textbooks are the primary resources that aid in the teaching and learning processes of basic education in the setting of the Brazilian high school. However, in recent decades, we have witnessed the emergence of didactic resources backed by technology, such as audiovisual resources, which are still employed in a decontextualized and unsystematic manner most of the time. In this scenario, the goal of this work was to identify and analyze the ways that audiovisual resources are used in Physics educational collections. The research question was: how are audiovisual resources shown to be used in Physics textbooks? We utilized the works by Moran et al. (2000) and Freitas et al. (2018) as a frame of reference and used Content Analysis to examine the six Physics textbook collections included in the 2018 Brazilian textbook program. In the end, we found 453 instances of audiovisual usage among the six collections, with an emphasis on the Teacher's Manuals. The most prevalent modes of use were instructional content and illustration, confirming the instrumental nature of the audiovisual pedagogical approach, which has also been observed in Science Education research. However, specific activities and situations identified in some collections can serve as an example of a more critical use of audiovisuals and as an important component in the development of the Physics curriculum.
Downloads
References
Amaral, I. A. do. (2010). Que educação ambiental desejamos?. A educação que revele plenamente o ambiente. Ciências em Foco, 3(1), 1–8. https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9183
Artuso, A. R., Martino, L. H. de, Costa, H. V. da, & Lima, L. (2019). Livro didático de física – quais características os estudantes mais valorizam?. Revista Brasileira de Ensino de Física, 41(4), 1–16. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0292
Barbosa, D. J. de M. L. (2018). Cinema no contexto escolar: para uma pedagogia da criação (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba). Repositório Institucional da UFPB. https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12455
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
Batista, A. A. G. (2001). Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental.
Choppin, A. (2004). História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, 30(3), 549–566. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300012
Domingues, S. R. (2021). Abordagens dos recursos audiovisuais em livros didáticos de física aprovados no PNLD 2018 (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo). Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://hdl.handle.net/20.500.12733/1641314
Dubeck, L. W., Bruce, M. H., & Schmucker, J. S. (1990). Science fiction aids science teaching. Physics Teacher, 28(5), 316–318. https://doi.org/10.1119/1.2343039
Fracalanza, H. (2005). A pesquisa sobre o livro didático de Ciências no Brasil. In M. I. P. Rosa (Ed.), Formar: encontros e trajetórias com professores de Ciências (pp. 41–80). Escrituras.
Fracalanza, H. (2006). O ensino de ciências no Brasil. In H. Fracalanza, & J. Megid Neto (Org.), O livro didático de ciências no Brasil (pp. 153–171). Komedi.
Freitas, V. M. de, Queirós, W. P. de, & Lacerda, N. O. dos S. (2018). Audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de educação em ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(2), 592–633. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n2p592
Garcia, N. M. D. (Org.). (2017). O livro didático de Física e de Ciências em foco: dez anos de pesquisa. Editora Livraria da Física.
Kofler, B. (1991). Legal questions facing audiovisual archives. Paris: UNESCO – General Information Programme and UNISIST.
Ministério da Educação. (MEC) (2017). PNLD 2018: Física – Guia de Livros Didáticos – Ensino Médio. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação.
Megid Neto, J., & Fracalanza, H. (2003). O livro didático de Ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, 9(2), 147–157. https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000200001
Moran, J. M., Masetto, M. T., & Behrens, M. A. (2000). Novas tecnologias e mediação pedagógica (10ª ed.). Papirus.
Pereira, A. A. G. (2017). O documentário de divulgação científica e a discussão de aspectos da Física Moderna e Contemporânea na formação inicial de professores de Física (Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo). Repositório da Produção Científica e Intelectual da Unicamp. https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/980819
Pereira, A. A. G. (2020). Documentários de ciências na formação inicial de professores: contribuições para uma leitura crítica sobre o aquecimento global. Investigações em Ensino de Ciências, 25(2), 1–18. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p01
Pereira, B. F. M. (2018). Cinema e Ciências: construindo possibilidades para promover a enculturação científica dos estudantes (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais). Repositório Institucional da UFMG. http://hdl.handle.net/1843/30886
Piassi, L. P. (2013). Clássicos do cinema nas aulas de ciências – a física em 2001: uma odisseia no espaço. Ciência & Educação, 19(3), 517–534. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000300003
Ramos, M. B., & Silva, H. C. da. (2014). Educação em ciência e em audiovisual: olhares para a formação de leitores de ciências. Cadernos Cedes, 34(92), 51–67. https://doi.org/10.1590/S0101-32622014000100004
Reid, G., & Norris, S. P. (2016). Scientific media education in the classroom and beyond: a research agenda for the next decade. Cultural Studies of Science Education, 11, 147–166.
Rezende Filho, L. A. C. de, Pereira, M. V., & Vairo, A. C. (2011). Recursos audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 11(2), 183–204. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4202
Santos, N. N. dos, & Santos, J. M. (28 de novembro–3 de dezembro, 2005). O ensino de Ciências através do cinema. V Encontro Nacional de pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Bauru, São Paulo.
Santos, P. C. dos, & Arroio, A. (8–13 de novembro, 2009). A utilização de recursos audiovisuais no Ensino de Ciências: tendências nos ENPECs entre 1997 e 2007. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.
Schivani, M. S., Souza, G. F. de, & Lira, N. (2020). Programa Nacional do Livro Didático de Física: subsídios para pesquisas. Revista Brasileira de Ensino de Física, 42, 1–10. https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2020-0011
Southworth, T. (1987). Modern physics and science fiction: a mini-unit for high school physics. The Physics Teacher, 25(2), 90–91. https://doi.org/10.1119/1.2342168
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Silmara Rodrigues Domingues, Jorge Megid Neto, Aldo Aoyagui Gomes Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.