Livros didáticos baseados em apostilas: como surgiram e por que foram amplamente adotados
Keywords:
livro didático, Fundamentos da Física, vestibulares, lei 5692/71Abstract
Livros didáticos baseados em apostilas de cursinhos foram majoritariamente adotados no período que antecedeu a inclusão da Física no PNLEM, apesar de criticados em trabalhos científicos e documentos de propostas oficiais. Este trabalho busca os motivos dessa aceitação, focalizando o Fundamentos da Física (FF), protótipo desse tipo de obra, lançado em 1975. Discute-se o ensino de Física no Brasil, destacando seu papel de ferramenta de diferenciação no acesso à universidade. Relaciona-se o surgimento e sucesso comercial do FF com as condições do Brasil na década de 1970 do século XX, lembrando que seu lançamento foi contemporâneo da onda de renovação do ensino de Física, liderada pelo PSSC. Aponta-se que a disciplina de Física nesse tipo de livro é tratada como uma técnica de resolução de exercícios, na qual os assuntos são compartimentados ao extremo. Sugere-se que essa abordagem favorece o poder do professor na sala de aula, o que pode ter viabilizado o exercício da docência por profissionais inexperientes e inseguros trabalhando com alunos de baixo capital cultural.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.