Anticolonial Foundations of the Historical-Critical Didactics for Teaching Afro-Brazilian History and Culture in Chemistry Classes: Opening Paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u685711

Keywords:

chemistry teaching, afro-brazilian history and culture, race and ethnic relations, historical-critical pedagogy

Abstract

The growing number of studies presenting didactic proposals, coupled with the ongoing complaint from educators about the need for more theoretical preparation to address Afro-Brazilian history and culture within chemistry classes, constitutes the primary motivation for this research. Rooted in Marxism, this work aimed to produce an anticolonial pedagogical principle to guide, at the didactic level, the process of selecting content, forms, and procedures for teaching African and Afro-Brazilian history and culture in chemistry classes. The trajectory of this work begins with a theoretical analysis of contributions from academia and the Black movement on this topic, focusing on the categories of form, content, and audience, ultimately leading to the anticolonial pedagogical principle. Within this principle, we argue that African and Afro-Brazilian history and culture should be the focus of an anticolonial approach to chemistry education, provided its perspective in its classical form: considering the material basis and collective interests of the Black proletariat. Furthermore, this principle offers methodological guidance on teaching this classical form of African and Afro-Brazilian history and culture in chemistry teaching. Herein lies an attempt to overcome the commonplace nature of didactic proposals so often found in this field. Therefore, notwithstanding the absence of empirical research, this principle initiates guidance regarding the selection of contents, forms, planning indicators, and other procedural aspects of teaching African and Afro-Brazilian history and culture in chemistry classes.

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Author Biographies

Pedro Magalhães, Instituto Federal da Bahia

Licenciado em Química pela Universidade Federal da Bahia (2018) e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (2023) na mesma universidade. Atualmente, sou professor do Instituto Federal da Bahia (Campus Barreiras). Tenho experiência na área de História e Filosofia das Ciências, sobretudo no que diz respeito às seguintes temáticas: epistemologia, ética e contribuições afro-brasileiras em processos de produção epistêmica. Ultimamente, tenho atuado na área de Ensino de Química, dedicando-me maiormente à investigação nos seguintes temas: raça e racismo na educação escolar na perspectiva marxista, pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural no ensino de química.

Hélio da Silva Messeder Neto, Universidade Federal da Bahia

Possui graduação em Química pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), mestrado e doutorado pelo programa de pós graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal da Bahia. É professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia (UFBA)/ Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Atuou como professor da escola básica e tem experiência em educação popular. Atua desde 2020 como professor orientador do programa Residência Pedagógica de Química. È coordenador do curso noturno de licenciatura em química da UFBA. Tem experiência na área de Ensino de Ciências atuando principalmente nos seguintes temas: Ludicidade na perspectiva histórico-crítica, Divulgação Científica, Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia Histórico-Crítica no Ensino de Ciências. É líder do Grupo de Pesquisa em Ensino Concreto de Ciências (ENCONCIÊNCIAS).

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Published

2024-06-28

How to Cite

Magalhães, P., & Messeder Neto, H. da S. (2024). Anticolonial Foundations of the Historical-Critical Didactics for Teaching Afro-Brazilian History and Culture in Chemistry Classes: Opening Paths. Brazilian Journal of Research in Science Education, e51504, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u685711

Issue

Section

Artigos