Bourdieu’s Field Theory and Science Education: Possible Articulations and Appropriations

Autores

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u413439

Palavras-chave:

Sociology of Science, Bordieuan field, science education

Resumo

Based on contributions from the sociology of science in the field of Science Education, this article aims to explore and elucidate the concept of fields, formulated by Pierre Bourdieu, in the objects of study of this area. This theoretical study is structured in three parts, which are articulated throughout the text: a synthesis of the general and invariable principles of fields; an elaboration of an analogy between the different field theories (sociology and physics); a discussion about the appropriation of field theories in research studies on Science Education that use them. We discuss the field as a social space, the agents’ habitus, the positions in the field, disputes and interests, distribution of the specific capital, limits, boundaries, and the field autonomy. An interpretation of this complex Bourdieusian concept was defended, in a way to determine the limits of the field and their agents, based on how research has appropriated it. Therefore, a theoretical framework was advanced, coming up with the possible and effective articulations between Science Education and Bourdieu’ Sociology of Science.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Bourdieu, P. (1968). Campo intelectual e projeto criador [Intellectual field and creative project]. In J. Pouillon (Org.), Problemas do estruturalismo [Problems of structuralism] (pp. 105–145). Zahar.

Bourdieu, P. (1979). O desencantamento do mundo: estruturas econômicas e estruturas temporais [The disenchantment of the world: economic structures and temporal structures]. Editora Perspectiva.

Bourdieu, P. (1983a). O campo científico [The scientific field]. In R. Ortiz (Org.), Pierre Bourdieu: Sociologia [Pierre Bourdieu: Sociology], (pp. 122–155). Ed. Ática.

Bourdieu, P. (1983b). Mas quem criou os criadores? [But who created the creators?] In P. Bourdieu, Questões de sociologia [Sociology issues], (pp. 162–172). Ed. Marco Zero.

Bourdieu, P. (1983c). Algumas propriedades dos campos [Some properties of the fields]. In P. Bourdieu, Questões de Sociologia [Sociology Issues], (pp. 89–94). Ed. Marco Zero.

Bourdieu, P. (1989a). A gênese dos conceitos de habitus e de campo [The genesis of the concepts of habitus and field]. In P. Bourdieu, O poder simbólico [The symbolic power] (pp. 59–73). Ed. Difel/Bertrand.

Bourdieu, P. (1989b). A representação política. Elementos para uma teoria do campo político [Political representation. Elements for a field theory political]. In P. Bourdieu, O poder simbólico [The symbolic power] (pp. 163–207). Ed. Difel/Bertrand.

Bourdieu, P. (1989c). A força do direito. Elementos para uma sociologia do campo jurídico [The force of law. Elements for a sociology of the juridic field]. In P. Bourdieu, O poder simbólico [The symbolic power] (pp. 209–254). Ed. Difel/Bertrand.

Bourdieu, P. (1996). As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário [The rules of art: genesis and structure of the literary field]. Companhia das Letras.

Bourdieu, P. (2002a). O costureiro e sua grife: uma contribuição para a teoria da magia [The seamstress and his brand: a contribution to the theory of magic]. In P. Bourdieu, A Produção da crença: contribuição para uma teoria dos bens simbólicos [Production of belief: contribution to a theory of symbolic goods] (pp. 113–190). Ed. Zouk.

Bourdieu, P. (2002b). Pour un savoir engagé [For committed knowledge]. Le monde diplomatique. https://www.monde-diplomatique.fr/2002/02/BOURDIEU/8602

Bourdieu, P. (2004a). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico [The social uses of science: for a clinical sociology of the scientific field]. Editora UNESP.

Bourdieu, P. (2004b). Para uma sociologia da ciência [For a sociology of science]. Edições 70.

Bourdieu, P. (2004c). Programa para uma sociologia do esporte [Program for a sociology of sport]. In P. Bourdieu, Coisas Ditas [In Other Words] (pp. 207–220). Ed. Brasiliense.

Bourdieu, P. (2004d). O campo intelectual: um mundo à parte [The intellectual field: a world apart]. In P. Bourdieu, Coisas Ditas [In Others Words] (pp. 169–180). Ed. Brasiliense.

Bourdieu, P. (2005). O campo econômico [The economic field]. Política e sociedade, 4(6).

Bourdieu, P. (2007a). Gênese e estrutura do campo religioso [Genesis and structure of the religious field]. In P. Bourdieu, A economia das trocas simbólicas [The economy symbolic exchanges] (pp. 27–78). Ed. Perspectiva.

Bourdieu, P. (2007b). A distinção: crítica social do julgamento [The distinction: social criticism of the judgment]. Edusp; Zouk.

Bourdieu, P. (2008). A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer [The economics of language exchanges: what to say means]. 2.ed. EDUSP.

Bourdieu, P. (2013). Sèminaires sur le concept de champ [Seminars on the field concept], 1972–1975. Actes de la recherche en Sciences Sociales, 200, 4–37.

Braga, M. do R. A. (2004). Relações entre Arte e Ciência em Centros e Museus de Ciências [Relations between Art and Science in Science Centers and Museums].

(Dissertação de mestrado em História das Ciências da Saúde). Casa de Oswaldo Cruz – FIOCRUZ, Rio de Janeiro.

Conceição, A. J. (2012). Contribuições do programa de iniciação científica júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL): a formação de um habitus adequado ao campo científico [Contributions of the junior scientific initiation program in Londrina State University (UEL): the formation of a habitus suitable for the scientific field]. (Dissertação de Mestrado em Políticas Públicas). Universidade Estadual de Maringá, Maringá.

Condenanza, L. M. (2012). Ley Federal de Educación e Ley de Educación Nacional: Un análisis desde la Educación Ambiental [Federal Education Law and National Education Law: An analysis from Environmental Education]. (Tese Licenciatura em Ciências da educação). Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Departamento de Ciencias de la Educación, La Plata, Argentina.

Condenanza, L. & Cordero, S. (2011). La educación ambiental desde la teoria de los campos [Environmental education from the field theory]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Campinas, SP.

Dorvillé, L. F. M. (2010). Religião, escola e ciência: conflitos e tensões nas visões de mundo de alunos de uma licenciatura em ciências biológicas. (Tese de doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro.

dos Reis, U. V. & Reis, J. C. (2016). (2016). Os conceitos de espaço e de tempo como protagonistas no ensino de Física: um relato sobre uma sequência didática com abordagem histórico-filosófica [The concepts of space and time as protagonists in the teaching of Physics]. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 33(3), 744–778.

Feres, G. G. (2010). A pós-graduação em Ensino de Ciências no Brasil: uma leitura a partir da Teoria de Bourdieu [Graduate studies in Science Education in Brazil]. (Tese de Doutorado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru.

Feres, G. G. & Nardi, R. (2007). Parâmetros utilizados para caracterização e avaliação da produção acadêmica na área de Educação em Ciências: estudos preliminares [Parameters used to characterize and evaluate academic production in the area of Science Education]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, SC.

Freire, L. I. F. & Fernandez, C. (2015). O professor universitário novato: tensões, dilemas e aprendizados no início da carreira docente [The novice college professor: tensions, dilemmas and learning in early teaching careers]. Ciência & Educação, 21(1), 255–272.

Freitas, Z. L. (2008). Um Projeto de Interação Universidade-Escola como Espaço Formativo para a Docência do Professor Universitário [A University-School Interaction Project as a Formative Space for the Teaching of College Professors]. (Doutorado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru.

Freitas, Z. L., Oliveira, E. R., & Carvalho, L. M. O. (2005). Formação contínua de professores da universidade: pesquisadores em Ciências [Continuing training of Science college professors]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, SP.

Genovez, L. G. R. (2008). Homo Magister: conhecimento e reconhecimento de uma professora de ciências pelo campo escolar [Homo Magister: knowledge and recognition of a science teacher by the school field]. (Tese de doutorado em Educação para a Ciência). Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista, Bauru.

Grenfell, M. (2018). Uma reflexão sobre a teoria do campo (e dentro dela) na prática [Reflecting in/on field theory in practice]. Tempo Social, revista de sociologia da USP, 30(2).

Klüger, E. (2018). Análise de correspondências múltiplas: fundamentos, elaboração e Interpretação [Multiple Correspondence Analyses: fundaments, elaboration and interpretation]. Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, 86(2), 68–97. https://doi.org/10.17666/bib8604/2018

Lahire, B. (2002). Reprodução ou prolongamentos críticos? [Reproduction or critical continuations?]. Educação & Sociedade, ano XXIII, 78, abril, 37–55.

Lahire, B. (2017). Campo [Field]. In A. Catani et al. (Orgs.), Vocabulário Bourdieu [Bourdieu Vocabulary] (pp. 64–66). 1 ed. Autêntica Editora, 2017.

Martins, I., Gouveia, G., Jansen, M., Terreri, L., Fernandes, A. & Assumpção, A. (2005). Textos, sujeitos e discursos: apropriação de textos de Ciências por formadores de professores [Texts, subjects and speeches]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, SP.

Montagner, M. A. & Montagner, M. I. (2010). A teoria geral dos campos de Pierre Bourdieu: uma leitura [Pierre Bourdieu’s general theory of fields: a reader]. Revista Tempus Actas de Saúde Coletiva, 5(2), 255–273.

Mozzer, N. B. & Justi, R. (2013). A elaboração de analogias como um processo que favorece a expressão de concepções de professores de química [Drawing of Analogies as a Process that Favours the Expression of Chemistry Teachers Conceptions]. Educación Química, 24, 163–173.

Nussenzveig, H. M. (2015). Curso de física básica: Eletromagnetismo [Basic Physics Course: Electromagnetism]. Editora Blucher, 3.

Pereira, J. E. D. (1999). Aspectos sócio-históricos da formação inicial de professores de Biologia [Socio-historical aspects of the initial training of Biology teachers]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Valinhos, SP.

Perrelli, M. A. S. (1996). Transposição didática no campo da indústria cultural: um estudo dos condicionantes dos conteúdos de Ciências nos livros didáticos [Didactic transposition in the field of cultural industry]. (Dissertação de mestrado em Ciências da Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Perrelli, M. A. S. & Gianotto, D. E. P. Percepções de professores universitários sobre a iniciação científica: uma análise a partir de Pierre Bourdieu e Thomas Kuhn [Perceptions of college professors about scientific initiation]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, SP.

Porto, C. M. & Porto, M. M. (2008). Uma visão do espaço na mecânica newtoniana e na teoria da relatividade de Einstein [A space view in newtonian mechanics and Einstein's theory of relativity]. Revista Brasileira de Ensino de Física, 30(1), 1603.1–1603.8. https://doi.org/10.1590/S1806-11172008000100017

Ribeiro, L. C. S. (2008). A criação da licenciatura noturna em química da UFRJ: embates, retóricas e conciliações [The creation of the night degree in chemistry at UFRJ: clashes, rhetoric and reconciliations]. (Tese de doutorado em Educação: História, Política e Sociedade). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Valadão, L. D. (2016). Apropriação da perspectiva teórica de Bourdieu na pesquisa em Educação em Ciências: uma revisão bibliográfica. [Appropriation of Bourdieu's theoretical perspective in research in Science Education] (Dissertação de mestrado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.

Watanabe, G. (2015). A divulgação científica produzida por cientista: contribuições para o capital cultural [Scientific dissemination produced by a scientist: contributions to cultural capital]. (Tese de doutorado em Ensino de Física). Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Watanabe, G., Ribeiro, R. A. & Kawamura, M. R. D. (2013). A pesquisa em divulgação científica e espaços não formais de educação como campo [Research in science communication and non-formal spaces of education as a field]. In Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Águas de Lindóia, SP.

Downloads

Publicado

2021-05-10

Como Citar

Massi, L. ., Agostini, G. ., & Nascimento, M. M. . (2021). Bourdieu’s Field Theory and Science Education: Possible Articulations and Appropriations. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e33830, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u413439

Edição

Seção

Artigos