Circulation of Knowledge and the Production of Scientific Facts: Proposing an Analytical Trajectory for Texts in Science Education

Autores

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u131162

Palavras-chave:

Ludwik Fleck, Mikhail Bakhtin, Epistemology, Language, Texts

Resumo

In this study, considering the interrelationship between epistemology and language, based on the theories of Ludwik Fleck and Mikhail Bakhtin, we propose an analytical trajectory for texts that circulate scientific knowledge. For this, we first give visibility to the way Fleck intertwines the social, the language (and the text) and the epistemological. Then, we present elements of Bakhtin’s philosophy of language that can analytically and theoretically deepen the social-linguistic dimension of textual productions in science. This theoretical articulation, among such authors, is systematized through questions that may enable researchers and Higher Education professors or Basic Education teachers to reflect on the role of the various texts that circulate scientific knowledge. Studying the materiality of the texts that circulate science can contribute to the process of production, incorporation and mediation of readings of such materials in the different teaching-learning contexts of the disciplines of Science Education. It also contributes to the construction of knowledge in the field of research in Science Education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Almeida, M. J. P. M., & Ricon, A. E. (1993). Divulgação Científica e texto literário – uma perspectiva cultural em aulas de Física [Scientific Popularization and Literary Text - a cultural perspective in Physics classes]. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 10(1), 7–13. https://doi.org/10.5007/%25x

Bakhtin, M. M. (2010). Para uma filosofia do Ato Responsável [Toward a Philosophy of the Act]. Pedro & João Editores.

Bakhtin, M. M. (2011). Estética da criação verbal [Aesthetics of verbal creation]. (6ª ed.). São Editora WMF Martins Fontes.

Bakhtin, M. M., & Volochínov, V. N. (2014). Marxismo e filosofia da linguagem [Marxism and philosophy of language]. (16ª ed.)., Hucitec.

Barros, D. L. P. (2005). Contribuições de Bakhtin às teorias do Discurso [Bakhtin’s Contributions to Speech Theories]. In B. Brait. Bakhtin, dialogismo e construção do sentido [Bakhtin, dialogism and construction of meaning]. (2ª ed. revista). Editora da Unicamp, 25–36.

Barros, J. H. A. (2011). Conhecimento e Discurso: reflexões sobre articulações entre a epistemologia de Fleck e a Análise de Discurso em Educação Científica e Tecnológica e no Ensino de Ciências [Knowledge and Speech: reflections on the connections between Fleck’s epistemology and Discourse Analysis in Science and Technology Education and Science Teaching]. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências e I Congreso Iberoamericano de Investigación en Enseñanza de las Ciências, 2011, Campinas, SP. Anais do VIII ENPEC e I CIEC.

Bensaude-Vincent, B. (2001). A genealogy of increasing gap between science and public. Public Understand of Science. 10, 99–113. https://doi.org/10.3109/a036858

Brait, B., & Melo, R. de. (2008). Enunciado/ enunciado concreto/ enunciação [Utterance / Concrete Utterance]. In B. Brait (org). Bakhtin: conceitos-chave [Bakhtin: key concepts]. (4ª ed., 2ª reimpressão.). Contextos, 61–78.

Brait, B., & Pistori, M. H. C. (2012). A produtividade do conceito de gênero em Bakhtin e o círculo [The productivity of the genre concept in Bakhtin and the circle]. Alfa, 56(2), 371–401.

Castro, G. de. (2010). Bakhtin e a Análise do Discurso [Bakhtin and Discourse Analysis]. In L. de Paula, & G. Stafuzza. Da análise do Discurso no Brasil à Análise do Discurso do Brasil: três épocas histórico-analíticas [From Discourse Analysis in Brazil to Discourse Analysis in Brazil: three historical-analytical periods]. EDUFU, 89–118.

Da Ros, M. (2000). Fleck e os estilos de pensamento em saúde pública – um estudo da produção da FSP-USP e ENSP-FIOCRUZ, entre 1948 e 1994 [Fleck and public health thought styles - a study of the production of FSP-USP and ENSP-FIOCRUZ, between 1948 and 1994]. Florianópolis. CED/UFSC. Capítulo II. Tese de Doutorado.

Faraco, C. A. (2017). Bakhtin e filosofia [Bakhtin and philosophy]. Bakhtiniana, 12(2), 45–56. https://revistas.pucsp.br/bakhtiniana/article/view/31815/22646

Fleck, L. (1981). Genesis and Development of a Scientific Fact. The University of Chicago. Paperback edition.

Grillo, S. V. de C. (2008). Gêneros primários e gêneros secundários no círculo de Bakhtin: Implicações para a divulgação científica [Primary and secondary genres in the Bakhtin circle: implications for scientific popularization]. Alfa, 52(1), 57–59. https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/1467/1172

Jarnicki, P. (2016). On the shoulders of Ludwik Fleck? On the bilingual philosophical legacy of Ludwik Fleck and its Polish, German and English translations, The Translator. https://doi.org/10.1080/13556509.2015.1126881

Kuhn, T. (1978). A estrutura das revoluções científicas [The Structure of Scientific Revolutions]. (2ª ed.). Editora Perspectivas.

Lima, J. H. G. de. (2017). Circulação da Ciência: relações entre o discurso referente à ciência e o discurso da autoajuda [Circulation of Science: relationships between science-related discourse and self-help discourse]. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências Físicas e Matemáticas, Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica, Florianópolis.

Lima, N. W. (2018). O Lado Oculto do Fóton: a estabilização de um actante mediada por diferentes gêneros do discurso [The Hidden Side of the Photon: the stabilization of an actant mediated by different genres of speech]. Tese em Ensino de Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. 289 p.

Lima, N. W., Nascimento, M. M., Ostermann, F., & Calvalcanti, C. J. H. (2019). A teoria do enunciado concreto e a interpretação metalinguística: bases filosóficas, reflexões metodológicas e aplicações para os estudos das ciências e para a pesquisa em educação em ciências [The theory of the concrete utterance and the metalinguistic interpretation: philosophical bases, methodological reflections and applications for science studies and for research in science education]. Investigações em Ensino de Ciências, 24(3), 258–281. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n3p258

Lima, M. C. A., & Almeida, M. J. P. M. (2012). Articulação de textos sobre nanociência e nanotecnologia para a formação inicial de professores de física [Articulation of texts on nanoscience and nanotechnology for the initial training of physics teachers]. Revista Brasileira de Ensino de Física, 34(4), 4401. http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172012000400019

Lorenzetti, L., Muenchen, C., & Slongo, I. I. P. (2018). A crescente presença da epistemologia de Ludwik Fleck na pesquisa em educação em ciências no Brasil [The growing presence of Ludwik Fleck’s epistemology in science education research in Brazil]. R. Bras. Ens. Ci. Tecnol., 11(1), 373–404.

Löwy, I. (2008). Ways of seeing: Ludwik Fleck and Polish debates on the perception of reality, 1890–1947. Studies in History and Philosophy of Science. 39, 375–383. https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2008.06.009

Nascimento, T. G. (2005). Contribuições da análise do discurso e da epistemologia de Fleck para a compreensão da divulgação científica e sua introdução em aulas de ciências [Contributions of Fleck’s discourse analysis and epistemology to the understanding of scientific popularization and its introduction in science classes]. Ensaio- Pesquisa em Educação em Ciências, 7(2), 1–18. http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172005070206

Oliveira, B. J. de. (2012). Os circuitos de Fleck e a questão da popularização da ciência [Fleck circuits and the question of popularizing science]. In M. L. L., Condé, Mauro Lúcio Leitão (Org.). Ludwik Fleck: estilos de pensamento na ciência [Ludwik Fleck: thought styles in science]. Fino Traço.

Pfuetzenreiter, M. R. (2003). Epistemologia de Ludwik Fleck como referencial para a pesquisa nas ciências aplicadas [Ludwik Fleck’s epistemology as a reference for applied science research]. Episteme, Porto Alegre, 16, 111–135.

Rodrigues, M. A. (2015). A leitura e a escrita de textos paradidáticos na formação do futuro professor de Física [Reading and writing paradidactic texts in the formation of the future Physics teacher.]. Ciência & Educação, 21(3), 765–781. http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320150030015

Sady, W. (2012). Ludwik Fleck. In E. N. Zalta. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Center for the Study of Language and Information, Stanford University. http://plato.stanford.edu/archives/sum2012/entries/fleck/

Sangiogo, F. A., & Marques, C. A. (2015). A não transparência de imagens no ensino e na aprendizagem de química: as especificidades nos modos de ver, pensar e agir [The non-transparency of images in the teaching and learning of chemistry: the specificities in the ways of seeing, thinking and acting]. Investigações em Ensino de Ciências. 20(2), 57–75. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v20n2p57

Schäfer, L., & Schnelle, T. (2010). Introdução. Fundamentação da perspectiva sociológica de Ludwik Fleck na teoria da ciência [Introduction. Justification of Ludwik Fleck’s sociological perspective in the theory of science.]. In L. Fleck. Gênese e desenvolvimento de um fato científico [Genesis and development of a scientific fact]. Fabrefactum, 1–36.

Setlik, J. (2019). Principais marcas da ciência popular em um livro de divulgação científica sobre física contemporânea [Main characteristics of popular science in a science popularization book on contemporary physics]. In H. C. da Silva. (Org.). Ciências, seus textos e linguagens: ensaios sobre circulação e textualização de conhecimentos científicos e matemáticos [Sciences, their texts and languages: essays on circulation and textualization of scientific and mathematical knowledge]. (1ª ed.). CRV, 1, p. 81–108.

Setlik, J., & Higa, I. (2019). Contribuições e Dificuldades de Práticas de Leitura e Escrita para Ensinar e Aprender Física no Ensino Médio: Reflexões à Luz da Cultura Escolar [Contributions and Difficulties of Reading and Writing Practices to Teach and Learn Physics in High School: Reflections in the Light of School Culture]. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 449–482. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u449482

Setlik, J., & Silva, H. C. (2021, to be published). Trabalhando a materialidade textual na licenciatura em física: Como licenciando(a)s escolhem, analisam e propõem textos para o ensino da teoria quântica [Working with textual materiality in the degree in physics: as graduates choose, analyze and propose texts for teaching quantum theory]. Caderno Brasileiro de Ensino de Física.

Silva, H. C. (1997). Como, quando e o que se lê em aulas de física no ensino médio: elementos para uma proposta de mudança [How, when and what is read in physics classes in high school: elements for a proposal for change]. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas.

Silva, H. C. (2013). Discurso e epistemologia: um olhar sobre as relações entre texto, ciência e escola a partir da noção de textualização [Discourse and epistemology: a look at the relationship between text, science and school from the notion of textualization]. In S., Cassiani, H. C. da, Silva, & A. H. C., Pierson, (Org.). Olhares para o ENEM na Educação Científica e Tecnológica [Looks at ENEM in Science and Technology Education]. (1ªed.). Junqueira & Marin, 241–269.

Silva, H. C. (2017). Articulando discurso e epistemologia: a física como discurso [Articulating discourse and epistemology: physics as discourse]. Enseñanza de las ciencias (digital), v. Extra, 3543–3548.

Silva, H. C. (2019). A noção de textualização do conhecimento científico: veredas pelos Estudos da Ciência, conexões pela Educação em Ciências [The notion of textualization of scientific knowledge: paths through Science Studies, connections through Science Education]. In C. da S., Henrique, (Orgs.) Ciências, seus textos e linguagens: Ensaios sobre circulação e textualização de conhecimentos científicos e matemáticos [Sciences, their texts and languages: essays on circulation and textualization of scientific and mathematical knowledge]. CRV.

Sobral, A. (2008). Ato/atividade e evento [Act / activity and event]. In B. Brait (org). Bakhtin: conceitos-chave [Bakhtin: key concepts]. (4ª ed., 2ª reimpressão). Contextos, 11–36.

Todorov, T. (2011). Prefácio à Edição Francesa [Preface to the French Edition] (Galvão, M. E. de A. P., Trans.) . In M. M. Bakhtin. Estética da criação verbal [Aesthetics of verbal creation], (6ª ed.). Editora WMF Martins Fontes.

Veneu, A., Ferraz, G., & Rezende, F. (2015). Análise de discursos no ensino de ciências: considerações teóricas, implicações epistemológicas e metodológicas [Discourse analysis in science education: theoretical considerations, epistemological and methodological implications]. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(1), 126–149. http://dx.doi.org/10.1590/1983-211720175170106

Vigotski, L. S. (2008). Pensamento e linguagem [Thought and language]. (4. ed.). Martins Fontes.

Volochínov, V. N. (1973). Marxism and the Philosophy of Language, Seminar Press, Harvard Univerity Press and the Academic Press Inc.

Yaguello, M. (2014). Introdução. In M. M. Bakhtin, & V. N. Volochínov. Marxismo e filosofia da linguagem [Marxism and philosophy of language]. (16ª ed.). Hucitec, 11–19.

Downloads

Publicado

2021-02-09

Como Citar

Setlik, J. ., & Silva, H. C. da. (2021). Circulation of Knowledge and the Production of Scientific Facts: Proposing an Analytical Trajectory for Texts in Science Education. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e29398, 1–32. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u131162

Edição

Seção

Artigos