Classroom

invention space for a possible utopia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15995

Keywords:

Pedagogy, Classroom, Professor/student experience

Abstract

The present work has in its scope the report of a professor/student experience during a discipline taught in the 2nd semester of 2018. In the work, discussions and reflections of the discipline Classroom: Social, Cultural and Historical Space are presented. This discipline is taught in the 7th period of a Pedagogy course in the Faculty of Education of an University in the state of Minas Gerais. The main objective of this work is to condense the discussions from two perspectives, the student who attended to the course and the professor who organized and taught it. The reflections here presented are understood as a contribution to the relationship between the subjects involved in this process, professor and student, as well as to the improvement of the discipline, bibliographic references, main concepts, films, as well as the concerns fostered by this experience.

Author Biographies

  • Francisco André Silva Martins, Universidade do Estado de Minas (UEMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Professor efetivo da FaE e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Mestrado em Educação na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Pesquisador do Núcleo de Extensão e Pesquisa em Educação de Jovens e Adultos (NEPEJA) e pesquisador do Observatório da Juventude da FaE-UFMG.

  • Clifton Arllen Gomes Fernandes, Universidade do Estado de Minas (UEMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais, em 2019, e graduação em Design Gráfico pelo Centro Universitário de Belo Horizonte, em 2014.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. Ofício de mestre. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

ARROYO, Miguel Gonzalez. O humano é viável? É educável? Revista Pedagógica, v. 17, n. 35, maio/ago. 2015.

AYRES, Tadeu Antônio. Prática pedagógica competente: ampliando os saberes do professor. Petrópolis: Vozes, 2008.

CUNHA, Maria Izabel da. O bom professor e sua prática. Campinas: Papirus, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

LOPES, José de Sousa Miguel. Entre os muros da escola: a vida, a sociedade em movimento. Revista Presença Pedagógica, v. 15, n. 87, maio/jun. 2009.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O trabalho do antropólogo. São Paulo: Unesp, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência do Ensino Superior. São Paulo: Cortez, 2010.

TEIXEIRA, Inês. Os professores como sujeitos socioculturais. In: DAYRELL, Juarez (org.). Múltiplos olhares sobre a educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996. p. 179-194.

TEIXEIRA, Inês Assunção da Castro; LOPES, José de Sousa; DAYRELL, Juarez. A juventude vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

Published

2020-05-28

Issue

Section

Article

How to Cite

Classroom: invention space for a possible utopia. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.15995. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15995. Acesso em: 22 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)