Lecturers undergoing training and the meanings produced about undergraduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2014.1985

Keywords:

Teaching, Undergraduation, Lecturers

Abstract

This article aims at presenting a discussion about the meanings produced by lectures undergoing training about the university professor and undergraduation teaching in the current context of federal public policy. For this purpose, we performed an analysis of the comments made on the topic by the students from the Undergraduation Teaching Training, offered by the Undergraduation Practices Development Network (GIZ) in the virtual learning environment discussion forum. Finally, we emphasized that it is not possible to draw a profile of the ideal lecturer, but rather discuss the many meanings produced for this “new” professor, especially from the perspective of graduate students, who are on the fine line between being a student and being a lecturer. We also intend to make visible the need for investment in training of professionals who work at this level of education.

Author Biographies

  • Francisco André Silva Martins, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Tem Doutorado em Educação pela FaE-UFMG (2016), no qual desenvolveu pesquisa sobre a participação de jovens em movimentos de ação coletiva em uma ocupação urbana na cidade de Belo Horizonte e a dimensão formativa dessas experiências. Tem Mestrado em Educação pela FaE-UFMG (2010), no qual desenvolveu pesquisa sobre a participação de estudantes em um grêmio estudantil em uma escola pública na periferia da cidade de Contagem. Tem graduação em História com Licenciatura Plena pelo Centro Universitário de Belo Horizonte UNI-BH (2003).

  • Maíra Tomayno de Melo Dias Azevedo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Formou-se em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e cursou o Mestrado e o Doutorado em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da mesma instituição.

  • Symaira Poliana Nonato, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Doutora em Educação pelo programa de pós-graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Possui Mestrado em Educação e graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Published

2014-10-15

Issue

Section

Article

How to Cite

Lecturers undergoing training and the meanings produced about undergraduation. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 4, p. 137–166, 2014. DOI: 10.35699/2237-5864.2014.1985. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1985. Acesso em: 22 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)