Digital educational resources in Human Anatomy and Physiology in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24736Keywords:
Emergency Distance Education, Higher education of Physiology, Podcast, Body paintingAbstract
Based on the need for Emergency Distance Education due to the COVID-19 pandemic, alternative tools were sought to assist in the learning process. Therefore, the aim of this study was to report the experience of building educational resources for the disciplines of Physiology at the Federal University of Health Sciences of Porto Alegre. Audio materials were produced in podcast format (called PIDcast in reference to the Teaching Initiation Project – PID), and visual material such as photos and videos (body painting technique), and were made available on the Physiology website. The participation of the PID monitors and students was essential for the development and diversification of the materials used as educational resources. Besides, this material can be adapted and used to different learning situations according to the reality of the disciplines and educational institutions.
References
BRASIL, Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Casa Civil, Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394compilado.htm. Acesso em: 11 ago. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 11 ago. 2020.
BOGGIO, Ricardo Frota. Dynamic Model of Applied Facial Anatomy with Emphasis on Teaching of Botulinum Toxin A. Plast Reconstr Surg Glob Open, Bethesda, v. 5, n. 11, p. 1525. 2017. DOI: 10.1097/GOX.0000000000001525.
CARVALHO, Ana Amélia et al. Integração de podcasts no ensino universitário: reacções dos alunos. Prisma.com, Porto, n. 6, p. 50-74, 2008.
CRESTANI, Keila Cristina et al. O uso de podcast como ferramenta de ensino/aprendizagem no aluno de licenciatura. Caderno PAIC, Curitiba, v. 20, n. 1, 2019.
COOKSON, Natalie E.; AKA, Justine J.; FINN, Gabrielle M. An exploration of anatomists’ views toward the use of body painting in anatomical and medical education: An international study. American Association of Anatomists, v. 11 n. 2, p. 146-154, mar./maio. 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1698.
FREIRE, Eugênio P. A. Podcast: breve história de uma nova tecnologia educacional. Educação em Revista, Marília, v. 18, n. 2, nov. 2017.
FINN, Gabrielle M. Twelve tips for running a successful body painting teaching session. Medical Teacher, v. 32, issue 11, p. 887-90, 2010.
FINN, Gabrielle M. Current perspectives on the role of body painting in medical education. Adv Med Educ Pract., v. 9, p. 701-706. 2018. DOI: https://doi.org/10.2147/AMEP.S142212.
GILL, Claudine Faleiro. Uma experiência de pesquisa sobre Podcast no ensino de Literatura. In: ENCONTRO DE LICENCIATURA E PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, 2., 2016. Goiânia. Anais eletrônicos. Goiânia: IF, 2016. Disponível em: https://www.ifgoiano.edu.br/periodicos/index.php/ciclo/issue/view/6. Acesso em: 10 dec. 2020.
HARRISON. Manual de Medicina. 18. ed. Porto Alegre: Amgh Editora, 2013.
JARIYAPONG, Pitchanee et al. Body painting to promote self-active learning of hand anatomy for preclinical medical students. Medical education online, v. 21 30833, mar. 2016, DOI: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/meo.v21.30833.
LOPES, Natália; GOMES, Anabela. O “Boom” das plataformas digitais nas práticas de ensino: Uma experiência do E@D no ensino superior. Revista Practicum, v. 5, n. 1, p. 106-120. 2020. DOI: https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9833.
MCMENAMIN, Paul G. Body painting as a tool in clinical anatomy teaching. Anatomical Sciences Education, v. 1, issue 4, p. 139-144, jul./ago. 2008. DOI: https://doi.org/10.1002/ase.32.
MUNIZ, Ricardo A. A.; VASCONCELOS, Eliane. Construção e validação de podcast com conteúdo educacional em saúde com participação ativa de acadêmicos de enfermagem. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
NETTER, Frank H. Atlas de Anatomia Humana. 7. ed. Rio de janeiro: Elsevier, 2014.
NÚCLEO DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA DA UFCSPA – NEAD-UFCSPA. Orientações para o Planejamento de Atividades na Modalidade de Educação a Distância (EAD), abr. 2020. Disponível em: https://tamojunto.ufcspa.edu.br/site/images/demo/apresentacao/orientacoes_ead.pdf. Acesso em: 7 ago. 2020.
SOARES, Rodrigo A.; SILVA, Gláucia A. Regulamentos do EaD no Brasil e o impacto da Portaria nº 343/2020 no Ensino superior. Revista EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 1043, ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CIÊNCIAS DA SAÚDE DE PORTO ALEGRE, 2020a. Portaria 8/2020/Reitoria, de 13 de março de 2020. Suspende aulas por 14 dias a partir de segunda (16/03), cancela eventos por 100 dias e cancela reuniões não essenciais. Boletim de Serviço, Porto Alegre, RS, 2020. Disponível em: https://www.ufcspa.edu.br/sobre-a-ufcspa/normas/reitoria/1303-portaria-8-2020-reitoria-de-13-de-marco-de-2020. Acesso em: 11 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CIÊNCIAS DA SAÚDE DE PORTO ALEGRE, 2020b. Ordem de serviço 1/2020/Prograd, de 6 de abril de 2020. Porto Alegre, RS, 2020. Disponível em: https://www.ufcspa.edu.br/sobre-a-ufcspa/normas/prograd/1176-ordem-de-servico-1-2020-prograd-de-6-de-abril-de-2020?highlight=WyJhdGl2aWRhZGVzIiwiJ2F0aXZpZGFkZXMiLCJzdXNwZW5zYXMiXQ==. Acesso em: 11 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CIÊNCIAS DA SAÚDE DE PORTO ALEGRE, 2020c. Portaria 29/2020/Reitoria, de 3 de julho de 2020. Dispõe sobre os procedimentos e rotinas nas atividades acadêmicas e administrativas, visando ao reinício das aulas do calendário acadêmico de 2020 dos cursos de graduação, dos estágios obrigatórios e dos programas de pós-graduação da UFCSPA em caráter de Educação a Distância Emergencial. Porto Alegre, RS, 2020. Disponível em: https://www.ufcspa.edu.br/sobre-a-ufcspa/normas/reitoria/905-portaria-29-2020-reitoria-de-3-de-julho-de-2020?highlight=WyJlbnNpbm8iLCJyZW1vdG8iLCJlbnNpbm8gcmVtb3RvIl0=. Acesso em: 7 ago. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE CIÊNCIAS DA SAÚDE DE PORTO ALEGRE, 2020d. Portaria conjunta 1/2020/Prograd/Proplan, de 14 de julho de 2020. Dispõe sobre as diretrizes para uso da modalidade de educação a distância durante o período de combate à pandemia, considerando a declaração pela Organização Mundial de Saúde em 11 de março de 2020, bem como a Resolução Conjunta CONSUN-CONSEPE nº 17/2020/CONSUN, de 2 de julho de 2020, visando ao reinício das aulas do calendário acadêmico de 2020 dos cursos de graduação, dos estágios obrigatórios e dos programas de pós-graduação da UFCSPA em caráter de Educação a Distância Emergencial. Porto Alegre, RS, 2020. Disponível em: https://www.ufcspa.edu.br/sobre-a-ufcspa/normas/prograd/1039-portaria-conjunta-01-2020-prograd-proplan-de-14-de-julho-de-2020. Acesso em: 11 ago. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Guilherme Matheus Langa, Alexsandro Ferreira Guimarães, Héllen Teixeira Vargas, Marilene Porawski, Lucila Ludmila Paula Gutierrez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).