Gamified self-learning quiz

a pedagogical resource in Anatomy teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2025.48822

Keywords:

learning, higher education, gamification, active methodology, flipped classroom

Abstract

The aim of this study is to describe the development of a gamified self-learning quiz as a motivational strategy for Physical Education undergraduates' first contact with the subject of Anatomy, and to evaluate its effectiveness as a learning tool in the students' view. Based on active methodologies, the study promotes student protagonism through playful and interactive activities. This is practical action research, in which the teacher-researcher selects pedagogical practices suited to the needs of their students. The quiz was developed using Google Forms to introduce basic anatomical concepts of the locomotor system before the first classroom lesson. The research data was generated by means of “self-learning trails” and an opinion questionnaire. The results indicate that the gamified quiz favored motivation, autonomy and the assimilation of basic concepts, enriching the teaching of anatomy, and was positively evaluated by the students as an effective and promising tool in the context of the flipped classroom.

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Author Biographies

  • Emília Cristina Benevides de Freitas, Federal University of Rio de Janeiro

    Professora adjunta do Departamento de Anatomia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Ensino em Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz, da Fundação Oswaldo Cruz (PGEBS/IOC/Fiocruz). Mestre em Anatomia pela UFRJ.

  • Kátia Cristina do Amaral Tavares, Federal University of Rio de Janeiro

    Professora no Programa Interdisciplinar de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UFRJ (PIPGLA/UFRJ). Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora titular da Faculdade de Letras da UFRJ.

  • Cíntia Regina Lacerda Rabello, Fluminense Federal University

    Professora adjunta no Departamento de Letras Estrangeiras Modernas (GLE) na Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutora em Linguística Aplicada pelo Programa Interdisciplinar de Pós-graduação em Linguística Aplicada da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Tecnologia Educacional nas Ciências e na Saúde pelo Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde (NUTES/UFRJ).

  • Carolina Nascimento Spiegel, Fluminense Federal University

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde do Instituto Oswaldo Cruz, da Fundação Oswaldo Cruz (PGEBS/IOC/Fiocruz). Doutora e Mestre em Biologia Celular e Molecular pela Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Professora titular do Departamento de Biologia Celular da Universidade Federal Fluminense (UFF).

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Published

2025-03-18

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Article

How to Cite

FREITAS, Emília Cristina Benevides de; TAVARES, Kátia Cristina do Amaral; RABELLO, Cíntia Regina Lacerda; SPIEGEL, Carolina Nascimento. Gamified self-learning quiz: a pedagogical resource in Anatomy teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 15, p. 1–24, 2025. DOI: 10.35699/2237-5864.2025.48822. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48822. Acesso em: 14 dec. 2025.

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