Teaching and continuing training of teachers in higher education

experiences at a Brazilian federal university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.51070

Keywords:

teaching, higher education, continuing education

Abstract

This article falls within the scope of discussions about teaching and teacher training in higher education. It reports the experience of continuing teacher training at a federal university in Southeast Brazil, based on the following question: how to promote continuous training that meets the real needs of higher education teachers? Methodologically, this is a qualitative study, an experience report, with the objective of socializing training actions promoted for university teachers in the period from 2018 to 2024. The discussion is anchored in Masetto (2008), Masetto and Gaeta (2019), Imbernón (2012, 2022) and Nóvoa (1992, 1997, 2017, 2023), among other authors. The results showed that continued in-service training provided teachers with spaces for professional socialization through different activities (study groups, lectures, short courses, and workshops), consolidating commitment, collectivity and exchange of experiences. Particularly noteworthy is the creation of a space for discussion about university teaching, enabling the study and debate topics identified by the campus professors themselves as relevant to teaching practice. In conclusion, the emergence of a new culture of teacher training in the institution under study stands out. This action strengthens the implementation of institutionalized continuing education in higher education, with the purpose of giving new meaning to teaching knowledge and practices, contributing to the personal and professional development of university professors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michelha Vaz Pedrosa, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Alegre, ES, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Graduada em Pedagogia (Licenciatura) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Possui especialização (lato sensu) em Psicopedagogia Institucional. Atualmente é Pedagoga na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES-ES), campus de Alegre, com experiência em assessoramento pedagógico docente.

Josiléia Curty de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Alegre, ES, Brasil.

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Gestão Pública pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Graduada em Letras e Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre. É Secretária Executiva na UFES - Campus de Alegre. Desenvolve estudos sobre Formação de professores, Currículo, Culturas e Linguagens.

Isabella Vilhena Freire Martins, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Alegre, ES, Brasil.

Professora titular do Departamento de Medicina Veterinária – CCAE-Ufes. Pós-doutorado e Doutorado em Sanidade Animal pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Mestre em Parasitologia Veterinária pela UFRRJ. Graduada em Medicina Veterinária pela UFRRJ. Atua na área de doenças parasitárias de animais e possui 20 anos de experiência como docente de ensino superior, ministrando disciplinas de graduação e pós-graduação.

References

BRAATHEN, Per Christian. Professor como ter sucesso no ensino superior: Didática e metodologia para um ensino superior efetivo. Viçosa: Aprenda Fácil, 2014.

BRASIL, MEC. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 set. 2024.

BRASIL, MEC. Decreto nº 5.707, de 23 de fevereiro de 2006. Institui a Política e as Diretrizes para o Desenvolvimento de Pessoal da administração pública federal direta, autárquica e fundacional, e regulamenta dispositivos da Lei no 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF. 2006. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2006/Decreto/D5707.htm#:~:text=Decreto%20n%C2%BA%205707&text=DECRETO%20N%C2%BA%205.707%2C%20DE%2023%20DE%20FEVEREIRO%20DE%202006.&text=Institui%20a%20Pol%C3%ADtica%20e%20as,11%20de%20dezembro%20de%201990. Acesso em: 16 set. 2024.

COTTA, Rosângela Minardi Mitre. Métodos ativos de ensino, aprendizagem e avaliação: da teoria à prática. Viçosa: Editora UFV, 2023.

CUNHA, Maria Isabel da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Revista Educação Unisinos, v. 12, p. 182-186, n. 3, set./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.20083.03

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 24. ed. Campinas: Papirus, 2011.

DEMO, Pedro; FURTADO, Joaci Pereira. Outra universidade é possível: entrevista com Pedro Demo. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, e044855, p. 1-11, 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.44855. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/44855. Acesso em: 16 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.44855

IMBERNÓN, Francisco. Inovar o ensino e a aprendizagem na universidade. São Paulo: Cortez, 2012.

IMBERNÓN, Francisco; MEDINA, José Luís. Aprendizagem na Universidade. Participação do estudante. São Paulo: Cortez, 2022.

LAKATOS, Eva Maria.; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

LUPIA, Márcia de Oliveira; CAPECCHI, Maria Candida Varone de Morais. O começo da carreira do professor no ensino superior: um estudo sobre a identidade docente. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, e045576, p. 1-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.45576. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/45576. Acesso em: 16 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.45576

MASETTO, Marcos Tarcísio. Competência pedagógica do professor universitário. 9. ed. São Paulo: Summus, 2008.

MASETTO, Marcos; GAETA, Cecília. Trajetória da pedagogia universitária e formação de professores para o ensino superior no Brasil. Em Aberto, v. 32, n. 106, 2019. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.32i106.4434

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, Técnica e Arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

NÓVOA, António. Formação de professores. In: Nóvoa, António. (org.). Vidas de professores. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, António. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa-Portugal, Dom Quixote, 1997.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor. Afirmar a profissão docente, Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p.1106-1133, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?lang=pt. Acesso em: 08 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

NÓVOA, António. Professores: libertar o futuro. São Paulo: Diálogos Embalados, 2023.

NÓVOA, António; ROMANO, Pauliane; NASCIMENTO SILVA, Patrícia; NONATO, Bréscia França. Desafios e perspectivas contemporâneas da docência universitária: um diálogo com o professor António Nóvoa. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, e048009, p. 1-20, 2023. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.48009. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/48009. Acesso em: 16 set. 2024. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.48009

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

ZABALZA, Miguel Angel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Tradução: Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ZANETTE, Marcos Suel. Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. 65, p. 149-166, jul./set. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/9GBmR7D7z6DDv7zKkrndSDs/?lang=pt#. Acesso em: 13 jun. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47454

Published

2024-09-16

How to Cite

PEDROSA, M. V.; OLIVEIRA, J. C. de; MARTINS, I. V. F. Teaching and continuing training of teachers in higher education: experiences at a Brazilian federal university . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–20, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.51070. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/51070. Acesso em: 31 oct. 2024.

Issue

Section

Article