Teaching and university extension

thinking about the dictatorship and challenges to the democratic regime in the informational field

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.53783

Keywords:

military dictatorship, democratic regime, human rights, university teaching, university extension

Abstract

Interview with Professor Maria Guiomar da Cunha Frota about the 60th anniversary of the 1964 coup in Brazil, conducted in July 2024 using direct collection techniques through a script developed with questions regarding the dictatorship, memories of repression and resistance — areas of research for the professor — within the context of teaching and extension. It was possible to discuss university pedagogy, training in human rights, the university-school articulation, and the challenges of teaching, both during the dictatorship and in the current scenario. The professor emphasized the importance of the commissions, reinstated by the current government, for implementing transitional justice measures and for archiving documents related to the memory of the 1964 coup. Regarding teaching, she highlighted the 10 years of transversal training at the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and the Transversal Training in Human Rights, which enables students to experience interdisciplinarity in practice. In terms of research, she discussed the importance of producing and publishing knowledge about the coup, disseminating this knowledge in various subjects, and contributing to different forums to reflect on the recommendations of the Truth Commission, its implementation, and the monitoring of this process. On the extension front, she underscored the establishment, in 2021, of the University of Human Rights, which is a directorate within the Office of Extension, as one of several measures already being developed at the University aimed at human rights, to advance these policies at UFMG.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Guiomar da Cunha Frota, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora Titular da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é Diretora da Universidade dos Direitos Humanos (PROEX-UFMG). Doutora em Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ) (2004), mestre em Sociologia pela UFMG (1995) e graduada em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas) (1988). No Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (PPGCI-UFMG) é filiada à linha de pesquisa “Memória social, patrimônio e produção do conhecimento”. Desenvolve pesquisas nos temas Informação e Direitos humanos e Memória da repressão e da resistência nos países do Cone Sul. No campo da extensão, coordena os Projetos Rádio Janela e Voz e Voto.

Patrícia Nascimento Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Professora Adjunta no Departamento de Organização e Tratamento da Informação na Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora e Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento (PPGGOC) ECI-UFMG. Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pelo PPGGOC ECI UFMG, Mestre e Bacharel em Sistemas de Informação. Atuou como Analista de Sistemas por 15 anos na área de Engenharia de Software. Experiência e interesse de pesquisa na área de Ciência da Informação e Sistemas de Informação, na linha de Gestão e Tecnologia, com destaque para: Recuperação de Informação, Representação e Organização da Informação e do Conhecimento, Interoperabilidade, Acesso, Uso e Reúso de Dados Abertos, Governança de dados.

Patrícia Carla Oliveira Carneiro Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG). Graduada em Ciências Sociais pela UFMG e em Pedagogia pela Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG). Técnica em Assuntos Educacionais da UFMG, atua na Pró-Reitoria de Graduação/Diretoria de Inovação e Metodologias de Ensino (GIZ).

Published

2024-10-18

How to Cite

FROTA, M. G. da C.; NASCIMENTO SILVA, P.; SILVA, P. C. O. C. Teaching and university extension: thinking about the dictatorship and challenges to the democratic regime in the informational field. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–16, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.53783. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/53783. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Interviews special section: Democracy and university education: 60 years after the 1964 coup

Most read articles by the same author(s)