Approximations between social skills, nursing care management and complex thinking

Authors

  • Juliana Helena Montezeli Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Enfermagem, Londrina PR , Brazil, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Enfermagem. Londrina, PR - Brasil.
  • Maria do Carmo Fernandez Lourenço Haddad Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Enfermagem, Londrina PR , Brazil, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Enfermagem. Londrina, PR - Brasil.
  • Aida Maris Peres Universidade Federal do Paraná, Departamento de Enfermagem, Curitiba PR , Brazil, Universidade Federal do Paraná, Departamento de Enfermagem. Curitiba, PR - Brasil.
  • Laura Misue Matsuda Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Enfermagem, Maringá PR , Brazil, Universidade Estadual de Maringá, Departamento de Enfermagem. Maringá, PR - Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20180022

Keywords:

Nursing, Personnel Administration, Hospital, Patient Care Management, Interpersonal Relations, Nursing Service, Hospital

Abstract

This study aims to reflect on the interfaces between social skills and nursing care management from the perspective of complexity. Descriptive study of the
type reflective essay grounded on the theoretical-philosophical basis of complex thinking and perceptions of the authors. Social skills encompass classes of
social behaviors in the repertoire of individuals to deal adequately with demands of interpersonal situations. They are intertwined with the daily routine of
nursing care management, since taking on the position of manager implies relating to others. To accomplish this, nurses need a socially skillful behavior. This
is a multifaceted, hologramatic, non-linear process and, therefore, Cartesianism is insufficient for its epistemological support. Therefore, we decided to list the
reflections grounded on the principles of complex thinking and we concluded that interpersonal relations developed by nurses stemming from competences
based on a socially skillful behavior represent an important propulsive spring so that management of care be far from a reductionist and mechanistic practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Del Prette A, Del Prette ZAP. Psicologia das habilidades sociais: diversidade teórica e suas implicações. 3ª ed. Petrópolis: Vozes; 2013.

Salviano MEM, Nascimento PDFS, Paula MA, Vieira CS, Frison SS, Maia MA, et al. Epistemology of nursing care: a reflection on its foundations. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2017 maio 07];69(6):1172-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n6/en_0034-7167-reben-69-06-1240.pdf

Senna MH, Drago LV, Kirchner AR, Santos JLGD, Erdmann AL, Andrade SRD. Meanings of care management built throughout nurses' professional education. Rev RENE. 2014[citado em 2017 maio 17];15(2):196-5. Disponível em: http://www.revistarene.ufc.br/revista/index.php/revista/article/view/1463/pdf_1

Rodrigues BG, Lima CDA, Cardoso NR, Rocha PT, Oliveira e Silva CS, Gonçalves RPS. Gerenciamento da Assistência de enfermagem: estudo de caso na clínica médica de um hospital universitário. Rev Eletrônica Gestão Saúde. 2014[citado em 2017 jan. 15];5(1):253-62. Disponível em: http://gestaoesaude.unb.br/index.php/gestaoesaude/article/view/715/pdf

Souza GC, Peduzzi M, Silva JAM, Carvalho BG. Teamwork in nursing: restricted to nursing professionals or an interprofessional collaboration. Rev Esc Enferm USP. 2016[citado em 2017 ago. 15];50(4):640-7. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v50n4/0080-6234-reeusp-50-04-0642.pdf

Santos PR, Silva SV, Rigo DFH, Oliveira JLC, Tonini NS, Nicola AL. Ensino do gerenciamento e suas implicações à formação do enfermeiro: perspectivas de docentes. Ciênc Cuid Saúde. 2017[citado em 2017 ago. 25];16(1):1-8. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/33381/19004

Petersen CB, Lima RAG, Boemer MR, Rocha SMM. Health needs and nursing care. Rev Bras Enferm. 2016[citado em 2017 fev. 12];69(6):1168-71. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reben/v69n6/0034-7167reben-69-06-1236.pdf

Morin E. Introdução ao pensamento complexo. 5ª ed. Porto Alegre (RS): Sulina; 2015.

Moraes MC. Novos desafios éticos em um mundo complexo, plural e digital. Tecnol Soc Conhecimento. 2013[citado em 2017 fev. 12];1(1):165-87. Disponível em: http://www.nied.unicamp.br/ojs/index.php/tsc/article/view/116/104

Kaspary MC, Seminotti NA. Os processos grupais e a gestão de equipes no trabalho contemporâneo: compreensões a partir do pensamento complexo. RAM Rev Adm Mackenzie. 2012[citado em 2017 mar. 25];13(2):15-43. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ram/v13n2/02.pdf

Probst T, Geib C, Güroff E, Mühlberger A. Trainimg the social skill "being able to demand" vs. training the social skill "beimg able to say no". A randomized controlled trial with healthy individuals. J Behav Ther Exp Psychiat. 2017[citado em 2017 maio 12];57(1):1-5. Disponível em: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005791616302476

Published

2018-07-10

Issue

Section

Reflection

How to Cite

1.
Approximations between social skills, nursing care management and complex thinking. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2018 Jul. 10 [cited 2025 Dec. 25];22. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49691

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>