A systematic review of narrative research in scien education in the last five years in Latin America (2016-2020)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2525-8036.2021.26440Keywords:
Narrative research, Science education, Systematic reviewAbstract
This manuscript aims to describe and analyze investigations using the narrative research method published over the past five years in Latin America (2016-2020) in interface with science education. In order to achieve this goal, a systematic literature review was carried out within the Capes Journals Portal, using pre-defined descriptors and Boolean operators. In all, eleven relevant bibliographic materials were found, with nine articles published in peer-reviewed journals, a master's dissertation and a paper published in annals of a national event. The results indicate that there is a tendency for this interface to grow in different audiences and spaces, ranging from children and youth in elementary schools to adults in Youth and Adult Education, and so higher education. Another highlight was the presence of the interface in higher education, especially in the field of teacher training in the science area.
Downloads
References
ALCOFORADO, Luís. Desenvolvimento Profissional, Profissionalidade e Formação Continuada de Professores: possíveis contributos dos relatos autobiográficos profissionais. Educação (UFSM), v. 39, n. 1, 2014, p. 65-84.
ALMEIDA, Elenara Chaves Edler de; GUIMARÃES, Jorge Almeida; ALVES, Isabel Teresa Gama. Dez anos do Portal de Periódicos da Capes: histórico, evolução e utilização. Revista brasileira de pós-graduação, v. 7, n. 13, p. 218 – 246, 2010.
ARAÚJO JÚNIOR, Antônio; AVANZI, Maria Rita; GASTAL, Maria Luiza. Uma experiência de encontro entre narrativas autobiográficas e narrativas científicas no ensino de biologia para jovens e adultos. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), n. 19, 2017, e2705.
BRANDOLT BORGES, Thelma Duarte Brandolt; SILVA, Carla Melo; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Clubes de Ciências e contribuições para a formação docente: uma análise narrativa. Revista Thema, [S. l.], v. 16, n. 3, 2019, p. 719-731.
CAPORALE, Silvia Maria Medeiros; SARMENTO, Teresa. Cruzar o mar na formação e na ação: narrativas de professores portugueses e brasileiros. Horizontes, v. 33, n. 1, p. 9-18, 2015.
CLARKE, Mike; CHALMERS, Iain. Reflections on the history of systematic reviews. BMJ Evidence-Based Medicine, [S.l.], n. 23, p. 121-122, 2018.
CLARKE, Jene. What is a systematic review? Evidence-Based Nursing, Milton Keynes-UK, n. 14, p. 64, 2011.
CENDON, Beatriz Valadares; RIBEIRO, Nádia Ameno. Análise da literatura acadêmica sobre o Portal Periódico Capes. Informação & Sociedade, v. 18, n. 2, p. 157-178, 2008.
COMPIANI, Maurício. Narrativas e desenhos no ensino de astronomia/geociências com o tema "a formação do universo": um olhar das geociências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 257-278, 2010.
GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005.
GASTAL, Maria Luiza de Araújo; AVANZI, Maria Rita. Saber da experiência e narrativas autobiográficas na formação inicial de professores de biologia. Ciência & Educação, Bauru, v. 21, n. 1, p. 149-158, 2015.
GÓMEZ GALINDO, Alma Adrianna. Explicaciones narrativas integradas y modelización en la enseñanza de la biología. Enseñanza De Las Ciencias - Revista De Investigación Y Experiencias Didácticas, v. 31, n. 1, p. 11-28, 2012.
LIMA, Marcelo Bernardo de; SANTOS NETO, Raul dos; STRUCHINER, Miriam. Narrativa de Design sobre a Integração de Questões Sociocientíficas no Ensino de Genética: Desenvolvimento e Implementação do Modelo e-CRIA. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 2, p. 609-640, 2018.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista, v. 31, n. 1, p. 17-44, 2015.
MAKNAMARA, Marlécio. Narrativas (auto)biográficas e necessidades formativas de futuros docentes de ciências: reflexões preliminares para um objeto em construção. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 16, p. 99-108, 2015.
MARTINES, Elizabeth Antonia Leonel de Moraes; KHUN, Ana Carolina Araujo; SOUSA, Aparecida Gasques de; CAVALCANTI, Alberes da Siqueira. Uso de narrativas em pesquisas sobre reformulação curricular em licenciaturas de ciências. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 6, n. 2, p. 201-215, 2018.
MERTINS, Simone; SILVA, Carla Melo da; RAMOS, Maurivan Güntzel. A linguagem como comunicação e modo de aprender: a análise de narrativas de professores de ciências da natureza. REDEQUIM, Revista debates em ensino de química, v. 4, n. 2-esp, p. 118-133, 2018.
NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988.
NÓVOA, António. (Org.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Nova Enciclopédia, 1995.
NÚÑEZ, Eloy Martos; FERNÁNDEZ-FIGARES, Maria del Mar Campos; MARTÍNEZ, Aurora Ezquerro. Superando la dicotomía entre humanidades y ciencias: de las narrativas míticas a la difusión científica a través de la cultura del agua. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, v. 12, n. 35, p. 177-182, 2017.
ORLANDI, Eni Pulcinelli. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. 4. ed. Campinas: Pontes, 2001.
PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. A pesquisa narrativa: uma introdução. Rev. bras. linguist. apl., Belo Horizonte , v. 8, n. 2, p. 261-266, 2008.
REVEL CHION, Andrea; ADÚRIZ-BRAVO, Agustín. (2014). ¿Qué historias contar sobre la emergencia de enfermedades? El valor de la narrativa en la enseñanza de las ciencias. Rev. Fac. Cienc. Tecnol., Bogotá, n. 36, p. 47-60, 2014.
RIBEIRO, Ruth Marina Lemos; MARTINS, Isabel. O potencial das narrativas como recurso para o ensino de ciências: uma análise em livros didáticos de Física. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru, v. 13, n. 3, p. 293-309, dez. 2007.
SÁNCHEZ, Susam Paola Laverde. Narrativas de jovenes trapecistas sobre su mundo de la vida como una orientación didáctica para la enseñanza del concepto vida desde la biología. Bio-grafía, [S. l.], p. 368.386, 2014.
SANTOS, Vanessa Aparecida dos; RODRIGUES, Alessandra; REZENDE JUNIOR, Mikael Frank. “Tenho um tablet, e agora?”: A produção de narrativas digitais como estratégia na formação de professores de Ciências. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 11, n. 2, p. 31-55, 2018.
SARMENTO, Teresa; OLIVEIRA, Milena. Investigar com as crianças: das narrativas à construção de conhecimento sobre si e sobre o outro. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, v. 5, n. 15, p. 1121-1135, 2020.
SILVA, Carla Melo. Percepções de professores de ciências da natureza da educação básica sobre a pesquisa em sala de aula presentes em narrativas. 2017 [dissertação de mestrado]. Faculdade de Física, PUCRS, Porto Alegre. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática).
SILVA, Carla Melo da; PAULETTI, Fabiana; RAMO. S, Maurivan Güntzel. Narrativas de Professores de Ciências da Natureza: experiências com a pesquisa em sala de aula. Anais do XI ENPEC (Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências), p. 1-8, Brasil, 2017.
VIANA, Igor Campos; BARBOSA, Jéssica Luiza Moreira. Reconstruindo narrativas - mediação e conflitos de gênero e sexualidade no ambiente escolar. Revista De Ciências Do Estado, v. 2, n. 2, 2017.
WARDENSKI, Rosilaine; MACEDO, Margarete V.; GOMES, Maria Margarida de L.; SANTOS, Rafaela F. dos; GIANNELLA, Tais R. Formação Inicial de Professores de Ciências Biológicas Mediada por Narrativas Digitais: Uma Pesquisa Baseada em Design. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 20, n. u, p. 887–917, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 raphael alves feitosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. Os conteúdos dos trabalhos são de exclusiva responsabilidade de seu autor.
2. É permitida a reprodução total ou parcial dos trabalhos publicados na Revista, desde que citada a fonte.
3. Ao submeterem seus trabalhos à Revista os autores certificam que os mesmos são de autoria própria e inéditos (não publicados em qualquer meio digital ou impresso).
4. Os direitos autorais dos artigos publicados na Revista são do autor, com direitos de primeira publicação reservados para este periódico.
5. Para fins de divulgação, a Revista poderá replicar os trabalhos publicados nesta revista em outros meios de comunicação como, por exemplo, redes sociais (Facebook, Academia.Edu, etc).
6. A Revista é de acesso público, portanto, os autores que submetem trabalhos concordam que os mesmos são de uso gratuito.
7. Constatando qualquer ilegalidade, fraude, ou outra atitude que coloque em dúvida a lisura da publicação, em especial a prática de plágio, o trabalho estará automaticamente rejeitado.
8. Caso o trabalho já tenha sido publicado, será imediatamente retirado da base da revista, sendo proibida sua posterior citação vinculada a ela e, no número seguinte em que ocorreu a publicação, será comunicado o cancelamento da referida publicação. Em caso de deflagração do procedimento para a retratação do trabalho, os autores serão previamente informados, sendo-lhe garantido o direito à ampla defesa.
9. Os dados pessoais fornecidos pelos autores serão utilizados exclusivamente para os serviços prestados por essa publicação, não sendo disponibilizados para outras finalidades ou a terceiros.