Camping it up and Blackening the University

Escrevivências of Black, Effeminate and Sapphic Bodies

Authors

  • Mauricio Barbosa de Lima UFPR
  • Megg Rayara Gomes de Oliveira UFPR

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.41775

Keywords:

Escrevivências, Body, Intersectionality, Gender and race

Abstract

In this paper, the sinuous movement of the spine and hips is approached to make theuniversity more black and camp, raising the following question: What can black bodies,queers and sapphics do when they gather around a transvestite and black teacher in aclass that intersects gender and race? The high heels, as a political instrument, causes noisein a sanitized environment and opens space for different bodies to occupy a publicinstitution of higher education. The escrevivência, created by the writer and researcherConceição Evaristo, emerges in this work with a qualitative approach as a methodologicaltool intrinsic to an implied research perspective, placed between artistic and scientificproduction of its participants. Escrevivências of bodies that camp up and blacken theuniversity, pointing to a positivity by creating areas of belonging, sharing and collectivity.

Author Biographies

  • Mauricio Barbosa de Lima, UFPR

    Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) pela Linha de Pesquisa Linguagem, Corpo e Estética na Educação. Mestre em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Licenciado em Teatro pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). É integrante do Mais Um Coletivo de Arte. Professor de Artes concursado pela prefeitura de João Pessoa - PB, lecionando aulas de teatro para crianças, jovens e adultos.

  • Megg Rayara Gomes de Oliveira, UFPR

    Possui graduação em Licenciatura em Desenho e Especialização em História da Arte pela Escola de Música e Belas do Paraná; Especialização em História e Cultura Africana e Afro-brasileira, Educação e Ações Afirmativas no Brasil pela Universidade Tuiuti do Paraná ; mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professora adjunta no setor de educação e professora no Programa de Pós-graduação em educação na Universidade Federal do Paraná. Está coordenadora do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB) da Universidade Federal do Paraná. Está coordenadora de Políticas Afirmativas na Superintendência de Inclusão, Políticas Afirmativas e Diversidade (SIPAD) da Universidade Federal do Paraná; Está coordenadora da Comissão de Políticas Afirmativas do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná; Está coordenadora dos Consórcios de NEABs da região sul. Discute os seguintes temas: Relações raciais, Arte Africana, Arte Afro-brasileira, gênero e diversidade sexual. Em junho de 2018 foi indicada pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná para representar o referido programa ao prêmio CAPES de melhor tese de 2017.

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Published

2023-04-06 — Updated on 2023-04-06

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How to Cite

Camping it up and Blackening the University: Escrevivências of Black, Effeminate and Sapphic Bodies. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 13, n. 27, p. 173–195, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.41775. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/41775. Acesso em: 19 dec. 2024.

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