The Configuration of Tragicity in Blood Wedding
Death Stages
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48430Keywords:
Tragic, death, drama, LorcaAbstract
The tragic genre, within dramaturgy, peaked in two moments: ancient Greece and the Renaissance, which became emblematic. To what extent would this genre express itself in a 20th-century drama? The present article has the proposition of listing elements of the constitution of the tragic referentiality, analyzing Blood Wedding, by Garcia Lorca, to highlight the aesthetic composition of this tragedy, which bases his work on Greek tragedy references (Segal, 1994), and explores the strength of drama (Rosenfeld, 2000), in which death is the driving force in the characters’ configuration and dramatic action’s main line.
References
BERRETINI, Célia. Leonardo, ou em torno de um nome de Bodas de sangue. In: BERRETINI, Célia. O
teatro ontem e hoje. São Paulo: Perspectiva, 1980.
CANDIDO, Maria Regina; CORNELLI, Gabriele. A arte e o ofício de poeta trágico. In: LESSA, Fábio de
Sousa; SILVA, Andréia Cristina Lopez Frazão da. (orgs.). História e trabalho: entre artes e ofícios. Rio
de Janeiro: Mauad X, 2009. p. 47-58.
DE CARLI, Elisana. A imagem do corpo na tragédia antiga: uma visualidade verbal. Visualidades,
Goiânia, v. 13, n. 1, p.192-209, jan-jun 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5216/vis.v13i1.34149.
Acesso em: 4 fev. 2023.
EAGLETON, Terry. Doce violência: a ideia do trágico. Trad. Alzira Allegro. São Paulo: Editora Unesp,
ELIAS, Norbert. A solidão dos moribundos,seguido de, “Envelhecer e morrer”. Trad. Plínio
Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
FERREIRA, Antonio Celso. Literatura: a fonte fecunda. In: PINSKY, Carla B.; LUCA, Tânia Regina de.
(orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2015. p. 61-91.
GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangre. Edición de Allen Josephs y Juan Caballero. 2. ed.
Madrid: Ediciones Cátedra, 1986.
GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue. Trad. Cecília Meireles. Rio de Janeiro: Agir, 1960.
GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue. Trad. Antonio Mercado. São Paulo: Abril Cultural, 1977.
GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue. Trad. Rubia Goldoni. São Paulo: Editora Peixoto Neto,
MACHADO, Irley. A metafísica do corpo - o corpo em sofrimento no teatro de Garcia Lorca.
ouvirOUver, v. 10, n. 1, p. 50-61, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.14393/OUV13-
v10n1a2014-3. Acesso em: 7 out. 2022.
MARTINO, Luís Mauro Sá; MARQUES, Ângela Cristina Salgueiro. No caos da convivencia: ideias
práticas sobre a arte de lidar com os outros. Petrópolis: Vozes, 2020.
OLIVA, César. O teatro no século XX. Eduga:Revista Galega de Ensino, n. 28, f. 2, p. 311-332, 2000.
Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1357435. Acesso em: 10 jan.
ROSENFELD, Anatol. A teoria dos gêneros. In: ROSENFELD, Anatol. O teatro épico. 4. ed. São Paulo:
Perspectiva, 2000. p. 15-36.
SARRAZAC, Jean-Pierre. Sete observações sobre a possibilidade de um trágico moderno – que
poderia ser um trágico (do) quotidiano. Pitágoras 500, Campinas, v. 3, n. 1, p. 3-15, 2013.
Disponível em: https://doi.org/10.20396/pita.v3i1.8634731. Acesso em: 20 jan. 2023.
SARRAZAC, Jean-Pierre. Poética do drama moderno. São Paulo: Perspectiva, 2017.
SEGAL, Charles. O ouvinte e o espectador. In: VERNANT, Jean-Pierre (org.). O homem grego. Lisboa:
Presença, 1994. p. 175-198.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Arte, dor, kátharsis ou variações sobre a arte de pintar o grito. Alea:
revista letras neolatinas, v. 5, n. 1, p. 29-46, jan/jun 2003.
ZANOTTO, Ilka M. Prefácio de Bodas de Sangue. In: GARCIA LORCA, Federico. Bodas de sangue.
Trad. Rubia Goldoni. São Paulo: Editora Peixoto Neto, 2004. p. 11-25.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-13 (2)
- 2024-04-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elisana De Carli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.