Technological art research

The research artist, information and laboratory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.21581

Keywords:

Art, Technology, Research

Abstract

This paper seeks to contribute to the thinking focused on the behaviour of research and researchers in the field of technological arts in the spaces and places of knowledge production, which branch out between the studio, academy, exhibition spaces and the independent research laboratories, mainly by technological means. Through a critical reflection, the study builds perceptions about the role of the artist-researcher and the arts by technological means in contemporary times and their challenges.

 

Author Biography

Tadeus Mucelli, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Brasil

Tadeus Mucelli, é artista, curador, pesquisador e gestor de projetos em arte tecnológica e cultura digital. Possui graduado em Gestão de Organizações do Terceiro Setor pela Universidade do Estado de Minas Gerais por meio da Faculdade de Políticas Públicas (UEMG/FAPP). Mestre em Artes pelo programa de pós-graduação stricto sensu da Universidade do Estado de Minas Gerais com temática sobre a memória, preservação e patrimônio digitais. É Doutorando em Ciências da Informação pela ECI/UFMG.

References

BAIO, Cesar, SOLOMON, Lucy HG. Culturas Degenarativas. 2018. Obra de arte interativa, digital e biológica exibida na exposição CoMciência: Arte, ciência e tecnologia, Museu das Minas e do Metal, Belo Horizonte, 2019. Disponível em <http://programacomciencia.org.br/exposicao-culturas-degenerativas/>. Acesso em: 15 maio 2020.

BASBAUM, Ricardo. O artista como pesquisador. Concinnitas. Revista do Instituto de Artes da UERJ, Rio de Janeiro, v. 1, n. 9, ano 7, 2006. Disponível em <http://concinnitas.kinghost.net/index.cfm?edicao=9>. Acesso em: 10 maio 2020.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Magia e Técnica, Arte e Política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1993. (Obras escolhidas, 1.)

DAVIS, Joe. Bombyx chrysopeia. 2016. Obra de bioarte exibida na Bienal de Arte Digital, Oi Futuro, Rio de Janeiro, 2018. Disponível em <https://bienalartedigital.com/portfolio/joe-davis-2/> Acesso em: 15 maio 2020

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GROYS, Boris. Arte e poder. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: uma breve história do amanhã. Companhia das Letras, São Paulo, 2016.

HOBSBAWN, Eric. Era dos extremos: o breve século XX. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HUHTAMO, Erkki. Art in the rear-view mirror: the media archaeological tradition in art. In: PAUL, Christine (Ed.). A companion to digital art. New Jersey: Wiley-Blackwell, 2015. p. 79-110

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LIPPARD, Lucy R.; CHANDLER, John. A desmaterialização da Arte. Arte & ensaios, n. 25, p. 180-193, 2013.

PERNIOLA, Mario. Do sentir. Tradução de Antonio Guerreiro. Lisboa: Editorial Presença, 1993.

REY, Sandra. Por uma abordagem metodológica da pesquisa em artes visuais. In BRITES, Blanca;TESSLER, Elida (Org.). O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: E. Universidade/UFRGS, 2002. p. 125-140.

SHERMAN, Tom. Machines r us.... In: Domingues, Diana (Org.). A arte no século XXI: humanização das tecnologias. São Paulo: Editora Unesp, 1997. p. 70-78.

SLOTERDIJK, Peter. Entrevista com Peter Sloterdijk. In: OHANIAN, Melik; ROYOUX, Jean-Cristophe (Ed.). Cosmograms. Paris: Kristale Company, 2005. p. 223-240

WILSON, Stephen. A arte como pesquisa: a importância cultural da pesquisa científica e o desenvolvimento tecnológico. In: DOMINGUES, Diana. Arte e vida no século XXI: tecnologia, ciência e criatividade. Unesp, 2003. p. 147-158.

Published

2020-05-27

How to Cite

MUCELLI, T. Technological art research: The research artist, information and laboratory. PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 69–89, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.21581. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/21581. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Articles - Thematic section