From Snapshot to Anachrony
Photography as a Tool of Delay in the Production of a Melancholy of the Present
DOI:
https://doi.org/10.35699/2238-2046.2024.48805Keywords:
Wandering, Nomadism, Archive, Memory, HeliogravureAbstract
This paper examines a collection of heliogravures, A melancolia luminosa, by Taila Idzi, in which the artist presents instant photographic records, taken with her cell phone while traveling, and its complex process, which combines photography and metal engraving. The technique adds layers of meaning to the images, in an attempt to retain what is lost in the speed of traffic. Therefore, we invite the readers to immerse themselves with us in a process that questions discontinuities produced in the speed of times of departure, in an
attempt to gather fragmented meanings, excavating what seems to be a shared angst in poems by Fernando Pessoa and by João Cabral de Melo Neto, such as in Giles Deleuze’s philosophy, and Adriana Calcanhotto’s songs.
References
ADRIANA CALCANHOTTO fala sobre os passos que a levaram a “Errante”, seu novo trabalho.
Reportagem: Enize Vidigal. Publicado pelo canal do Jornal O Liberal. Belém: O Liberal, 2023. 1 vídeo
(23 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oncdbUPPWws. Acesso em: 11 abr.
ARAÚJO, Rosanne Bezerra de. Travessia do tempo na poética de João Cabral de Melo Neto. Natal:
EDUFRN, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/46783. Acesso em: 14
abr. 2023.
BUTI, Marco; LETYCIA, Anna (org.). Gravura em metal. São Paulo: EDUSP: Imprensa Oficial do Estado,
DELEUZE, Gilles. O abecedário de Gilles Deleuze. [Entrevista concedida a] Claire Parnet. Realização de
Pierre-André Boutang (Paris: Éditions Montparnasse). Canal TV Arte, Paris, 1994-1995. Disponível em:
http://www.bibliotecanomade.com/2008/03/arquivo-para-download-o-abecedrio-de.html. Acesso
em: 10 abr. 2023.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva: EDUSP, 1973.
DERRIDA, Jacques. Mal de arquivo: uma impressão freudiana. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.
DESORIENTAÇÃO e o tempo do cinema. Aula do professor Moysés Pinto Neto. [S. l.: s. n.], 2020. 1 vídeo
(32 min). Publicado pelo canal Transe. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?
v=uBmjTSlTnK0&list=PLRrHPCSYEQggsXkbxnDMGlcWLgqRqVrkF&index=3. Acesso em: 5 nov. 2023.
ENWEZOR, Okwui. Archive Fever: Uses of the Document in Contemporary Art. New York:
International Center of Photography; Göttingen: Steidl, 2008.
ERRAR. In: Dicionário Houaiss. São Paulo: Uol, [2023]. Disponível em: https://houaiss.uol.com.br.
Acesso em: 5 nov. 2023.
FARINA, Diego Lock. Conversações entre Gilles Deleuze e Fernando Pessoa: viajar para perder países.
In: COLÓQUIO DE LINGUÍSTICA, LITERATURA E ESCRITA CRIATIVA, 9., 2016, Porto Alegre. Anais do IX
Colóquio de Linguística, Literatura e Escrita Criativa: (des)limiares da linguagem. Porto Alegre:
EDIPUCRS, 2016. v. 1, p. 192-197.
A FILOSOFIA SOCIAL de Bernard Stiegler. Aula do professor Moysés Pinto Neto. [S. l.: s. n.], 2020. 1
vídeo (38 min). Publicado pelo canal Transe. Disponível em: https://youtu.be/5yUAWBzRtO4?
si=HsGtTdcyJmA1_WXH. Acesso em: 5 nov. 2023.
GUERREIRO, Ana Santos. Deslocamento e estranheza: poéticas de translação e de imobilismo. In:
ACCIAIUOLI, Margarida; RODRIGUES Ana Duarte (coord.). Arte & viagem. Lisboa: Instituto de História
de Arte: Estudos de Arte Contemporânea, 2012. p. 183-194.
IDZI, Taila. Quero ter tempo para rever as coisas que tenho: escritas de si, errância, arquivo. 2023.
p. Tese (Doutorado em Artes) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2023.
JOHN, Richard. Desenhos miméticos e a tirania da forma. 2019. Tese (Doutorado em Artes Visuais) –
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
LEROI-GOURHAN, André. Evolução e Técnica: o homem e a matéria. Lisboa: Edições 70, São Paulo:
Martins Fontes, 1971.
LISSOVSKY, Maurício. O que fazem as fotografas quando não estamos olhando para elas. In:
BARRENECHEA, Miguel (org). As dobras da memória. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008. p. 26-36.
MILLIET, Maria Alice. Lygia Clark: Obra-Trajeto. São Paulo: EDUSP, 1992. Disponível em:
https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/8759/lygia-clark-obra-trajeto. Acesso em: 11 abr. 2023.
NETO, João Cabral de Melo. A educação pela pedra e outros poemas. Rio de Janeiro: Objetiva, 2008.
NETO, Moysés Pinto. Nós fora de nós: Derrida, Stiegler e os sistemas de cognição estendida. Sapere
Aude, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 329-346, 2013.
NETO, Moysés Pinto. Bernard Stiegler, pensador da tecnologia e do humano. Doispontos:, Curitiba,
São Carlos, v. 12, n. 1, p. 111-118, abr. 2015.
NÔMADE. Intérprete: Adriana Calcanhotto. Produção de Adriana Calcanhotto com Domenico
Lancellotti, Alberto Continentino e Davi Moraes. Direção de Barbara Ohana. [S. l.: s. n.], 2023. 1 vídeo (5
min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=tTBSuDR7n7k. Acesso em: 11 abr. 2023.
NÔMADE. In: Dicionário Houaiss. São Paulo: Uol, [2023]. Disponível em:
https://houaiss.uol.com.br/corporativo/apps/uol_www/v6-1/html/index.php#5. Acesso em: 10 abr.
PESSOA, Fernando [Bernardo Soares]. Entrei no barbeiro no modo do costume. In: AREAL, Leonor.
Arquivos Pessoa. Lisboa: Obra Aberta, 2008. Disponível em: http://arquivopessoa.net/textos/4522.
Acesso em: 18 maio 2023.
PESSOA, Fernando. Poesia Completa de Fernando Pessoa. Salvador: Nostrum Editora, 2014.
POR TRÁS de “Prova dos Nove”. Produção de Adriana Calcanhotto com Domenico Lancellotti, Alberto
Continentino e Davi Moraes. [S. l.: s. n.], 2023. 1 vídeo (2 min). Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=RE4zp68074E. Acesso em: 26 maio 2023.
AS RAÍZES científicas da Gramatologia. Aula do professor Moysés Pinto Neto. [S. l.: s. n.], 2017. 1 vídeo
(37 min). Publicado pelo canal Transe. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?
v=mSrk3fQ3xfI. Acesso em: 5 nov. 2023.
RETICÊNCIAS. Intérprete: Adriana Calcanhotto. Produção de Adriana Calcanhotto com Domenico
Lancellotti, Alberto Continentino e Davi Moraes. Direção de Barbara Ohana. [S. l.: s. n.], 2023. 1 vídeo (4
min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=vnpUCM-T2M8. Acesso em: 11 abr. 2023.
SAFF, Donald; SACILOTTO, Deli. Printmaking: History and Process. New York: Holt, Rinehart and
Winston, 1978.
STIEGLER, Bernard. La técnica y el tiempo, v. I: el pecado de Epimeteo. Euskal Herria: Hiru
Argitaletxea; Madrid: Gráficas Lizzara S. L., 2002a.
STIEGLER, Bernard. La técnica y el tiempo, v. II: la Desorientación. Euskal Herria: Hiru Argitaletxea S.
L.; Madrid: Gráficas Lizzara S. L., 2002b.
STIEGLER, Bernard. La técnica y el tiempo, v. III: el tiempo del cine – la question del malestar. Euskal
Herria: Hiru Argitaletxea S. L.; Madrid: Gráficas Lizzara S. L., 2004.
STULIK, Dusan C.; KAPLAN, Art. Photogravure: The Atlas of Analytical Signatures of Photographic
Processes. Los Angeles: The Getty Conservation Institute, 2013.
A TÉCNICA e o Tempo em Bernard Stiegler. Apresentação de Moysés Pinto Neto. [S. l.: s. n.], 2020. 1
vídeo (33 min). Publicado pelo canal Transe. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?
v=aNAC-IneSGs&list=PLRrHPCSYEQggsXkbxnDMGlcWLgqRqVrkF&index=2. Acesso em: 5 nov. 2023.
Downloads
Published
Versions
- 2024-05-13 (3)
- 2024-05-10 (2)
- 2024-04-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Taila Idzi, Maria do Carmo De Freitas Veneroso
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that permits sharing of the work with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal;
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., the Creative Commons Attribution License).
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their home page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes as well as increase the impact and citation of the published work.
- It is the responsibility of the authors to obtain written permission to use in their articles materials protected by copyright law. Revista PÓS is not responsible for copyright breaches made by its contributors.