Notes on the teaching of History in times of BNCC and High School Reform

Authors

Abstract

The article is the result of a qualitative bibliographical and documentary research that sought to understand the place of History in the school curriculum, considering the National Common Curricular Base of Elementary and High School Education, approved in 2017 and 2019, respectively, as well as the changes that occurred in the Education curriculum through Law 13.415/2017. The main results indicate that the BNCC and the High School reform diminish the role and purposes of History in the school curriculum, which is now marked by neoliberal rationality which values more pragmatic training processes aligned with the interests of the culture of contemporary capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Carolina da Silva Pereira , Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

    Historiadora pela Universidade de Santa Cruz do Sul e membro do Grupo de Pesquisa Currículo, Memórias e Narrativas em Educação - CNPq. E-mail: anacarolinaspx@hotmail.com 

  • Éder da Silva Silveira, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

    Professor pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul – Unisc. Doutor em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos – Unisinos. Líder do Grupo de pesquisa: História, Memórias e Narrativas em Educação. E-mail: eders@unisc.br

  • Diego Almeida, Community University of Chapecó Region - Unochapecó

    Doutor em História (PUC-RS) com pós-doutorado em Educação (UNISC). Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó, SC.

Published

2025-04-10

How to Cite

PEREIRA , Ana Carolina da Silva; SILVEIRA, Éder da Silva; ALMEIDA, Diego. Notes on the teaching of History in times of BNCC and High School Reform. Temporalidades, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, p. 207–230, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/47698. Acesso em: 14 dec. 2025.