Autoethnography

the journey of an English teacher in digital teaching platforms

Authors

  • Clayton Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0009-0000-4527-9146

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.59089

Keywords:

Online language teaching, Labor precarization, Platformization, Autoethnography, Neoliberalism

Abstract

This article aims to critically analyze the impacts of teaching platformization on the trajectory of a non-native English teacher, using autoethnography as a methodological approach. The study adopts reflective writing to connect personal experiences with theoretical discussions on the precarization of teaching, the neoliberal logic in language education, and linguistic hierarchies within digital environments. The author describes his transition from engineering to English teaching, highlighting challenges faced on digital platforms, such as constant self-promotion demands, unequal competition with native teachers, and the commodification of pedagogical relationships. The results indicate that, despite the apparent flexibility, the platform model imposes algorithmic control mechanisms, professional devaluation, and pressure to perform according to market metrics. It is concluded that although the system reinforces inequalities and weakens educational bonds, there are possible resistance strategies, such as working in specialized niches and valuing non-native teacher identity. This research contributes to debates on the future of teaching work in digital environments and the construction of more critical and meaningful pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABÍLIO, Ludmila Costhek. Uberização: gerenciamento e controle do trabalhador just-in-time. In: ANTUNES, Ricardo (ed.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. p. 111–124.

ABÍLIO, Ludmila Costhek; AMORIM, Henrique; CASTRO, Joana; VENCO, Selma. Uberização e plataformização do trabalho no Brasil: conceitos, processos e formas. Sociologias, v. 23, n. 57, p. 26–56, 2021. DOI: 10.1590/15174522-116484. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/XDh9FZw9Bcy5GkYGzngPxwB/. Acesso em: 5 maio 2025.

ADAMS, Tony E.; JONES, Stacy Holman; ELLIS, Carolyn. Autoethnography. New York: Oxford University Press, 2015.

ANTUNES, Ricardo. Trabalho intermitente e uberização do trabalho no limiar da indústria 4.0. In: ANTUNES, Ricardo (ed.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. p. 11–23.

BLOCK, David; GRAY, John; HOLBOROW, M. Neoliberalism and Applied Linguistics. London: Routledge, 2012.

BRAGA, Ruy. A rebeldia do precariado: trabalho e neoliberalismo no Sul global. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2017.

CAVAZZANI, André Luiz Moscaleski; SANTOS, Rodrigo Otávio dos; LOPES, Luís Fernando. Precarização do trabalho docente: plataformas de ensino no contexto da fábrica difusa. Cadernos Metrópole, v. 26, n. 59, p. 209–228, 2024. DOI: 10.1590/2236-9996.2024-5910. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cm/a/ZLQmXwj7qJxWrJk9JQJxWrJ/. Acesso em: 7 maio 2025.

GONSALES, Marco. Indústria 4.0: empresas, plataformas, consentimento e resistência. In: ANTUNES, Ricardo (ed.). Uberização, trabalho digital e indústria 4.0. São Paulo: Boitempo, 2020. p. 125–137.

HARVEY, David. Para entender O Capital – Livro I. São Paulo: Boitempo, 2013.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. Tradução: Adail Sobral e Maria Stela Gonçalves. 5. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

JENKINS, Jennifer. English as a lingua franca: Attitude and identity. Oxford: Oxford University Press, 2007.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo (ed.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais – perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 8–23.

MIGNOLO, Walter D. A colonialidade de cabo a rabo: o hemisfério ocidental no horizonte conceitual da modernidade. In: LANDER, Edgardo (ed.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais - perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 33–49.

MOURA, Lívia Romero de; SEGUNDO, Maria das Dores Mendes; AQUINO, Cássio Adriano Braz de. Do docente efetivo ao docente uberizado: a precarização contratual do professor no Brasil. Trabalho & Educação, v. 30, n. 3, p. 67–85, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2021.29404. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/29404. Acesso em: 7 maio 2025.

PENNYCOOK, Alastair. English and the discourses of colonialism. London: Routledge, 1998.

STANDING, Guy. O precariado: a nova classe perigosa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014

Published

2025-10-07

How to Cite

OLIVEIRA, Clayton. Autoethnography: the journey of an English teacher in digital teaching platforms. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e59089, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.59089. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/59089. Acesso em: 6 dec. 2025.