Between facts and narratives

the dimensions of professional identity and digital competence of educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-3652.2025.53547

Keywords:

Professional identity, Digital competence, Narratives

Abstract

Professional Identity and Digital Competence of Educators are two important topics in the field of Education that are little related in the literature. Due to its originality, this article was outlined with the objective of pre- senting and describing three dimensions of analysis related to the professional identity and digital competence of Educators. Methodologically framed as biographical-narrative research, it draws on the life stories of four teachers from a public institution in Brazil, as a way of approaching their journeys, experiences, and concerns, and how they interrelate and complement each other. The connections made between the theoretical framework mobilized and the educators’ accounts made it possible to clarify aspects of pedagogical practice that affect professional identity and digital competence of educators and vice versa. Among the contributions of this research is the value sited on the narratives of the trajectories and unique experiences of these education professionals, as an instrument for self-reflection and sharing knowledge that favors their own personal, digital, and professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daiane Padula Paz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Pato Branco, PR, Brasil / Instituto Federal do Paraná, campus Palmas, PR, Brasil

    Professora no Colegiado de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguagens Híbridas no Instituto Federal do Paraná, Campus Palmas-PR.

    Doutora em Desenvolvimento Regional pela Universidade Tecnológica do Paraná (UTFPR) campus Pato Branco, na linha de Desenvolvimento e Educação.  Mestre em Informática na Educação (IFRS) e Mestre em Ensino de Espanhol como Língua Estrangeira (Univ de Cantabria).

     

  • Edilson Pontarolo, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Pato Branco, PR, Brasil

    Professor do Departamento Acadêmico de Informática e do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, na linha de pesquisa Educação e Desenvolvimento da Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Pato Branco – Paraná, Brasil.

  • Rosa Vázquez Recio, Universidade de Cádiz, campus Puerto Real, Espanha

    Professora Titular e Coordenadora do Programa de Doutorado "Investigación y Práctica Educativa", da linha de pesquisa Política Educativa, Educación Pública y Justicia Social da Universidade de Cádiz, Campus Puerto Real, Espanha.

  • Franciele Clara Peloso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Pato Branco, PR, Brasil

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional, na linha de pesquisa Educação e Desenvolvimento da Universidade Tecnológica Federal do Paraná Campus Pato Branco – Paraná, Brasil.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3a impressão. São Paulo: Edições 70, 2016.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.

BOLÍVAR, Antonio. La identidad profesional del profesorado de secundaria: crisis y reconstrucción. Málaga: Ediciones Aljibe, 2006.

BOLÍVAR, Antonio; DOMINGO, Jesús; FERNÁNDEZ, Manuel. La investigación biográfico-narrativa en educación. Guía para indagar en el campo_certo. 2. ed. Granada: Grupo Editorial Universitario, 1998.

CODO, Wanderley. Educação: carinho e trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Tradução: Andréa Stabel M. Da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

DUBAR, Claude. A crise das identidades. A interpretação de uma mutação. São Paulo: Afrontamente, 2009.

DUBAR, Claude. A construção de si pela atividade de trabalho: A socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 146, p. 351–367, 2012.

ESTEVE, Juan Manuel. O mal-estar docente. Tradução: Durley de Carvalho Cavicchia. Bauru: Educar, 1999.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Tradução: Self e society in the late modern Age. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2002.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (ed.). Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. 19. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2000. p. 103–130.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: Lamparina, 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Ser docente en una sociedad compleja: La dificil tarea de enseñar. 1a ed. Barcelona: Editorial Graó, 2017.

JOSSO, Marie Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? São Paulo: Cortez, 1998.

LUCAS, Margarida; MOREIRA, Antonio; COSTA, Nilza. Quadro Europeu de Competência Digital para Educadores. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330412625%5C_DigCompEdu%5C_Quadro%5C_Europeu%5C_de%5C_Competencia%5C_Digital%5C_para%5C_Educadores. Acesso em: 8 jun. 2022.

MIRANDA, María del Rosario L.; TREJO, Sandra Sánchez. El método biográfico-narrativo. Una herramienta para la investigación educativa. Educación, v. 28, n. 54, p. 227–242, 2019. DOI: 10.18800/educacion.201901.011.

PAZ, D. P.; PONTAROLO, E.; PELOSO, F. C. Competência digital docente: uma revisão de literatura. Texto Livre, v. 15, e39263, 2022. DOI: 10.35699/1983-3652.2022.39263. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/39263. Acesso em: 10 fev. 2024.

PAZ, Daiane Padula. Entre-nós: a urdidura da identidade profissional e da competência digital docente. 2023. Tese (Doutorado) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Regional. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/32803. Acesso em: 3 jan. 2024.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Rev. Fac. Educ. São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72–89, 1996. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci%5C_arttext%5C&pid=S0102-25551996000200004%5C&lng=pt%5C&nrm=iso. Acesso em: 10 fev. 2024.

PUNIE, Yves; BRECKO, Barbara; FERRARI, Anusca. DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2013. Disponível em: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a410aad4-10bf-4d25-8c5a-8646fe4101f1/language-en. Acesso em: 10 jun. 2020.

REDECKER, Christine; PUNIE, Yves. European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Luxemburgo: Comissão Europeia, 2017. Disponível em: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu%5C_en. Acesso em: 2 maio 2020.

RIVAS, Juan Ignacio. Historias de vida y emancipación: Subjetividad, conflicto y cambio social. Panorama, v. 3, n. 67–68, p. 5–9, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/275770605%5C_Historias%5C_de%5C_vida%5C_y%5C_emancipacion%5C_Subjetividad%5C_conflicto%5C_y%5C_cambio%5C_social. Acesso em: 15 ago. 2024.

SILVA, Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tadeu (ed.). Identidade e diferença: A perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2020.

SORDI, M. R. L. de; LUDKE, M. Da Avaliação Da Aprendizagem à Avaliação Institucional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 14, p. 267–290, 2009.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Investigación (auto)biográfica como acontecimiento: contexto político y diálogos epistémico-metodológicos. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, v. 1, n. 3, p. 16–33, 2020. DOI: 10.24310/mgnmar.v1i3.9613.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014.

TRINDADE, Sara Dias; MOREIRA, José Antonio; NUNES, Catarina S. Escala de autoavaliação de competências digitais de professores. Procedimentos de construção e validação. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, v. 12, n. 2, p. 152–171, 2019. DOI: 10.17851/1983-3652.12.2.152-171.

VAN DIJK, J.; HACKER, K. The Digital Divide as a Complex and Dynamic Phenomenon. The Information Society, v. 19, p. 315–326, 2003. DOI: 10.1080/01972240309487.

VÁZQUEZ RECIO, R. ¿Dar voz? No, escúcheme. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, v. 3, n. 1, p. 142–147, 2022. DOI: 10.24310/mgnmar.v3i1.13638.

Published

2025-02-04

How to Cite

PAZ, Daiane Padula; PONTAROLO, Edilson; VÁZQUEZ RECIO, Rosa; PELOSO, Franciele Clara. Between facts and narratives: the dimensions of professional identity and digital competence of educators. Texto Livre, Belo Horizonte-MG, v. 18, p. e53547, 2025. DOI: 10.1590/1983-3652.2025.53547. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/53547. Acesso em: 14 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)