The evidence crisis

COVID-19 and the uberization of the work of mathematics teachers in the city of Petrópolis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2020.20425

Keywords:

Temporary hiring, Math teachers, Precariousness of teaching work

Abstract

The pandemic unleashed by COVID-19 has drastically affected the entire world economy. Situations of extreme tension like this lead society to reflect on its own weaknesses. In this context, the present work discusses the precariousness of the teaching work of professionals in the city of Petrópolis, under the perspective of mathematics teachers from this municipal network. Deep social changes arising from the presence of new technologies on the global stage favor the adoption, by public and private bodies, of measures aimed at replacing employment with alternative forms of contracting. This research is located in the scenario of the pandemic caused by COVID-19, in which the temporary contracts of teachers of the municipal network of Petrópolis were suspended and, given the complexity of the world situation, the lack of perspective given to these professionals amplifies the personal crisis of each one. Based on a literature review on the recent precarious practices of teaching work in national basic education, a case study was conducted, which sought to analyze quantitative data regarding the way of hiring teachers from the municipal network of Petrópolis from 2016 to 2019 It is concluded that, despite the increase of professionals with graduate education in the studied period, this fact also did not contribute to the improvement of their working conditions, reflected in the substantial increase of teachers hired on a temporary basis in the period. This change in the teacher's profile also did not indicate an improvement in the learning process in mathematics by the students. The results corroborate with a worldwide symptom: the precariousness of labor relations present, particularly in the country's education field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Carolina Carius, Universidade Católica de Petrópolis

Doutora em Modelagem Computacional pelo Laboratório Nacional de Computação Científica (LNCC). Professora e pesquisadora no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Católica de Petrópolis na linha de pesquisa Processos Educativos, Cultura, Tecnologias.

References

ANDRADE, Rodrigo Coutinho. A formação-atuação docente em tempos de ofensiva neoliberal: alguns apontamentos. Terra Livre, v.2, n.53, p.53-92, jul.-dez., 2019.

CARVALHO, João Francisco Sarno; OLIVEIRA, João Leandro Cássio. Professor substituto ou professor prostituto? A precarização do trabalho docente substituto em uma instituição de ensino. Revista de Educação, Ciência e Tecnologia de Almenara, v.1, n.1, p. 70-81, mai./ago., 2019.

CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis: Vozes, 2001.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 20a edição. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5a edição. São Paulo: Atlas, 1999.

PETRÓPOLIS. Lei Municipal no 5.170/95, de 10 de janeiro de 1995. Dispõe sobre o plano de cargos, carreiras e salários dos funcionários da administração direta do município de Petrópolis; transforma e reorganiza classes de cargos e grupos ocupacionais; institui nova tabela de vencimentos; cria incentivos à produtividade e qualidade de serviços; e dá outras providências.

PETRÓPOLIS. Lei Municipal no 6.870/11, de 4 de agosto de 2011. Dispõe sobre o plano de carreira e remuneração dos profissionais da educação pública municipal de Petrópolis - RJ, estabelece normas de enquadramento, institui nova tabela de vencimentos e dá outras providências.

PETRÓPOLIS. Lei Municipal no 6.907/11, de 25 de novembro de 2011. Cria, extingue cargos, altera nomenclaturas, quantitativos legais, requisitos para investidura, no âmbito da administração direta do município de Petrópolis e dá outras providências.

RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de marcado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

SILVA, Amanda Moreira. A uberização do trabalho docente no Brasil: uma tendência de precarização no século XXI. Trabalho Necessário, v.17, n.34, p.229-251, set-dez., 2019.

SILVA, Amanda Moreira; MOTTA, Vânia Cardoso. O precariado professoral e as tendências de precarização que atingem os docentes do setor público. Roteiro, v.44, n.3, p.1-20, set.-dez., 2019.

SLEE, Tom. Uberização: a nova onda do trabalho precarizado. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

VENCO, Selma. Uberização do trabalho: um fenômeno de tipo novo entre os docentes de São Paulo, Brasil? Cadernos de Saúde Pública, v.35, n.1, 2019.

Published

2021-01-07

How to Cite

CARIUS, A. C. The evidence crisis: COVID-19 and the uberization of the work of mathematics teachers in the city of Petrópolis. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 29, n. 3, p. 181–193, 2021. DOI: 10.35699/2238-037X.2020.20425. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/20425. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS