Education as social practice

contradictions of the educational complex in class society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-037X.2022.40622

Keywords:

Education, Class Society, Structural Crisis

Abstract

The reflections made in this paper are based on Marxist philosophy. Based on the theoretical and methodological constructs anchored in Dialectical Historical Materialism, we make considerations about education immersed in capitalist society, in order to reflect on the historical role of the educational complex within class society, as well as the contradictions that permeate education. The dialectical movement carried out in this work begins with an intellectual effort to understand the educational phenomenon in its multiple dimensions, so that to do so, the Marxist historical dialectical method was used to understand the structural problems that surround the educational complex. The Marxist conception that it is only possible to understand the phenomenon from its genesis results in brief notes about the origin of the historical contradictions in education and about the structural crisis as a reflection of the decadence of capitalism as a social model. The debate and dialog with Marxian and Lukashian works, as well as with important Marxist interpreters, allow us to reflect about the possibilities of articulation in the field of education and about the potentiality of the educational complex in face of the obstacles of capitalism. The struggle for a critical education, which in fact can bring to the working class the art, the culture, and the scientific knowledge for the construction of a project of society that goes beyond the limits imposed by the capitalist society.

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Author Biographies

Layslândia de Souza Santos, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Mestra em Educação e Ensino pelo Programa de Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino da Universidade Estadual do Ceará (MAIE/UECE - 2021). Professora Efetiva da Rede Pública de Educação Básica do município de Quixadá, no estado do Ceará

Maria Escolástica de Moura Santos , Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará - UFC (2017); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí - UFPI (2010) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Piauí (2004). É Professora Adjunta II da Universidade Federal do Piauí, Departamento de Fundamentos da Educação - DEFE, área de Fundamentos Históricos e Culturais da Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGED/UFPI, linha Formação Humana e Processos Educativos

Lailton de Souza Santos , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGE/UFRN). Mestre em Educação e Ensino pelo Programa de Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino da Universidade Estadual do Ceará (MAIE/UECE - 2021). Coordenador Pedagógico da Rede Pública de Educação Básica do município de Ocara, no estado do Ceará. Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE (2018)

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Published

2023-01-24

How to Cite

SANTOS, L. de S.; SANTOS , M. E. de M. .; SANTOS , L. de S. . Education as social practice: contradictions of the educational complex in class society. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 130–145, 2023. DOI: 10.35699/2238-037X.2022.40622. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/40622. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGOS